Springen naar inhoud

Een lange vergelijking

• Log in om te kunnen reageren

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 14:47

Hallo,

ik heb nogal een groot probleem bij het oplosen van deze vergelijking voor een stage opdracht. De bedoeling is dat aan de ene kant van het = teken de lat2 komt, dus lat2=...............
de formule is zo lang en de lat2 zit aan alle beide kanten van het =-teken dus ik heb grote moeite om dit op te lossen.
is er toevallig via matlab een manier om dit op te lossen of heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken.

ik heb zelf al een aantal a4tjes volgeschreven maar ik kom er maar niet uit.

de formule luidt:

tan(tc1) = (sin(lon1--(-acos((sin(lat1)*sin(lat2)-cos(d))/(-cos(lat1)*cos(lat2))))-lon1)*cos(lat2)) / (cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1--(-acos((sin(lat1)*sin(lat2)-cos(d))/(-cos(lat1)*cos(lat2))))-lon1))

met vriendelijke groet,

D.T. Le

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 14:52

Matlab is dan denk ik niet handig. Heb je Maple al geprobeerd?

Als trouwens iets aan beide kanten van de = staat is dat in theorie zo op te lossen.

Ax = -by + cx
0= -by + cx + Ax
by = cx + Ax
by = x(c+A)
x = by / (c+A)

Dit lijkt me meer een klus voor Maple of gewoon nog meer geduld.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 15:08

aha dat is al een begin. Het voorbeeld is nog te begrijpen maar in de formule die ik heb staat om het korter op te schrijven cos((sin(lat1)*sin(lat2)-cos(d))/(cos(lat1)*cos(lat2))). De lat2 die nodig is staat onder en boven de deelstreep en in de formule staat die nog zo'n 7 keer in. Daar wordt ik helemaal dol van om het maar zo grof mogelijk te zeggen.

van Maple heb ik nog nooit gehoord maar ik zal er even naar gaan zoeken misschien helpt dat wel.

bedankt =)

iemand nog meer suggesties?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2008 - 15:16

http://www.numberemp...ationsolver.php dit is wat ik vond op online equation solver. Probeer dat anders eens. Maple is een heel veel gebruikt wiskundig programma op universiteiten precies ook voor dit soort dingen.

Verder snap ik je formule niet helemaal met die dubbele minnetjes erin. Kan je met latex omgaan?

Ik kan je een voorbeeldje geven hoe je het moet doen. Je moet dan tussen blokhaken het woord tex schrijven als je begint, dan de formule en afsluiten met /tex tussen blokhaken. Klik maar op de formule om te zien hoe het werkt.

LaTeX

Als dit te ingewikkeld is, wat heel goed kan omdat het echt meer lijkt op programeren, vul het dan netjes in op een blaadje en scan het, want je formule zo kan ik geen wijs uit worden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2008 - 16:34

Misschien ook handig als je bij het hertypen in LaTeX gebruik maakt van dummy variabelen. Neem bijv lat2=x, lat2=y enz.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2008 - 20:41

ahaaa ik zal er een scannetje van maken en posten. ik zal ook proberen om het met 'latex' erop te zetten misschien is dat handiger. erg bedankt voor de hulp tot nu toe =) ik zet het er morgen meteen op.

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2008 - 23:31

Hallo mensen,

ik heb toch maar op papier alvast de formule uitgeschreven en een foto ervan gemaakt. Zoals je kunt zien is die nogal erg lang. de dubbele - tekens heb ik alvast een + van gemaakt want - - = + daarvan heb je geen last meer van.

Geplaatste afbeelding

de oorspronkelijke formules komen van de site http://williams.best...avform.htm#Dist
onder het kopje distance between points en course between points.

wat de formule die ik heb gevormd heeft is dat ik:
d=acos(sin(lat1)*sin(lat2)+cos(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)) heb omgezet. dus lon2 heb vrijgemaakt. lon2= .........

daarna heb ik deze formule: tc1=mod(atan2(sin(lon1-lon2)*cos(lat2),cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)), 2*pi)

de lon2 vervangen voor de formule die ik heb vrijgemaakt bij lon2=....... dus nu heb je in feite nog maar 1 onbekende ipv 2.

nu is het raar dat ik die mod(... en atan2 niet heb meegerekend maar mijn begeleider zei dat tc1=(tan(sin(lon1-lon2)*cos(lat2)) / (cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)) goed genoeg was. ik denk dat het niet zo is maargoed, ik weet niet wat mod(..) doet of atan2 doet. dus ben ik maar ingegaan op de begeleider.

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 12:38

http://www.numberemp...ationsolver.php dit is wat ik vond op online equation solver. Probeer dat anders eens. Maple is een heel veel gebruikt wiskundig programma op universiteiten precies ook voor dit soort dingen.

Verder snap ik je formule niet helemaal met die dubbele minnetjes erin. Kan je met latex omgaan?

Ik kan je een voorbeeldje geven hoe je het moet doen. Je moet dan tussen blokhaken het woord tex schrijven als je begint, dan de formule en afsluiten met /tex tussen blokhaken. Klik maar op de formule om te zien hoe het werkt.

LaTeX

Als dit te ingewikkeld is, wat heel goed kan omdat het echt meer lijkt op programeren, vul het dan netjes in op een blaadje en scan het, want je formule zo kan ik geen wijs uit worden.

ik heb het nog niet in latex kunnen doen maar ik heb het wel uitgeschreven op papier. Het staat er al een tijdje op, ik weet niet of je die had gezien dus ik zeg het voor de zekerheid nog een keer ^_^

ik ben nu bezig om Maple te verkrijgen want bij mij op stage hebben ze wel matlab maar geen maple.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2008 - 12:48

Wat ik me afvraag, allereerst zie ik boven de deelstreep Sin(lon1 + blablablabla - lon1) staan? En zie ik iets dergelijks onder de deelstreep ook in een cosinus staan? Die vallen toch weg? Wellicht is het voor je overzicht ook handig om dingen als lon1 te hernoemen in x en y. Zeker als je het later in een programma gaat invoeren.

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 13:03

Wat ik me afvraag, allereerst zie ik boven de deelstreep Sin(lon1 + blablablabla - lon1) staan? En zie ik iets dergelijks onder de deelstreep ook in een cosinus staan? Die vallen toch weg? Wellicht is het voor je overzicht ook handig om dingen als lon1 te hernoemen in x en y. Zeker als je het later in een programma gaat invoeren.

ik weet wel dat sin(x)/cos(x) = tan(x)

maar om het simpeler uit te leggen (a*c)/(b-a) kun je toch niet de a nu weg laten vallen? of heb ik dat nou helemaal verkeerd. want dat staat er in feite in die hele lange formule.

ja ik zal het eens herschrijven met x en y, in de eerste instantie was ik bang dat het ook weer zo'n oerwoud van de x y zou worden want in totaal zijn er, lat1, lat2, lon1 en d in het spel. het enige wat je niet weet is lat2 en de rest is gewoon bekend. dus dan zou je eigenlijk lat2 naar x te vernoemen niet?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2008 - 15:57

Nee dat bedoel ik niet. In de sinus staat toch 1 - iets + 1? Die 1en vallen dan toch weg? Er staat namelijk zover ik kan lezen het volgende: sin(lon1 + -langebreuk -lon1) is dat niet hetzelfde als sin(-langebreuk)?

Welke letters je het geeft, maakt natuurlijk niet uit, al gebruik je driehoekjes en schilderijen van Monet, het gaat erom dat het handig is om zo kort mogelijke letters te gebruiken. lon1 vind ik een beetje lastig. Dat is wat ik bedoelde.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2008 - 16:02

ja ik zal het eens herschrijven met x en y, in de eerste instantie was ik bang dat het ook weer zo'n oerwoud van de x y zou worden want in totaal zijn er, lat1, lat2, lon1 en d in het spel.

Advies: noem A=lat1, B=lon1, D=d, x=lat2 (o.i.d.) Zet dan de vergelijking in Latex hier neer. Je afbeelding is een beetje lastig te lezen, en met deze letters wordt het veel korter.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2008 - 16:25

Laat ik eens wat proberen dan, dan heb je iets om mee te werken.

LaTeX

tc1=A
lon1=B
lat1 =E
lat2 =x
d=D

Aangenomen dat ik het goed gelezen heb en goed overgetikt heb. Zou ik zeggen, schrap in ieder geval die B's in de sin en cos.

LaTeX

Verder kan je in ieder geval een cos(x) al buiten haakjes halen omdat die in elke term voorkomt:
LaTeX

Helpt dit en klopt dit?

azn-disturbed

azn-disturbed

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2008 - 15:47

Laat ik eens wat proberen dan, dan heb je iets om mee te werken.

LaTeX

tc1=A
lon1=B
lat1 =E
lat2 =x
d=D

Aangenomen dat ik het goed gelezen heb en goed overgetikt heb. Zou ik zeggen, schrap in ieder geval die B's in de sin en cos.

LaTeX

Verder kan je in ieder geval een cos(x) al buiten haakjes halen omdat die in elke term voorkomt:
LaTeX

Helpt dit en klopt dit?

hallo SQ

sorry voor de late reactie, afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met een onderdeel van die formule en ben helemaal vergeten op het forum te kijken. Bedankt dat je er de tijd voor hebt genomen en me wil helpen.

hoe jij het hebt gedaan klopt helemaal. Zo komt de formule eruit te zien als je het vereenvoudigd zover het kan. Nu moet ik nog een manier te vinden om de x te vinden. ik ben bezig om Maple te krijg maar dat loopt niet echt soepeltjes.

Wat jij in latex hebt verwerkt, de laatste formule is dus nog de vereenvoudiging van mijn lange begin formule. heb je nu trouwens nog enig idee hoe je die x aan een kant van de = teken krijgt? ik zit er mee omdat die x zowel boven en onder de deelstreep meerdere keren voorkomt. Is dit trouwens op te lossen in Maple?

Veranderd door azn-disturbed, 18 november 2008 - 16:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures