natriumhydroxide in de leerlooierij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

natriumhydroxide in de leerlooierij

hallo,

ik moet tegen dinsdag een hele lijst met vragen over scheikunde maken, maar ik ben superslecht in scheikunde, en versta er echt niets van!!!!

dus zou iemand me asjeblief willen helpen met de volgende vraag:

waarom wordt er NaOH(natriumhydroxide) in een leerlooierij gebruikt??????????????????? :shock:

hopelijk kan iemand me helpen

alvast bedankt

groetjes, lieselore

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: natriumhydroxide in de leerlooierij

Het gebruik van NaOH zal ongetwijfeld ter voorkoming van rotting zijn. Ik neem aan dat je de chemie achter het proces wilt weten, welke is niet echt ken. Waarschijnlijk (hang me er niet aan op) heeft de keuze voor de sterke base te maken met het feit dat de schimmels/bacterien die rotting veroorzaken het beste functioneren in een neutrale omgeving (ph=7). Door toevoeging van NaOH loopt de ph sterk op, waardoor de activiteit van de bacterien tot een nulpunt daalt (ze zullen ongetwijfeld sterven). Dit had misschien ook wel met een zuur gekund, maar een base zal wel minder nadelen hebben dan een sterk zuur.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: natriumhydroxide in de leerlooierij

is het niet om juist het vet van de huid af te halen???
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: natriumhydroxide in de leerlooierij

Ik heb eens een spreekbeurt over de paardensloperij gehouden (zoals wij nu de autosloperij kennen). In die tijd ontvette men de huid vrnl. door schrapen, maar dit zou inderdaad ook chemisch kunnen (beter ook waarschijnlijk).
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: natriumhydroxide in de leerlooierij

Ik denk meer dat NaOH gebruikt word om het zgn. looizuur wat ze gebruiken om de vleesresten e.d. mee op te lossen, te neutraliseren. Tevens is NaOH (ook vaak toegepast in gootsteenontstoppers) een érg goed wasmiddel. Wij gebruikten het om schildersoveralls in te weken, maakte ze weer perfect wit. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Reageer