Springen naar inhoud

Luminescentie

• Log in om te kunnen reageren

Marto

Marto

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2008 - 12:58

Wat zijn de verschillen/overeenkomsten tussen fluorescentie, fosforescentie en luminescentie?

Deze termen worden gebruikt voor het uiitzenden van licht, nadat een atoom in aangeslagen toestand is geraakt en terugvalt naar de grondtoestand.

Zijn er procesmatige of andere verschillen die aan de verschillende termen ten grondslag liggen of kunnen de termen door elkaar worden gebruikt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2008 - 14:24

Luminiscentie is de verzamelnaam voor straling die vrij komt op lage temperaturen. Je hebt er ontzettend veel verschillende vormen van. Sonoluminiscentie (licht geven door geluid), Radioluminiscentie, Piezoluminiscentie, Triboluminiscentie enz. Elk heeft een eigen oorzaak. Dus luminiscentie zegt dat een materiaal licht uit gaat stralen door een bepaalde oorzaak.

Fluoriscentie is het uitstralen van licht omdat er een foton op valt. Dus zodra er licht op een stof valt en die stof gaat zelf ook licht uitstralen dan is dat een fluoriscente stof. Dit kan van dezelfde kleur zijn, maar kan ook een andere kleur zijn. Zoals bijvoorbeeld bij een TL balk waar licht van UV golflengte tegen de kleurstof op de binnenkant van de buis valt die dan andere kleuren licht uitzend. Een elektron wordt aangeslagen en valt weer terug, al dan niet op hetzelfde energie niveau.

Bij fosforiscentie duurt het nog even voordat alle elektronen zijn terug gevallen. Het "gloeit nog na" zou je kunnen zeggen. Dit komt omdat elektronen terug vallen naar een quantum mechanische verboden toestand. Het is een ongunstig energie niveau en het elektron valt daar niet graag op terug. Na verloop van tijd zal het echter toch terug vallen naar dat verboden niveau en dan straalt het een foton uit. Omdat het langer duurt dan de gebruikelijke 10 nanoseconde (of zoiets) blijft het lange tijd nagloeien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

lore_de_thaey

lore_de_thaey

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2009 - 17:42

Wat zijn de verschillen/overeenkomsten tussen fluorescentie, fosforescentie en luminescentie?

Deze termen worden gebruikt voor het uiitzenden van licht, nadat een atoom in aangeslagen toestand is geraakt en terugvalt naar de grondtoestand.

Zijn er procesmatige of andere verschillen die aan de verschillende termen ten grondslag liggen of kunnen de termen door elkaar worden gebruikt?

ik vroeg mij af of je iets meer weet over de fluorescentie en luminisccentie BIJ LICHT?

als je iemand of een website kent die hiermee te maken heeft
laat het me alsjeblief weten...

groetjes Lore

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44868 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2009 - 19:39

ik vroeg mij af of je iets meer weet over de fluorescentie en luminisccentie BIJ LICHT?

Luminescentie en fluorescentie zijn verschijnselen waarbij licht ontstaat. Dus wat bedoel je eigenlijk met
".....fluorescentie en luminisccentie BIJ LICHT?" ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

lore_de_thaey

lore_de_thaey

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2009 - 21:12

Luminescentie en fluorescentie zijn verschijnselen waarbij licht ontstaat. Dus wat bedoel je eigenlijk met
".....fluorescentie en luminisccentie BIJ LICHT?" ;)

ik begrijp het zelf nie zo goed, ik heb dat onderwerp zo gekregen
voor een werk voor fysica
weet jij daar iets meer over?
aub.

Lore

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44868 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2009 - 21:17

Laten we dan maar eens bij eht begin beginnen:

fluorescentie, fosforescentie en luminescentie.......Deze termen worden gebruikt voor het uiitzenden van licht, nadat een atoom in aangeslagen toestand is geraakt en terugvalt naar de grondtoestand.

Volg je een beetje wat hier wordt gezegd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures