[wiskunde]Limietberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[wiskunde]Limietberekening

Hallo

Na enkele uren zoeken en vanalles geprobeerd te hebben, ben ik het beu de uitkomst nog altijd niet gevonden te hebben. Kan iemand me helpen?

opgave :

wortel (x² -2x +3) - x

lim x=> oneindig

Ik heb geprobeerd via l'hospital of wanneer dit niet lukte via de toegevoegde te werken (maar dan bleef ik steken met een wortel in de noemer)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde]Limietberekening

Hoe wou je hier precies L'Hôpital toepassen?

Voor de duidelijkheid, je bedoelt toch dit he?
\(\lim_{x\rightarrow\infty}\sqrt{x^2-2x+3}-x\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde]Limietberekening

Begrijp ik dat je de uitkomst weet?

Hint: je kan altijd x=10^3, 10^4, 10^5 kiezen om te zien waar de limiet naar toe gaat.

Nog een hint: x²-2x+3=(x-1)²+2 (ga dit na!). Hoe gedraagt de wortel hieruit zich, als x naar oneindig loopt?

Door toepassen van het merkwaardig product (a-b)(a+b)= ..., kan je dit ook oplossen (normale werkwijze}.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]Limietberekening

via de toegevoegde te werken (maar dan bleef ik steken met een wortel in de noemer)
Laat je uitwerking met de toegevoegde eens zien, de wortel in de noemer vormt normaal gezien geen probleem...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde]Limietberekening

via uitwerking met de toegevoegde kom ik uit :

(-2x + 3) / (wortel( (x-1)² +2) + x)

ik zou nu willen de limiet van de hoogste graadsterm in noemer en teller nemen maar de noemer blijft me echter parten spelen doordat ik die veelterm niet samen kan nemen.

ps excuseer voor de niet strikt wiskundige omschrijving van de opgave, maar hoe doe je dat ?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde]Limietberekening

ps excuseer voor de niet strikt wiskundige omschrijving van de opgave, maar hoe doe je dat ?
Zie help en zoek op de formules FAQ. Meer info met klikbare voorbeelden hier.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]Limietberekening

sommerfeld schreef:via uitwerking met de toegevoegde kom ik uit :

(-2x + 3) / (wortel( (x-1)² +2) + x)
Deel teller en noemer eens door x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer