[natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 355

[natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Hallo,

Ik had een vraagje over hoe je moet afronden.

Stel je hebt volgende opgave: 1/(20*sqrt(2*Pi)) * exp (-1/2)

en je wilt de oplossing van deze vermenigvuldiging juist afronden. Wat moet je dan doen, want ik weet niet goed hoe dit aan te pakken.

Dit haalde ik van wikipedia:
Bij het optellen en aftrekken van meetwaarden moet je ook afronden. De uitkomst heeft dan evenveel cijfers achter de komma als de meetwaarde met het kleinste aantal cijfers achter de komma. Bijvoorbeeld: 65 kg + 2,17 kg = 67 kg. Bij delen en vermenigvuldigen geldt de regel dat de uitkomst evenveel significante cijfers bevat als de meetwaarde met het kleinste aantal significante cijfers. Bijv. 6,221 cm x 5,34 cm = 33,2 cm² (5,34 en 33,2 hebben beiden 3 significante cijfers). Of al voorbeeld de snelheid van den sprinter die 100,000 m aflegt in 11,71 seconde: de gemiddelde snelheid is dan 8,540 m/s (4 significante cijfers) en niet 8,53970965 zoals weergegeven op een rekenmachine.
Als ik de eerste factor uitreken, zie ik op mijn rekenmachine: 0.019947114

Als ik de tweede factor uitreken, krijg ik op mijn rekenmachine: 0.60653066

Mijn voorstel:

-de eerste factor wordt 19*10^(-3) want het getal met het minst aantal beduidende cijfers in de eerste factor van de opgave is 20 (= 2 beduidende cijfers)

-de tweede factor wordt 6*10^(-1), want het getal met het minst aantal beduidende cijfers in de tweede factor van de opgave is -0.5 (= 1 beduidende cijfer)

maar dan krijg ik als uitkomst 1*10^(-4)

Iemand enig idee of ik juist redeneer, of ik eventueel een fout maak,...

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Dag Scofield, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Beduidende cijfers hebben slechts een betekenis als het om meetwaarden gaat. De vraag wordt dus: "Wat is de meetwaarde in jouw formule, en hoeveel beduidende cijfers heeft die?".

Berichten: 355

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Je hebt inderdaard gelijk, maar ik heb liever een concreet antwoord op de vraag dan een verbetering erop...

Berichten: 582

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

... Het is een concreet antwoord. Als het om een louter wiskundig sommetje gaat, dan hebben beduidende cijfers geen betekenis. Er kan dan ook geen eenduidig antwoord geformuleerd worden op je vraag. Als het echter om een berekening met een MEETWAARDE gaat in bvb. een natuurkundig vraagstuk, dan zouden beduidende cijfers wel een betekenis hebben en dan kunnen we wel een concreet antwoord op je vraag formuleren. In mijn vorige post stelde ik daarom 2 vragen die ik nu voluit zal schrijven:

- Gaat het om een louter wiskundig sommetje of een berekening met meetwaarden?

- Indien het om een berekening met meetwaarde(n) gaat, wat is (zijn) de meetwaarde(n)?

Berichten: 355

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Het is de bedoeling om de gebruikte gegevens te interpreteren als meetwaarden (dus de afrondingen ed doen er weldegelijk toe). Nu is mijn vraag, hoe rond je dit correct af?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Als zowel de 1 als de 20 uit je voorbeeld "1/(20*sqrt(2*Pi)) * exp (-1/2)" meetwaarden zijn, op één significant cijfer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [natuur/scheikunde] beduidende cijfers

Het is de bedoeling om de gebruikte gegevens te interpreteren als meetwaarden (dus de afrondingen ed doen er weldegelijk toe). Nu is mijn vraag, hoe rond je dit correct af?


Wederom gaf je geen antwoord op beide vragen. Ik zie helemaal geen gegevens staan, ik zie enkel een formule staan:
\(\frac{1}{20 \sqrt{2 \pi}} e^{-\frac{1}{2}}\)
.

We moeten het interpreteren als een berekening met meetwaarden, maar wat zijn de meetwaarden in die formule? Gaat het om de
\(1\)
, gaat het om de
\(20\)
, gaat het om de
\(\frac{1}{2}\)
, ... De afronding van het uiteindelijk antwoord zal immers afhankelijk zijn van het antwoord op deze vraag (zoals Jan reeds hierboven intrinsiek aangaf).

Reageer