Springen naar inhoud

Over 1000, 1 miljoen, 1 miljard en 1 biljoen jaar in de toekomst...

• Log in om te kunnen reageren

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 november 2008 - 14:16

Het universum is nu iets meer dan 13 miljard jaar oud, wat denk je dat de toekomst gaat brengen?

Hoe verwacht je dat het universum, de mensenmaatschappij, het leven, de wetenschap/technologie, en de rest er over een millennium, over 1 miljoen jaar, over 1 miljard jaar, over 1 biljoen (1000 miljard) jaar er uit zal zien?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2008 - 14:20

Hoe het met het universum zal staan weet ik niet, maar binnen 1 biljoen jaar is onze zon allang 'uitgedoofd' en dat zal de Aarde niet ten goede komen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 november 2008 - 14:45

Zouden we binnen de komende 5 miljard jaar daar geen oplossing voor kunnen bedenken?

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Jajaja

Jajaja

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 20:26

Zouden we binnen de komende 5 miljard jaar daar geen oplossing voor kunnen bedenken?

Denk je dat we over 4 miljard jaar nog op deze aardbol rondlopen?

kdacht het niet

dan zijn we al lang vertrokken ergens anders heen
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Thonan

Thonan

• >25 berichten
  • 79 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 00:25

Ik denk dat het mensensoort zal blijven evalueren en de drang om nieuwe plekken te ontdekken ook steeds groter zal worden.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 04 november 2008 - 01:18

Denk je dat we over 4 miljard jaar nog op deze aardbol rondlopen?

kdacht het niet

dan zijn we al lang vertrokken ergens anders heen

Dat reken ik ook onder een oplossing. Tegen die tijd hebben we mogelijk de melkweg al helemaal gevuld.

Maar ik denk zelf dat tegen die tijd het vervangen van een zon of verplaatsen van een planeet ook geen al te groot probleem meer zal zijn. En niet omdat we de aarde "nodig" zouden hebben maar meer de aarde als monument, vanwege haar historische waarde.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 01:27

:D Ik heb het eens gevraagd aan mijn kristallen bol maar het beeld bleef een beetje vaag. Ik krijg door dat het goed komt ...... (maar niet wat er goed komt).
Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 02:05

http://www.dailygala...awking_sol.html

Volgens Hawkins ligt onze toekomst in de ruimte.
Hoe, wie, wat, waar en indien is koffiedik kijken.
Ik hoop gewoon dat de mensen hun wijsheid parallel wil lopen met hun kennis, of de mensheid wordt misschien ergens anders bestudeerd als een of ander verdwenen species ...
Eric

Hildebrand

Hildebrand

• >250 berichten
  • 745 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2008 - 18:52

Volgens Hawkins ligt onze toekomst in de ruimte.
Hoe, wie, wat, waar en indien is koffiedik kijken.
Ik hoop gewoon dat de mensen hun wijsheid parallel wil lopen met hun kennis, of de mensheid wordt misschien ergens anders bestudeerd als een of ander verdwenen species ...

Het onderstaande is misschien wat zwaar voor het WSF Café.

Even los van religieuze overwegingen die ik over de toekomst heb, denk ik dat de mens door een cascade aan ontwikkelingen die primair te maken hebben met de genetische verzwakking van onze soort, de teloorgang van natuurlijke rijkdommen en het verlies aan biodiversiteit, een zwarte toekomst tegemoet gaat die bovendien gekenmerkt zal worden door een overmaat aan conditionering van het menselijk handelen door een club van plutocraten. Dit alles moreel gesanctioneerd als zijnde de enige mogelijkheid om de gevolgen van de eerder genoemde ontwikkelingen zo goed en zo kwaad als dat gaat binnen de perken te houden, maar eerder gewoon een middel is om de mens tot willoze consumens te maken die, al naar gelang de behoeften van de heersende elite, op subtiele wijze tot bepaald gedrag kan worden aangezet.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

prospector

prospector

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2008 - 21:50

Ik stel me binnen 1.000 jaar een wereld voor die heel wat beter is dan onze wereld nu. Net zoals de wereld van nu heel wat beter is dan in het jaar 1008.

Geen consumptiemaatschappij meer, een sobere vegetarische voeding voor iedereen, verplaatsingen met een luxueus openbaar vervoer, weinig werkuren werken, veel cultuur en sociale wereldwijde contacten, een wereldtaal, een wereldregering, rassen en volkeren en religie bestaan niet meer behalve in de heemkundige kring :-), gevangenissen bestaan niet meer, drugs, sigaretten en alcohol worden niet meer gebruikt, het onderwijs en techniek en wetenschap vormen de basis van de maatschappij. Elk werelddeel heeft een specifieke functie, Afrika is de tuin en het ontspanningscentrum van de wereld bijvoorbeeld...

En in het archief van dit wetenschapsforum, dat intussen helemaal in het Esperanto vertaald is, wordt met de reacties en de discussies uit het jaar 2008 heel meewarig maar hartelijk gelachen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 10 november 2008 - 02:27

Wanneer zullen mensen niet meer verouderen maar duurzaam jong blijven?

Wanneer zullen mensen er mee ophouden dood te gaan aan "natuurlijke" oorzaken?

Equations

Equations

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 12:23

Als ik me niet vergis geloof jij in god toch? Dan is mijn vraag aan jou in hoeverre god dingen voor ons oplost, en in hoeverre wij dingen zelf op moeten lossen?

Ik denk zelf dat we bepaalde dingen nooit zelf opgelost zullen krijgen. De tweede hoofdwet van de thermodynamica blijft zijn werk doen zodat alles ooit afgelopen is. Ook al duurt dat misschien langer dan 1 biljoen jaar.

Terugkomend op de vorige vraag, schijnt god bijvoorbeeld voor de oplossing te hebben gezorgd dat we over een tijdje niet meer zullen sterven. Hangt dus van god af wanneer dat is.

Wanneer zullen mensen er mee ophouden dood te gaan aan "natuurlijke" oorzaken?

Wat noem je natuurlijke oorzaken? Is een virus natuurlijk? Is kanker natuurlijk? Is een hartaanval natuurlijk? Misschien allemaal oorzaken die natuurlijk genoemd worden, maar waar we toch op een of andere manier zelf aan bijdragen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 10 november 2008 - 14:43

Hoewel ik inderdaad er van overtuigt ben dat een bepaalde God bestaat en geloof dat hij een plan heeft waar de mensheid een integraal onderdeel van uitmaakt heb ik natuurlijk geen idee hoe god bepaalde dingen gaat bewerkstelligen en op welke termijn. Ik denk dat voor het overwinnen van de (onderliggende wetmatigheden van de) tweede hoofdwet, we inderdaad een 'act of god' nodig zullen hebben, maar de meerderheid van de problemen die we hebben vereisten waarschijnlijk veel minder dan dit en zijn prima op te lossen binnen de bestaande wetmatigheden.

(btw: Ik dacht tot voor kort dat we wellicht eens een Theory of Everything (ToE) zullen kunnen ontdekken, maar recent ben ik steeds meer geneigd dat er geen ToE voor het universum bestaat, net als dat er geen ToE voor de wiskunde bestaat.)

Mijn vraag is echter vooral gericht op het aspect "schaal". Over 1000 jaar kunnen sommigen van ons zich nog wel iets bij voorstellen -- alles zal heel anders zijn maar op deze schaal kunnen we ons nog iets voorstellen. Maar zodra we het hebben over 1 miljoen jaar van af nu wordt dit heel wat lastiger.

Vooral als we zouden overwegen dat ziekte, verouderen en sterven op de een of andere manier de komende 1000 jaar zou kunnen worden opgelost? In dat geval zouden de meeste mensen die over 1 miljoen jaar leven zelf ook bijna 1 miljoen jaar levenservaring zullen hebben, we kunnen ons amper voorstellen wat dit zou betekenen.

Hoeveel zou je kunnen bereiken in 1 miljoen jaar? Hoeveel zou je weten? Hoe zou een samenleving van mensen die in essentie onsterfelijk zijn zich ontwikkelen? Wat zouden de sociale en economische gevolgen zijn van een samenleving waarbij mensen fit, gezond, etc blijven. Wat zou het betekenen als naar verloop van tijd iedereen wel eens kennis gemaakt heeft met ieder andere persoon?

De volgende stap, 1 miljard jaar is nog lastiger. Wat is mogelijk in een miljard jaar? Het zichtbare universum is 13,7 miljard jaar oud. De laatste stap: 1 biljoen jaar is waarschijnlijk niet voorstelbaar.

prospector

prospector

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 19:43

Oud en ziek worden, ongeluk hebben, ruzie maken, armoede, tegenslag, sterven... het zal nooit verdwijnen. Juist omdat het leven zo grellig (onvertaalbaar dialect voor grillig, hardvochtig, onrechtvaardig, dramatisch) is, is het leven ook zo ongelooflijk mooi en kunnen we tussendoor genieten van de aangename, gelukkige, onbezorgde momenten.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 10 november 2008 - 22:00

Het (van oorsprong religieuze) idee dat verval en dood op de een of andere manier "goed" zouden zijn of "waarde" zou toevoegen aan het leven heb ik nog nooit begrepen. Verval en dood zijn volgens mij juist vijanden van geluk en leven. Het leven krijgt niet "meer" waarde omdat het eindigt, maar verliest hierdoor juist alle waarde: Er is geen waarde in de dood.

Het idee dat van evenwicht tussen goed en slecht is voor mijn gevoel verwerpelijk; Goed doen betekend juist dat men dat wat slecht is probeert te verwijderen.

Mijn morele waarden komen hierbij sterk overeen met die van extropianism en Transhumanism hoewel ik hun ideologie niet deel.

zie ook The Fable of the Dragon-Tyrant

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures