Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

De wasmachine zit in ons studentenhuis op een aparte groep. Sinds kort slaat de stop hiervan door wanneer de wasmachine aangezet wordt (na een korte tijd, bijv. tijdens het pompen van water, maar wanneer precies weet ik niet).

Althans, met 'de stop slaat door' bedoel ik 'de schakelaar springt uit'; ik weet niet precies wat de juiste termen zijn. Daarom dit plaatje:

Zoals je ziet staat de schakelaar linksboven, 'WAS', omlaag.

Nu is mijn vraag: is er iets te zeggen over wat er mis met de wasmachine? Is de wasmachine vermoedelijk rijp voor het oud-vuil, of kan het ook aan iets kleins liggen (bedrading ofzo?)? Het dilemma is namelijk: een monteur bellen met risico op onnodige (voorrij)kosten omdat hij onrepareerbaar is, of direct een nieuwe/2e-hands kopen met het risico op het weggooien van een apparaat dat slechts een klein mankement had.

Bij voorbaat dank.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Het is wel degelijk een zekering die uitspringt. De stroomsterkte wordt dus te groot, groter dan 16 A. Opgenomen vermogen wordt dus op een goed moment groter dan 4kW.
wanneer de wasmachine aangezet wordt (na een korte tijd, bijv. tijdens het pompen van water, maar wanneer precies weet ik niet).
Uitgesloten dat er andere zwaardere apparaten aan dezelfde zekering hangen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Volgens mij wel, want we hebben een apart 'washok' waar alleen de wasmachine staat, en voor zover ik weet is dit een aparte groep (dat leid ik af uit de stickers in de meterkast en op bovenstaande foto: Groep 'WAS').
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Je zou eens kunnen testen of het echt aan de wasmachine ligt. Sluit daarvoor de wasmachine tijdelijk aan op een andere groep. Bij voorkeur een groep waar niet al te veel belasting aanhangt.

Berichten: 311

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Piept de wasmachine? Misschien is er ergens plots teveel wrijving..
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Je zou eens kunnen testen of het echt aan de wasmachine ligt. Sluit daarvoor de wasmachine tijdelijk aan op een andere groep. Bij voorkeur een groep waar niet al te veel belasting aanhangt.
Is misschien wel een idee ja. Al kán het haast niet aan iets anders dan de wasmachine liggen, want verder is er niets op de groep aangesloten, behalve een gloeilampje, die het overigens ook niet kan zijn want de problemen waren er zonder dat die lamp aan stond :D
Piept de wasmachine? Misschien is er ergens plots teveel wrijving..
Nee, volgens mij piept hij niet. Wel maakt de trommel een soort 'ratelend' geluid wanneer deze ronddraait, dat is al een hele tijd zo. Het ding is 8 jaar oud en van het merk Indeset (niet al te duur volgens mij). Ik ga er dan ook sterk van uit dat het kapot is.

Ik weet alleen niet of een monteur bellen de verstandigste keuze is...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Al kán het haast niet aan iets anders dan de wasmachine liggen, want verder is er niets op de groep aangesloten,
Het kan ook nog aan die groepsautomaat liggen. Misschien schakelt die wel bij een lagere stroom af dan er op staat. Vandaar mijn suggestie om de wasmachine tijdelijk aan een andere groep te hangen. Dan weet je of het aan de wasmachine ligt of aan de groepsautomaat.

Overigens lijkt het mij het waarschijnlijkst dat er een fout in de wasmachine zit, b.v. een sluiting in een motorwikkeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Overigens lijkt het mij het waarschijnlijkst dat er een fout in de wasmachine zit, b.v. een sluiting in een motorwikkeling.
Is zoiets repareerbaar (d.w.z. voor minder kosten dan aanschaf van een nieuwe/2e-hands)?

Het probleem is dat een monteur normaal al voorrijkosten a 40,50 euro rekent, en als de reparatie dan 200 euro gaat kosten en je vindt dat te veel, ben je alsnog die 40,50 euro kwijt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Phys schreef:Is zoiets repareerbaar (d.w.z. voor minder kosten dan aanschaf van een nieuwe/2e-hands)?

Het probleem is dat een monteur normaal al voorrijkosten a 40,50 euro rekent, en als de reparatie dan 200 euro gaat kosten en je vindt dat te veel, ben je alsnog die 40,50 euro kwijt.
Kwestie van kansberekenen (lees: gokken). Mijn suggestie voor wat die waard is: sluit eerst uit dat het iets anders kan zijn dan die machine zelf. Indien dat bevestigd wordt: koop een nieuwe machine. Reparatie kost minstens 100 euro (en de vraag blijft wat er daarna mis gaat), voor rond de 400 euro moet je een simpele nieuwe kunnen vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Kwestie van kansberekenen (lees: gokken).
:D Daar zal mijn docent Kansrekening niet blij mee zijn
Mijn suggestie voor wat die waard is: sluit eerst uit dat het iets anders kan zijn dan die machine zelf. Indien dat bevestigd wordt: koop een nieuwe machine. Reparatie kost minstens 100 euro (en de vraag blijft wat er daarna mis gaat), voor rond de 400 euro moet je een simpele nieuwe kunnen vinden.
Dank,
Reparatie kost minstens 100 euro
is het voornaamste. Misschien eens even op Marktplaats kijken, anders binnenkort maar naar de MediaMarkt o.i.d. :P (uiteraard eerst checken of het echt aan de machine ligt)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Bij de mediamarkt kun je voor een euro of 300 een best aardige wasmachine krijgen. Voordeel is ook dat deze aanzienlijk zuiniger zijn dan het 8 jaar oude ding wat je nu hebt.

Een gemiddelde wasmachine trekt een piekvermogen van 2000-3000 watt en dit komt ten rekening van het verwarmen van het water. Het kan ook zijn dat er iets mis is met de motor, waardoor deze een piek stroom heeft bij het inschakelen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Een gemiddelde wasmachine trekt een piekvermogen van 2000-3000 watt en dit komt ten rekening van het verwarmen van het water.
Dat is dan ook de reden waarom elke wasmachine op een aparte groep van 16A moet zitten. Maar als die zekering doorpiept moet er ergens een fout zitten.

Berichten: 146

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Het kan van alles zijn. Een doorgesleten draad, waterlekkage, of een kapot verwarmingselement zijn de meest waarschijnlijke. Het rammelen kan een gevolg zijn van defecte stabilisatieveren, een verrot trommellager, een gebroken lagerkruis, of niet alle voetjes goed op de vloer. Waterlekkage is nogal eens via het afsluitrubber tussen beide kuiphelften.

Alles valt te repareren. Doch als een eerste inspectie door een vakbekwaam monteur al meer dan veertig euro kost, is het misschien te overwegen zelf eens de bovenkant en achterkant van de machine te halen en kijken of je iets geks ziet. Wel eerst de stekker er uit halen uiteraard.

Berichten: 71

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Phys schreef:De wasmachine zit in ons studentenhuis op een aparte groep. Sinds kort slaat de stop hiervan door wanneer de wasmachine aangezet wordt (na een korte tijd, bijv. tijdens het pompen van water, maar wanneer precies weet ik niet).

Althans, met 'de stop slaat door' bedoel ik 'de schakelaar springt uit'; ik weet niet precies wat de juiste termen zijn. Daarom dit plaatje:

Zoals je ziet staat de schakelaar linksboven, 'WAS', omlaag.

Nu is mijn vraag: is er iets te zeggen over wat er mis met de wasmachine? Is de wasmachine vermoedelijk rijp voor het oud-vuil, of kan het ook aan iets kleins liggen (bedrading ofzo?)? Het dilemma is namelijk: een monteur bellen met risico op onnodige (voorrij)kosten omdat hij onrepareerbaar is, of direct een nieuwe/2e-hands kopen met het risico op het weggooien van een apparaat dat slechts een klein mankement had.

Bij voorbaat dank.
Als hij pompt... Pompt hij water>>> Water is kortsluiting... Je pomp lekt of je afvoer en het vocht komt waarschijnlijk in aanraking ergens in je circuit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Ik zou zeker niet voor een reparatie gaan (indien hij kaduuk is). Bij apparaten van die leeftijd is het bijna een wetmatigheid dat als 1 onderdeel kapot gaat, de volgende niet lang op zich laat wachten. En zoals Jan al zei, je moet al gauw richting de € 100,- gaan denken voor reparatiekosten. Een klein jaar terug heb ik een nieuwe Indesit gekocht voor € 345,- inclusief aflevering en het laten meenemen van de oude, en dat is dan een A-klasse v.w.b. energie. Dat zal die oude niet zijn. Dan kom je er toch op uit dat een nieuwe de way to go is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer