[scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Beste mensen,

Ik heb net mijn onderzoek voor school afgerond over de onrkleuring van Kaliumpermanganaat. Nu ben ik op zoek naar wat extra dingetjes voor mijn verslag! Internet heb ik doorgezocht, maar heb jij ervaring met kaliumpermanganaat en weet je misschien nog wat leuke weetjes of heb je plaatjes dan zou ik deze graag ontvangen! Je kan dit sturen naar xxxxxxxxx

Alvast bedankt! Het uiteindelijke resultaat zet ik nog wel op internet en dan geef ik de link nog wel door op het forum!

Karly

Edit moderator (Bart): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Ik neem aan dat je de truuk met natriumthyosulfaat kent?

Re: [scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Het permanganaation MnO4(-) heeft een sterk violette kleur en wordt bij volledige reductie in zuur milieu omgezet is het lichtrose Mn(2+) ion. De vloeistof is dan praktisch ontkleurd.

In alkalisch milieu komt er alleen maar een kleurverandering van violet

naar bruin door de vorming van het bruine MnO2. Dat noemen we bruinsteen.

De reductie van permanganaat in zuur milieu met bijvoorbeeld oxaalzuur

komt moeilijk op gang omdat het een autokatalytische reaktie is. Dat wil zeggen dat het reaktieprodukt Mn(2+) de hele reaktie katalyseert. De eerste druppel KMnO4 wordt maar langzaam ontkleurd omdat er nog geen Mn(2+)

is. De voldende druppels ontkleuren daarna veel sneller. H. Zeilmaker

Re: [scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Je kan kaliumpermanganaat ontkleuren met waterstofperoxide.

Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: [scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Kaliumpermanganaat en *** en het fikt!!!!!

Edit Moderator(JanMeut): Laten we dat dus maar niet doen
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 866

Re: [scheikunde] Ontkleuring van Kaliumpermanganaat. Help!

Karly, ik zie dat je vraag terug tot leven is gekomen dus zal ik ook maar een steentje trachten bij te dragen. Helemaal niet wetenschappelijk, maar je vroeg toch ook naar weetjes he.

Ik heb enkele jaren in de tropen gewoond en daar was het onder de Europese bevolking een vaste gewoonte de lokale aardbeien, als die er al waren, te spoelen in een oplossing van kaliumpermanganaat in water. De pillen waren bij de apotheker te koop. De idee daarachter was dat door de oxyderende werking vd stof alle levende organismen op de aardbeien gedood werden. Na enkele minuten was het spoelwater terug volkomen kleurloos en de aardbeien "eetbaar"(zonder verdere afspoeling).

PS

Ik heb een vage herinnering dat ik deze anekdote reeds eens gepost heb.

Ik hoop maar dat het toen niet aan jou gericht was en dat je er nu nog iets kan mee aanvangen.

Reageer