Springen naar inhoud

Druk in een bal

• Log in om te kunnen reageren

Bossa

Bossa

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 14:43

Wij hebben op school een onderzoek gedaan naar de optimale druk in ee bal. Wij hebben een kleine voetbal gebruikt en hebben die telkens op verschillende sterktes opgepompt. Door telkens een blok tegen de bal aan te laten vallen(horizontaal raakt deze de bal) en de bewegingen te filmen konden wij de energieoverdrachten uitrekenen. Echter zijn wij erachter gekomen dat de resultaten redelijk lineair oplopen tot op de laatste meting met de hoogste druk. Betekent dit dat balleen optimum druk hebben of is dit gewoon een stomme meetfout(hoewel we de metingen meerdere keren herhaald hebben)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 14:54

ik neem aan dat de optimale druk vs energie-overdracht een berg-achtige functie gat zijn.

Een gelijdelijk stijgen tot aan zijn optimale punt, en dan terug een daling.

Mss was je voorlaatste druk heel dicht bij dat optimum, en dus nog steeds in de stijgende lijn.
Bij de laatste druk zat je over het optimum, en daalde de efficientie. Hierdoor ging je functie constant stijgen, en opeens vond je een punt dat lager lag dan verwacht.

Met de huidige gegevens kan ik niet meer nuttigs bedenken

Groetjes, Toon
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Dommerik

Dommerik

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 19:39

Ik kan me voorstellen dat de grafiek geen berg laat zien, maar een limiet. Als je in de bekende kogeltjesproef (kogeltjes aan een slinger en het eerste / laatste kogeltje geeft de beweging door aan het laatste / eerste kogeltje, de tussenliggende kogeltjes komen niet in beweging) de kogeltjes zou vervangen door zachtere kogeltjes dan dooft de beweging langzaam uit. Des te zachter de kogeltjes, des te eerder de uitdoving. Des te harder de kogeltjes, des te beter de beweging (impuls) wordt overgedragen. Vervang de kogels door (voet)ballen en het lijkt mij duidelijk. Een bal opgepompt tot 100 bar stuitert beter dan een bal opgepompt tot 10 bar.

Veranderd door Dommerik, 04 november 2008 - 19:41

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 22:44

Dat zou inderdaad goed kunnen 'Dommerik' (sorry, maar het is je naam :D ).

Ik dacht aan iets berg-achtig aangezien een bal vaak uit een elastisch materiaal bestaat. Als de uitrekking van dit materiaal kleiner wordt (aangezien de druk hoger is) zal de kinetische energie van het verende materiaal dalen ? (of zie ik het mis hier).

Terwijl de druk waarschijnlijk inderdaad iets in termen van een limiet gaat vertonen.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures