[scheikunde] reactie-enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 689

[scheikunde] reactie-enthalpie

Er is ons gevraagd de reactie-enthalpie te berekenen voor de verbranding van 1 mol benzine.

Ik weet dat de formule van benzine (=octaan) gelijk is aan C8H18, en dat dus de verbrandingsvergelijking van 1 mol octaan (in geval van 100% verbranding, ik denk dat we dat hier wel mogen aannemen) gelijk is aan:

1 mol C8H18 + 12,5 mol O2 => 9 mol H2O + 8 mol CO2

Is er dan iemand die mij kan helpen met de reactie-enthalpie uit te rekenen? Ik weet eerlijk gezegd helemaal niet hoe eraan te beginnen. Het is alweer een paar jaar geleden. Wikipedia maakt me zoveel wijzer, maar dat helpt niet echt. Heb ik geen tabellen met waarden nodig en waar vind ik die? Kunnen jullie me niet wat verder op weg helpen?

Dank

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Je hebt hier de wet van Hess nodig, die stelt dat voor een algemene reactie
\(a\ A + b\ B \to c\ C + d\ D\)
de reactie-enthalpie
\(\Delta H\)
berekend kan worden met de volgende formule:
\(\Delta H = c \cdot \Delta H_{f_C} + d \cdot \Delta H_{f_D} - a \cdot \Delta H_{f_A} - b \cdot \Delta H_{f_B}\)
Hierbij staat
\(\Delta H_{f_C}\)
voor de vormingsenthalpie van product C. Die vormingsenthalpieën moet je inderdaad opzoeken, hier bijvoorbeeld.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Klintersaas schreef:Je hebt hier de wet van Hess nodig, die stelt dat voor een algemene reactie
\(a\ A + b\ B \to c\ C + d\ D\)
de reactie-enthalpie
\(\Delta H\)
berekend kan worden met de volgende formule:
\(\Delta H = c \cdot \Delta H_{f_C} + d \cdot \Delta H_{f_D} - a \cdot \Delta H_{f_A} - b \cdot \Delta H_{f_B}\)
Hierbij staat
\(\Delta H_{f_C}\)
voor de vormingsenthalpie van product C. Die vormingsenthalpieën moet je inderdaad opzoeken, hier bijvoorbeeld.
Dank u, dat legt het heel duidelijk en concreet uit. Dan heb ik echter nog een vraag, nl. klopt het volgende?

1 mol C8H18 + 12,5 mol O2 => 9 mol H2O + 8 mol CO2

en dus
\(\Delta H = 9mol \cdot \Delta H_{f_{H_2O}} + 8mol \cdot \Delta H_{f_{CO_2}} - 1mol \cdot \Delta H_{f_{C_8H_{18}}} - \frac{25}{2}mol \cdot \Delta H_{f_{O_2}}\)
en dus
\(\Delta H = 9mol \cdot (-241,83)\frac{kJ}{mol} + 8mol \cdot (-393,51) \frac{kJ}{mol} + 1mol \cdot 208,50\frac{kJ}{mol} + \frac{25}{2}mol \cdot 146,00 \frac{kJ}{mol} = -3291,04kJ\)
De reden dat ik het vraag is omdat ik de verschillende waarden niet allemaal in dezelfde tabel vond, en ik ook voor octaan een conversie van kcal naar kJ moest doen...

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

HosteDenis schreef:Dan heb ik echter nog een vraag, nl. klopt het volgende?

1 mol C8H18 + 12,5 mol O2 => 9 mol H2O + 8 mol CO2
Dat klopt, al is het volgens mij niet de gewoonte om halve molen te schrijven. Ik zou dus schrijven:

2 C8H18 + 25 O2 => 18 H2O + 16 CO2

Voor de berekeningen maakt dat echter niets uit.
en dus
\(\Delta H = 9mol \cdot \Delta H_{f_{H_2O}} + 8mol \cdot \Delta H_{f_{CO_2}} - 1mol \cdot \Delta H_{f_{C_8H_{18}}} - \frac{25}{2}mol \cdot \Delta H_{f_{O_2}}\)
Ook dit is niet correct. Een enkelvoudige stof (een zuivere stof die uit slechts één element bestaat) zoals zuurstof heeft steeds vormingsenthalpie 0.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Je gebruikt de vormingsenthalpie voor waterdamp en niet voor vloeibaar water. Ik weet niet uit het hoofd of het water bij deze reactie verdampt, maar is dat niet het geval dan dien je de vormingsenthalpie voor vloeibaar water te gebruiken.
Ik denk dat het water verdampt, en dit laat ik dus zo.
Ook dit lijkt me niet correct. Welke waarde heb je gevonden en hoe heb je de omzetting naar kJ gemaakt?
De bindingsenthalpie vond ik via jouw link, nl. -49,8 kcal/mol. Omdat de eenheden dezelfde moeten zijn, zocht ik naar de conversie van kcal naar kJ, ofwel gewoon van cal naar J. En volgens deze wikipediapagina bleek 1 cal = 4.1868 J, en dus -49,8kcal/mol = -208,50...
Ook dit is niet correct. Een enkelvoudige stof (een zuivere stof die uit slechts één element bestaat) zoals zuurstof heeft steeds vormingsenthalpie 0.
Ik vroeg mij al af waarom de vormingsenthalpie van deze stof niet in de lijst stond. Het was dan ook vooral voor deze stof (en bijbehorende enthalpie) dat ik vroeg de stof na te kijken, want ik vond deze pas na grondig zoeken, en de website zag er ook niet al te betrouwbaar uit.

Dank,

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Ik denk dat het water verdampt, en dit laat ik dus zo.
Goed.
De bindingsenthalpie vond ik via jouw link, nl. -49,8 kcal/mol.
Dat verklaart veel. Ik heb me miskeken, sorry. Je vormingsenthalpie is juist.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer