Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Ik weet dat dat geavanceerd niveau is, maar eens een goede uitleg over hoe een .bmp bestand in elkaar steekt, lijkt me wel nuttig. Omdat je zo heel snel (veel sneller dat de de Bitmap.GetPixel() en de Bitmap.SetPixel() methodes) kan werken op je afbeelding. Ik ben zelf ook bereid om die cursus (voor een stuk) zelf te schrijven. En misschien ook een kleine inleiding naar het schrijven van eigen bestandsformaten. Wat denken jullie, ik weet dat het moeilijke IO-bewerkingen zijn, maar eenmaal je ze doorhebt, is het wel handig.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Omdat je zo heel snel (veel sneller dat de de Bitmap.GetPixel() en de Bitmap.SetPixel() methodes) kan werken op je afbeelding.
kun je dat iets toelichten? Ik begrijp daar namelijk niets van :D (blijkt hoeveel verstand ik ervan hebt)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Wat bedoel je met 'omdat je zo heel snel kan werken op je afbeelding'? Hoe kan je werken op een plaatje?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Nou als gebruiker heb je dat niet echt nodig, maar het gaat erover hoe een afbeelding (of iets dergelijks) in een rij bytes gestopt dient te worden. Dat gebeurt natuurlijk volgens een bepaalde logica (anders zou je afbeelding een knoeiboel worden natuurlijk). Uit die bytes kan je veel afleiden, en het voordeel is ook dat je meestal sneller op bytes bewerkingen kan toepassen, dat op de interpretatie van de gegevensstructuren. Maar uiteraard gaat het niet enkel over een afbeelding, hoe schrijf je bijvoorbeeld een matrix in een bestand. Of muziek bijvoorbeeld, hoe werkt het .wav type. Dat bedoel ik ermee
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Nou als gebruiker heb je dat niet echt nodig
Als wie dan wel? :D Als programmeur?

Dan denk ik niet dat er veel animo zal zijn voor zo'n cursus, maar wie weet.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Uit die bytes kan je veel afleiden,
Ok, wat kan ik er uiteindelijk mee?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Als programmeur?
Uiteraard. Dit is ook het programmeer sub-forum. Ik weet dat er niet zoveel respons zal zijn, maar het gaat er hem over om (beginnende) programmeurs, dingen bij te brengen. Bovendien vergroot het naar mijn idee de interesse om te gaan programmeren. Vergelijk het een beetje met een goochelaar, hij toont geweldige illusies, ook al weet je dat je dat niet in een half jaar bereikt, je gaat er toch eens wat beter over na denken
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Uiteraard. Dit is ook het programmeer sub-forum.
:D oeps...dat had ik nog niet door (ik kwam hier via 'nieuwe berichten', niet via het aanklikken van een forum)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Ik moet momenteel als project (voor de unief) een Memory-spelletje programmeren, door de byte-gegevens te bewerken, ben ik in staat de afbeelding zo te vervormen, dat ik een 3D-effect kan toevoegen tijdens het omdraaien van het kaartje. Zonder dat je de byte-structuur begrijpt, (en je dus de klassieke methodes in .Net Framework SDK aanspreekt) doet een gemiddelde computer er 5 seconden over om de afbeeldingen (verschillende afbeelding genereren de illusie van beweging) te berekenen. Dus geen effect als je die structuren niet beheerst. Zoals ik al zie, het is geavanceerd niveau, maar eenmaal je het onder de knie begint te krijgen, ben je alweer een flinke stap verder in de ontwikkeling tot een goed programmeur. Bovendien ben je zo in staat, om programma's te schrijven met Save en Open-functies, die je zelf indeelt, zodat geen byte verloren gaat, en die aangepast zijn op je specifieke eisen.

geen enkel probleem Phys, zelf maak ik ook vaak zo'n dingen mee. Misschien zou de WSF-Bot eens aangepast moeten worden, dat hij ook dergelijke zaken vermeld
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Volgens mij wel nuttig, maar er zouden natuurlijk ongelooflijk veel cursussen nuttig zijn.

Misschien in eerste instantie grafische bestandsformaten omdat dat voor veel toepassingen nuttig is: de verschillen, voor- en nadelen enzovoort uitleggen van gif,jpg,png,tiff,bmp,... voor de verschillende gebruiksdoeleinden (presentaties, websites, forum, afdrukken, bewerking, ...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Misschien in eerste instantie grafische bestandsformaten omdat dat voor veel toepassingen nuttig is: de verschillen, voor- en nadelen enzovoort uitleggen van gif,jpg,png,tiff,bmp,... voor de verschillende gebruiksdoeleinden (presentaties, websites, forum, afdrukken, bewerking, ...).
Als ik het goed begrijp gaat de cursus niet hierover...
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Ik heb gereageerd na het bekijken van de poll, nu pas heb ik de rest van de reacties gelezen (geen slimme volgorde...); dit lijkt me al iets veel moeilijkers dan een vrij klein publiek gaat bereiken, maar ik weet er te weinig van af om dat goed in te schatten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Tja, het is natuurlijk moeilijk om zoiets met zekerheid vast te stellen. de cursus Java van Evil Lathander, werd bijvoorbeeld te simpel bevonden. Ik probeer dan ook met deze poll er achter te komen of er intresse is. Als er voldoende mensen geïnteresseerd zijn, zie ik het wel zitten.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 4.246

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Zou je misschien een cursus will schrijven over wat TD (in post #10) het had? Daar zou ik wel achterstaan.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

TD schreef:Volgens mij wel nuttig, maar er zouden natuurlijk ongelooflijk veel cursussen nuttig zijn.

Misschien in eerste instantie grafische bestandsformaten omdat dat voor veel toepassingen nuttig is: de verschillen, voor- en nadelen enzovoort uitleggen van gif,jpg,png,tiff,bmp,... voor de verschillende gebruiksdoeleinden (presentaties, websites, forum, afdrukken, bewerking, ...).
Op zich is dat ook geen slecht idee, de vraag is waar zo'n cursus dan thuishoort
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer