[scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

[scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Hallo,

Ik zit in het examenjaar van de Havo. Ik heb vooral de basis gemist voor scheikunde, te wijten aan mijn spijbelgedrag. Dus het kan zijn dat ik ''domme'' vragen stel.

''Hoeveel Ch4 reageert met 2,0 gram CuO

-reactie vergelijking is:

4CuO+CH4(g)->4Cu(s)+ CO2(g)+2H2O(l) ''
  • Mijn vraag: Kan je die reactie vergelijking in de binas vinden, of moet je dit gewoon weten dat die twee stoffen bij elkaar ''Cu(s)+ CO2(g)+H2O(l)'' geven.
  • Verder staat er in de som dat de molverhouding 4:1 is. Maar ik zou zeggen dat de verhouding 4:2 is en niet 4:1. Wat doe ik fout? Waarom is het 4:1?
  • Ik ben nogal sloom met de reactievergelijkingen kloppend maken. Heeft iemand tips zodat ik het wat sneller kan? (Je moet toch eerst beginnen met de H'tjes kloppend te maken?)
  • Waar staan de letters (g)/(aq)/(s)/(l) in de formules voor? Ik weet dat (g) gas betekent, (l) liquide. En waar staat (aq) en (s) voor?
  • Het antwoord met het grootst aantal significante cijfers is het nauwkeurigst. Maar in een som, moet je altijd afronden op het minst aantal significante cijfer. Klopt dit?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Het antwoord met het grootst aantal significante cijfers is het nauwkeurigst. Maar in een som, moet je altijd afronden op het minst aantal significante cijfer. Klopt dit?
Bij significantie zijn er eigenlijk maar 2 regeltjes die je moet onthouden. Er zijn namelijk twee verschillende situaties mogelijk. Je kan twee hoeveelheden bij elkaar optellen of aftrekken (bijvoorbeeld ik voeg 2,4 mL van de ene vloeistof bij 3,72 mL van een andere vloeistof) en je kan twee getallen met elkaar vermenigvuldigen of delen (ik wil de oppervlakte van een vierkant weten en ik meet de lengte als 21,3 cm en de breedte als 21,43 cm).

Als je bezig bent met optellen of aftrekken moet je eindantwoord net zoveel decimalen (getalletjes achter de komma) hebben als het getal dat het minst aantal decimalen had in je som (dit is een moeilijke zin, lees hem gerust nog eens) Dus in ons voorbeeld tel ik 2,4 en 3,72 op. Het eerste getal heeft 1 cijfer achter de komma, het tweede getal heeft 2 cijfers achter de komma. Het eindantwoord moet dus ook 1 cijfer achter de komma hebben omdat 2,4 het minst aantal cijfers achter de komma had. 2,4+3,72=6,12 = 6,1 met significantie.

Als je bezig bent met delen of vermenigvuldigen moet het eind antwoord hetzelfde aantal significante cijfers hebben als het getal wat het minst aantal significante cijfers had. Dit is een wat uitgebreidere uitleg als er een 0 in een van de getallen zit, dus als je niet weet wat significantie cijfers precies zijn wil ik het je best uitleggen, maar moet je het vragen. In ieder geval is het makkelijkste als in het voorbeeld geen nullen voorkomen dus in het geval van 21,3 cm keer 21,43 cm, bestaat het eerste getal uit 3 significante cijfers (alle getalletjes) en het tweede getal bestaat uit 4 significante cijfers. Dus je eindantwoord moet evenveel significante cijfers hebben (niet alleen decimalen zoals bij optellen!!!!!!!) als het getal met het minst aantal significante cijfers. In deze som zijn dat er 3. Dus 21,3 keer 21,43 is 456,459, het minste aantal significante cijfers is 3 dus het eindantwoord met nette afronding moet zijn 456 (let op niet 457).
Waar staan de letters (g)/(aq)/(s)/(l) in de formules voor? Ik weet dat (g) gas betekent, (l) liquide. En waar staat (aq) en (s) voor?
g=gas (engelse gas), s=solid (oftewel een vaste stof), l=liquid (ofwel vloeibaar) en aq=aqueous (er zit aqua in wat water betekent ofwel opgelost in water.)

Dit is best op internet trouwens op te zoeken en moet ook gewoon in je boek staan (ook in je binas waarschijnlijk)
Ik ben nogal sloom met de reactievergelijkingen kloppend maken. Heeft iemand tips zodat ik het wat sneller kan? (Je moet toch eerst beginnen met de H'tjes kloppend te maken?)
Het hangt denk ik voornamelijk af van de reactie die je krijgt. Je hoeft nergens mee te beginnen natuurlijk. Vaak alleen is het handiger om niet met zuurstof te beginnen bij bijvoorbeeld verbrandingsreacties waar je juist moet uitzoeken hoeveel zuurstof er nodig is. Ikzelf begin bij koolstofchemie altijd met koolstof. Schrijf de reactie vergelijking op en schrijf voor jezelf op welke losse atomen er voorkomen (koolstof, zuurstof, waterstof enz.) zodat je niets over het hoofd ziet. Aan beide kanten moeten er ALTIJD evenveel van dezelfde atomen zitten. Ik zal eens een voorbeeldje geven:

De volledige verbranding van butanol C4H10O.

Stap 1: Schrijf voor je zelf op wat er gegeven is:

-De hoeveel koolstof, zuurstof en waterstof die in butanol zit (kan je opzoeken in je binas, of gewoon onthouden, de alcoholen zijn wel handig om te weten),

-Er is sprake van verbranding, dus butanol moet reageren met zuurstof

-Het is volledige verbranding, oftewel alles wordt omgezet in koolstofdioxide en in water (geen roet of koolmonoxide).

Stap 2:

Schrijf de reactievergelijking op:

...C4H10O + ...O2 ---> ...CO2 + ...H2O

(Op de puntjes moet je nog het aantal moleculen invullen)

Stap 3:

Schrijf op welke elementen (atomen) je hebt aan de linker kant en ook hoeveel je hebt.

Koolstof (4x)

Waterstof (10x)

Zuurstof (1x plus nog het aantal zuurstof moleculen uit de lucht, maar dat moet je juist gaan uitzoeken)

Stap 4:

Ga element voor element het kloppend maken en ga dan kijken hoe je staat met het zuurstof. Begin met de koolstof.

We gaan proberen om te kijken wat 1 butanol atoom doet, dus we vullen 1 in voor de butanol. Links staat dan 4x koolstof. De enige manier waarop je 4x koolstof aan de rechterkant van de pijl krijgt is door 4x een CO2 molecuul te vormen. Dus we kunnen nu al invullen:

1C4H10O + ...O2 ---> 4 CO2 + ...H2O

Links en rechts staan nu 4 koolstof atomen. Dan gaan we nu naar de waterstofjes kijken. Er staan 10 waterstofjes aan de linker kant, dus om er ook 10 aan de rechterkant te krijgen moeten we 5 water moleculen hebben. Zie je waarom 5?

Dus we kunnen nu opschrijven:

C4H10O + ...O2 ---> 4 CO2 + 5 H2O

Links en rechts van de pijl kloppen nu het aantal koolstofjes en waterstofjes, laten we nu gaan kijken naar de zuurstofjes. Rechts hebben we 4 keer 2 zuurstof in de koolstofdioxide is dus 8 keer een zuurstof en verder hebben we 5 keer een zuurstof in water zitten. Samen is dat 13 zuurstof. Vergeet niet dat aan de linkerkant ook nog een zuurstofje zit in de butanol, dus we moeten aan de hele reactie aan de linker kant 12 zuurstofjes toevoegen (12 + 1 = 13), dus dat is 6 keer een O2.

Dus we kunnen nu opschrijven:

C4H10O + 6O2 ---> 4 CO2 + 5 H2O

En zie daar het klopt nu. Is dat allemaal duidelijk? Zo is denk ik de beste manier. De enige manier om er sneller in te worden is door te oefenen (ik neem aan dat je geen massabalansen deed tijdens het spijbelen :D ).
Verder staat er in de som dat de molverhouding 4:1 is. Maar ik zou zeggen dat de verhouding 4:2 is en niet 4:1. Wat doe ik fout? Waarom is het 4:1?
Waarom denk je dat? In de reactievergelijking staat toch een 4 voor de CuO en niets (oftewel een 1, maar die laten we vaak weg, omdat wetenschappers lui zijn, ik kan het weten) voor de CH4? Dit betekent dat 1 molecuul CH4 reageert met 4 moleculen. De verhouding is dus 4 moleculen staat tot 1 moleculen.

Dat kan je dus ook opschrijven als

4:1 en dat is hetzelfde als 40:10 en hetzelfde als 40000:10000 en aangezien een mol niets anders is dan ONTZETTEND veel moleculen (het is een hoeveelheid, net zoals een dozijn hetzelfde is als 12) kan je ook zeggen dat 4 mol: 1 mol.

Snap je dat?
Mijn vraag: Kan je die reactie vergelijking in de binas vinden, of moet je dit gewoon weten dat die twee stoffen bij elkaar ''Cu(s)+ CO2(g)+H2O(l)'' geven.
Schrijf eens de hele vraag over, zodat ik weet of het in de vraag stond of niet. Een beetje zoals ik voor deed in mijn verbrandingsvoorbeeld. Je ziet vaak over het hoofd hoeveel er in een vraag staat, als je maar de taal van die rare scheikundigen spreekt. Of het in je binas staat, weet ik niet, mijn binas ligt ergens anders op dit moment, maar dat komt een beetje lui op me over, als je wilt weten of het in je binas staat zou ik zeggen: KIJK in je binas. :P

Verder vertelde je dat er dus in de vraag stond dat het reageerd in een mol verhouding van 1:4, dus dan weet je al:

4CuO + CH4 ---> ...

Je hebt nu links koolstofjes, zuurstofjes, waterstofjes en koper staan. Je kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat koolstof en zuurstof in de type vragen die ze stellen op jouw examen (mits er niets extra's staat) uit zullen komen in water en CO2. Je moet het zien dat de meest relaxte plek voor waterstof uiteindelijk water is, en de meest relaxte plek voor koolstof is CO2. Het is gewoon het meeste ontspannen voor die elementen, ze hebben het meeste energie over. Je moet namelijk weten dat alle atomen in het universum hondsluie dingen zijn. Ze willen altijd zo min mogelijk energie verbruiken. Dus als C in CO2 kan zitten, dan doet dat het graag en als H in H2O kan zitten doet dat het ook graag omdat het het meeste energie scheelt. Dat is ook waarom een houtvuurtje blijft branden. In hout zit ontzettend veel C en H en die gaan tijdens het verbranden allemaal relaxed en ontspannen in CO2 en H2O zitten. Ze hebben dan energie over, en dat krijg jij binnen in de vorm van warmte als je naast het kampvuurtje zit en je marshmellows in het vuur houdt. Het is de relaxedheids energie van de waterstof en koolstof.

Dus moraal van het verhaal, ga er maar vanuit als er niets bij staat dat koolstof en zuurstof in CO2 en H2O gaan zitten!

Verder heb je dan nog je koper over, waarom dat in los koper gaat en niet in een koperoxide weet ik niet. Als het niet gegeven staat en je kan het nergens vinden probeer dan gewoon de simpelste oplossing om uit te werken, en als je alle stappen goed doet krijg je altijd nog 8 van de 10 punten, omdat je het wel begrepen hebt, alleen iets niet onthouden hebt.

Dus je hebt dan nu:

4CuO + CH4 ---> Cu(s) (is het makkelijkste) + CO2 + H2O (is het meest relaxte)

En zie daar je reactie vergelijking!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Wat een verhelderende uitleg, super bedankt! Eerlijk is eerlijk, jij legt vele malen beter uit dan mijn docent.

Nu snap ik wat ik verkeerd deed met die verhoudingen, ik keek naar de rechterkant i.p.v de linker. Het kloppend maken van reacties is mij nu ook duidelijk, dankzij jou stappen. Significante cijfers snap ik ook helemaal, daar heb ik geen vragen meer over.

Zelf een reactie vergelijking opstellen van twee stoffen vind ik nog steeds moeilijk. Ik kan niet goed omgaan met mijn binas, ik denk dat daar het probleem ligt. Ik plaats na schooltijd nog een som daarover die ik niet snap. Koolstof wil dus graag in CO2 en waterstof in H2O, onthoud ik.
ga er maar vanuit als er niets bij staat dat koolstof en zuurstof in CO2 en H2O gaan zitten!
Zuurstof(O) gaat dus ook in H2O zitten, net zoals waterstof(H)?

Morgen heb ik een proefwerk over Zuren en Basen& Molariteit. Dus ik zal vanavond wel tot ontdekking komen dat ik nog meer dingen niet snap. Als je mij ook daarbij wil helpen, zou dan fijn zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Wat een verhelderende uitleg, super bedankt! Eerlijk is eerlijk, jij legt vele malen beter uit dan mijn docent.
Heel erg bedankt voor je aardige compliment. Ik heb wel het voordeel dat ik je uitgebreid in alle rust kon helpen zonder dat er 20 andere leerlingen bij zitten die ook vragen hebben en uitleg moeten krijgen. :D
Zuurstof(O) gaat dus ook in H2O zitten, net zoals waterstof(H)?
Zuurstof gaat zowel in CO2 als H2O zitten, dit was een dom foutje van mijn kant. Mijn zin had moeten zijn:
ga er maar vanuit als er niets bij staat dat koolstof en waterstof in CO2 en H2O gaan zitten!
Morgen heb ik een proefwerk over Zuren en Basen& Molariteit. Dus ik zal vanavond wel tot ontdekking komen dat ik nog meer dingen niet snap. Als je mij ook daarbij wil helpen, zou dan fijn zijn.
Tuurlijk als ik er ben, zal ik dat zeker doen (vanavond wel Amerikaanse verkiezingen ook) anders zijn er meer dan genoeg anderen die hier veel vanaf weten.

Als de mol onduidelijk is (het is een onderwerp wat heel veel mensen lastig vinden), kijk dan ook nog even naar de microcursus die over de mol is gemaakt: [topic="52485"]klik![/topic] Is volgens mij een erg goede uitleg.
Zelf een reactie vergelijking opstellen van twee stoffen vind ik nog steeds moeilijk. Ik kan niet goed omgaan met mijn binas,
Waarom kunnen mijn ouders niet omgaan met een Playstation en zuig ik in viool spelen of schilderen??? Oefenen! Oefenen! Oefenen! Ik ben bang dat de dingen die je noemt alleen maar makkelijker gaan als je wat tips hebt gekregen, maar voornamelijk veel oefent.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Hoe herken je een neerslag reactie?

--

In elk van de onderstaande proeven treedt een zuurbasereactie op. Stel voor elk van deze reacties de vergelijking op. gebruik zo nodig de binas om na te gaan welk deeltjes zuur of base zijn. (Ik weet dat je in tabel 49 kan zien of het zuur of base is)

a) Je voegt zoutzuur bij een oplossing van natriumsulfiet.

Tabel 66A zoutzuur=oplossing van waterstofchloride= H+ + CL-

Natriumsulfiet= Na+ + SO3 2-

Verder snap ik niet wat ik moet doen...

---

En bij deze som weet ik niet eens te beginnen

Joop wil de molariteit van kaliloog bepalen. Hij heeft de beschikking over 0,050 molair salpeterzuuroplossing en fenolftleine.

a) Beschrijf de proef die Joop gaat uitvoeren. Om 25 mL van de kaliloog te neutraliseren, blijkt precies 25mL salpeterzuuroplossing nodig te zijn.

b) Geef de vergelijking van de zuur-basereactie die tijdens de neutralisatie plaatsvind.

c) Hoe kan Joop zien dat het neutralisatiepunt is bereikt?

d) Bereken de molariteit van de kaliloog.


Kaliloog zoek ik op in Tabel 66A, daar staat oplossing van kaliumhydroxide in water. Ik zou dus K+ + H2O als eerst opschrijven..maar ik zie bij de antwoorden dat het K+ + OH- moet zijn. Waarom OH-?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Hoe herken je een neerslag reactie?
Doordat er een neerslag ontstaat van een vaste stof op de bodem van je reageerbuisje.
a) Je voegt zoutzuur bij een oplossing van natriumsulfiet.
Zoutzuur is een sterk zuur en natriumsulfiet is het zout van het zwakke zuur H2SO3, wat in feite SO2 opgelost in water is. Samenvoegen doet H2SO3 ontstaan wat gedeeltelijk ontleedt in H2O en SO2 (gas).
Kaliloog zoek ik op in Tabel 66A, daar staat oplossing van kaliumhydroxide in water. Ik zou dus K+ + H2O als eerst opschrijven..maar ik zie bij de antwoorden dat het K+ + OH- moet zijn. Waarom OH-?
Kaliloog = kaliumhydroxide = KOH , wat in water gesplitst is in K+ en OH-
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Doordat er een neerslag ontstaat van een vaste stof op de bodem van je reageerbuisje.


Oké, en in een reactievergelijking?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Dan zou er dus in die reactievergelijking aan de kant van de reactieprodukten een stof moeten staan met fase-aanduiding "(s)".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Ohja, logisch. Bedankt!

Berichten: 817

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

a) Fenolfaleine is een zogeheten indicator. Meer bepaald eentje die van kleur verandert.

Als hij van een basisch naar een zuur milieu gaat, zal hij omslaan van kleur. Of preciezer, kleurloos worden.

(Ik dacht dat het ergens rond pH 8 was dat hij omsloeg).

b) Probeer deze zelf eens. Ik heb heel wat cijfergegevens prijsgegeven bij het oplossen van D.

c) kleuromslag van de indicator

d) KOH is een zeer sterke base. Hij zal dus 'praktisch' volledig splitsen in
\(K^+\)
en
\(OH^-\)
ionen splitsen. Deze blijven uiteraard opgelost in het water, en slaan dus niet neer. (aangezien je ook twijfelde aan neerslagen). de oplossing in het potje met ENKEL deze oplossing, is dus basisch.

Het toevoegen van Fenolfaleine zal de oplossing paars/rood achtig doen uitslaan. Druppel per druppel het zuur erbij doen, en je zal zien dat je, zodra alle basische ionen geneutraliseerd zijn, zal de volgende druppel zuur dus ervoor zorgen dat je mengsel een zure pH krijgt (<7). De indicator zal kleurloos worden.

Dit is hoe het proefje in zijn werk gaat. Nu komt het telwerk.

Je weet dat salpeterzuur (
\(HNO_3\)
) 1
\(H+\)
ion kan afstaan als hij opsplitst in ionen. (je kan er vanuit gaan dat ze ook allemaal opsplitsen, aangezien ook salpeter zuur een sterk zuur is).

Stel nu zelf de reactievergelijking eens op om te zien hoeveel moleculen salpeterzuur er nodig zijn om 1 molecule kaliloog te neutralizeren.

Schrijf deze moleculen om in een hoeveelheid mol.

als je X mol salpeterzuur nodig hebt om Y mol kaliloog te neutralizeren. Dan is de verhouding van de concentraties in het potje dus Y/X.

MAW: zoek de Y en de X, en je weet hoe Joop zijn concentratie bepaald.

(oftewel, gebruik het regeltje
\(N_1 V_1 = N_2 V_2\)
. Aangezien KOH een eenwaardige base is, en salpeterzuur een eenwaardig zuur is, kan je de verhouding van de concentraties er wel uithalen.

(N = 1*concentratie) in dit geval.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb een 6,0 gehaald. Nja, 't is voldoende :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Aboluut gezien niks om over naar huis te schrijven, maar gezien dat wat je snapte van je vragen toen je ze stelde vind ik dat eerlijk gezegd een fantastisch resultaat. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Gefeliciteerd (en de volgende keer voor de 7 he?)

Verborgen inhoud
Niet om als ouwe zeikerd over te komen (ben pas 24), maar als je de volgende keer eerder bent, kan het beter bezinken. Zodra je ook maar iets onduidelijk vind, kom langs. Gratis bijles! :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [scheikunde] formules kloppend maken en verhoudingen

Voor de zeven? Mission impossible. :D

Neh optimistisch blijven, I'll try.

Verborgen inhoud
Zal ik onthouden, merci.

Reageer