Springen naar inhoud

[elektrotechniek] netwerken

• Log in om te kunnen reageren

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2008 - 17:23

Beste allen,

Ik loop ergens vast bij de volgende vraag

Bepaal het thevenin vervangingsschema:

gegeven is het figuur (zie afbeelding)

ik heb de spanning over de klemmen P-Q berekend =>

R 0,5k // R 1k
R 1k + (R0,5k // R 1k) * Ub

geeft 1,25V (dit klopt ook)

voor de vervangingsweerstand deed ik: R 1k + (0,5k // R 1k) = 1,33 ohm
maar het antwoord is 0,25 ohm.. (alles staat parallel aan elkaar?)

hoe kan dit... :D

alvast bedankt

Bijgevoegde afbeeldingen

• Schakeling.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2008 - 17:32

Voor het berekenen van de Thévenin-spanning en -vervangingsweerstand, moet je het netwerk bekijken tussen twee punten. In jouw geval zijn dat de punten P en Q.
- De Thévenin-spanning is inderdaad correct berekend.
- De Thévenin-vervangingsweerstand dien je te berekenen door de spanningsbronnen door een kortsluiting te vervangen, en eventuele stroombronnen door een open keten. Hier heb je enkel een spanningsbron... Vervang deze door een kortsluiting, maak een schets van het 'nieuw' netwerk en wat zie je?

Veranderd door Burgie, 02 november 2008 - 17:32

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2008 - 17:37

Het idee van een thevenin vervangingsschema is dat je alles wat links van de klemmen P en Q zit, kan vervangen door 1 bron en 1 weerstand. Dit heeft geen enkele invloed op het gedrag aan de rechterkant van de klemmen P en Q. Dit gegeven gaan we nu gebruiken.

Jij hebt berekend dat als de klemmen open zijn er tussen P en Q een spanning staat van 1.25V. Dit betekent dus dat in je thevenin vervangingsschema dit ook zo moet zijn. Hieruit kun je de spanning bepalen die geldt voor je bron in je vervangingschema (als je niet direct ziet hoe: vraag je af er stroom loopt).

Sluit nu P en Q kort. Bereken nu de stroom die loopt door deze kortsluiting. Deze stroom zou ook moeten lopen in je vervangingsschema als je daar P en Q kortsluit. Gebruik dit gegeven en de spanning voor de bron die je in het vorige gedeelte hebt gevonden om de waarde van de weerstand te vinden in je vervangingsschema.

Er is ook een alternatieve methode, maar dan moet je weten hoe je een norton vervangingsschema omzet in een thevenin vervangingschema en vice versa.

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2008 - 20:39

op deze manier dus :D
ok, dan is het me duidelijk.

@ evilbro, zoals wij momenteel op school hebben is het dus eerst de U openklem berekenen, daarna de vervangingsweerstand bepalen en aan de hand daarvan de I kortsluit bepalen.
Zoals jij het verteld is het in een andere volgorde, de Rth bepalen a.d.h.v. de U openklem en de I kortsluit nietwaar?

En dan nog een vraagje wat betreft je laatste regel:
hiermee bedoel je
Rth = Rno
Uth = Ino * Rno en
Uth / Rth = Ino ?

Hartelijk bedankt beide in ieder geval! lekker snelle reactie waar ik wat mee kan!

Bijgevoegde afbeeldingen

• Schakeling.JPG

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2008 - 21:03

zoals wij momenteel op school hebben is het dus eerst de U openklem berekenen, daarna de vervangingsweerstand bepalen en aan de hand daarvan de I kortsluit bepalen.
Zoals jij het verteld is het in een andere volgorde, de Rth bepalen a.d.h.v. de U openklem en de I kortsluit nietwaar?

Dat laatste lijkt mij makkelijker in dit geval. Je hebt natuurlijk altijd maar twee van de drie onbekenden nodig om de derde vast te leggen. Welke je bepaald maakt niet uit.

En dan nog een vraagje wat betreft je laatste regel:
hiermee bedoel je
Rth = Rno
Uth = Ino * Rno en
Uth / Rth = Ino ?

Ja. Je zou de oorspronkelijke spanningsbron en 1 ohm weerstand kunnen vervangen door een stroombron met daaraan parallel een weerstand. Je hebt dan 3 weerstanden parallel. Deze kun je vervangen door 1 weerstand. Je hoeft in dit geval dan niet eens de kortsluitstroom te berekenen.

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 22:01

okey thanks man :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures