Springen naar inhoud

Menge-bijbel

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 november 2008 - 12:53

Het bijgaande fragment uit een krantenknipsel uit 1928 inzake een Menge-bijbel kan mogelijk door ingewijden worden verklaard:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 20:04

Verklaren in welke zin? Naar wat ben je op zoek?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Basbos

Basbos

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2008 - 00:37

De term Menge Bijbel zei mij niets, maar ik weet dan ook niets van Duitse bijbelvertalingen. In Duitsland zelf is het kennelijk nog steeds een begrip, want zoeken op "Menge Bibel" met google levert niet minder dan 22.700 hits op, zoals deze b.v.:
http://www.bibelcent...ibeln/menge.php

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2008 - 08:43

@ BASBOS:

Bedankt voor je info;hopenlijk heeft Klintersaas iets begrepen van mijn vraag!

Basbos

Basbos

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2008 - 12:41

Graag gedaan. Ik heb maar eens mijn zelf aangedragen link gelezen en moest voor wat betreft het woordelijk vertalen aan de Naardense Bijbel denken. Warm aanbevolen!
Bij het opzoeken van de link kwam ik dit interview met de vertalers tegen dat goed aansluit bij deze recente discussie

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2008 - 13:00

Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met verklaren. Als iemand geinteresseerd vraagt wat je bedoelt is het toch wel zo aardig om je nader te verklaren toch?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2008 - 14:58

Mijn bedoeling met het weergeven van het topic-fragment is een verklaring,verduidelijking ,mogelijk een dispuut te ontlokken over die voor mij onbekende Menge-bijbel.

Wat kunnen jullie moderatoren soms moeilijk doen;de reacties van BASBOS geven weer,dat deze de intentie wel "cool" vindt (om het modern uit te drukken).

Ik meende in de bewonderende reactie van Dr.Gunning op die Menge-bijbel in 1928 een soort van voorpostengevecht (eindfase-reactie) aan te voelen tegen het opkomende Nazisme in Duitsland met zijn Jodenhaat en anti-Christelijke gedachtengang.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2008 - 15:10

Wat kunnen jullie moderatoren soms moeilijk doen;de reacties van BASBOS geven weer,dat deze de intentie wel "cool" vindt (om het modern uit te drukken).

Oktagon, jij hoopt dat Klint nu iets van je vraag heeft begrepen terwijl jullie allebei (jij en Basbos) niet verklaren waar het over gaat. Ikzelf ben geinteresseerd in wat je te melden hebt over de Menge-bijbel, wat dat voor ding is en Klint ook. Ik snap niet hoe je in staat bent om een vriendelijk verzoek tot uitleg te geven te verwarren met moeilijk doen. Ik ken de Menge bijbel niet en ik weet niet wat je precies met de bespreking hier over wil.

Mijn bedoeling met het weergeven van het topic-fragment is een verklaring,verduidelijking ,mogelijk een dispuut te ontlokken over die voor mij onbekende Menge-bijbel.

Dit is toch duidelijk genoeg en doet niets af aan het onderwerp toch?

Ik kon wellicht een hoop verklaren over het krantebericht. Ik kan je vertellen hoe Bilthoven eruit ziet (heb er ooit eens gewoond), ik kan je verklaren waarom het papier vergeeld is en hoe dat werkt en nog een hoop meer. Wat jij precies verklaard wil hebben kan ik niet, omdat ik niet weet wat je verklaard wil hebben. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

GabriŽl

GabriŽl

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2008 - 21:16

Bij het opzoeken van de link kwam ik dit interview met de vertalers tegen dat goed aansluit bij deze recente discussie

Ja natuurlijk, Pieter Oussoren. Behoort tot de bijbelexegeten van de Amsterdamse school.
Uitstekend Basbos.

GabriŽl

P.S. Ik kom op diverse reacties nog terug. Momenteel krap in de tijd.
Ik volg zeker de discussies

Veranderd door GabriŽl, 05 november 2008 - 21:17

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 november 2008 - 12:25

Mijn belangstelling voor dit fragment van Gunning uit 1928 werd opgewekt door een opmerking over oa.Joodse Vroomheid en een verwijzing/vermelding van de Apocriefen (geheim gehouden -niet door de kerken erkende-geschriften) 202.

Ik meende in de bewonderende reactie van Dr.Gunning op die Menge-bijbel in 1928 een soort van voorpostengevecht (eindfase-reactie) aan te voelen tegen het opkomende Nazisme in Duitsland met zijn Jodenhaat en anti-Christelijke gedachtengang.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2008 - 08:02

Mijn belangstelling voor dit fragment van Gunning uit 1928 werd opgewekt door een opmerking over oa.Joodse Vroomheid en een verwijzing/vermelding van de Apocriefen (geheim gehouden -niet door de kerken erkende-geschriften) 202.

Zelf lees ik er eigenlijk een zoveelste onvrede in jegens zijn ambtsgenoten en de kerk.

Eigenlijk mis ik nog een stukje tekst. Je tekstfragment begint met de zin: ik hoop dat komende Nederlandse vertaling ze ook zal bevatten. Slaat dat "ze" op de Apocriefen of op nog meer zaken die in de Menge-bijbel toendertijd WEL beschikbaar waren (want vertaald) maar in de Nederlandse bijbelvertaling nog niet?

In ieder geval lijkt mij dat het hem vooral daarom ging. De ergernis dat de Apocriefen (en eventueel meer) nog niet in de Nederlandse vertaling beschikbaar waren, terwijl ze toch als "uiting van Joodse vroomheid en documenten van de Joodse geschiedenis" "de ernstige beoefenaar van het Schrift" niet onthouden zouden mogen worden. Hij koesterde de hoop dat een grotere hoeveelheid Menge-bijbels in Nederland de roep om een vertaling van de Apocriefen zou vergroten (een vertaling "die bij ons natuurlijk met veel meer getwist, verdachtmaking en geharrewar tot stand zal komen" - zo schreef hij).

Zo te lezen was hij een man die regelmatig vond dat de kerk tekortschoot en iemand die zijn ambtsgenoten het leven moeilijk maakte:

Gunning had van jongsaf een sterk liturgisch besef. Omdat hij meende dat de kerk als Kerk te kort schoot, heeft hij vurig en ernstig gepleit voor bezinning en herstel. Reeds in Gouda begon hij met de daad: in de door hem geleide samenkomsten liet hij de Gemeente een werkzaam aandeel hebben in en aan de Orde van den Eeredienst, tot stijgende verontwaardiging zijner ambtgenooten. Ook een deel der Gemeente wees het af als te nieuwerwetsch. Dit toch waren Ďfratsení. Het regende ... anonieme brieven. Maar hij zette, desondanks, door en wist toen en later allerwege beter liturgisch besef te doen ontwaken.

Bron: Levensloop van Johannes Hermanus Gunning J.H.zn uit het Jaarboek van de Nederlandse Maatschappij der Letterkunde - 1941

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 november 2008 - 11:27

Een zeer duidelijke op de topic gerichte uitleg;ik ben het eens wat betreft zijn standpunt tov zijn ambsgenoten.

Het fragment trof ik aan in een oude portefeuille van mijn vader,die nogal geinteresseerd was in aparte fuguren en hij gaf dit in mijn genen door,vandaar nu deze topic.
IK vind het ook jammer dat er niet meer tevoorschijn kwam;vraag me af of het misschien een kerkelijk blad was ,met een deelkop "IEL". (...niel ?)

Ik meen me te herinneren dat hij aan Dr.Gunning de uitspraak "Politiek en oorlog zijn zwendel" toeschreef in het eind van de jaren 30 ,op de kansel uitgesproken (kan ook Dr.Welter zijn geweest!).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures