The feminine touch carries more germs

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

The feminine touch carries more germs

Sampling the bacterial DNA on human skin has revealed that while women's hands get washed more often than men's, they teem with a more diverse selection of germs.


What's more, the average person's hands probably carry at least 3000 different bacteria belonging to more than 100 species. This startling cornucopia may make it possible to tell which objects have been touched by someone, just by looking at the bacteria left behind.


Lees meer in NewScientist
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: The feminine touch carries more germs

Door dit bericht ga ik vrouwen niet aantrekkelijker vinden. :P :D :P

"I view humans as 'continents' of microscopic ecological zones with the kind of diversity comparable to deep oceans or tropical jungles," Fierer said.
Bron: University of Colorado


Ze hebben zelfs een video gemaakt van hun onderzoek. (hun lab ziet er ook niet echt schoon uit) Video


Ik heb wel eens gelezen dat huidbacteria nuttig zijn om het binnendringen van schadelijke bacteria tegen te gaan. Daar twijfel ik nu toch aan als ik lees hoeveel verschillende soorten bacteria er op de huid leven. Zoveel verschillende soorten kunnen niet bewust worden gecontroleerd door het lichaam, vermoed ik.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: The feminine touch carries more germs

Dit bericht stond gisteren (4 nov.) op de wetenschapspagina van NRC Handelsblad:
Dokters werken met vieze handen



Door onze redactie wetenschap


Rotterdam, 4 nov.


Artsen en verpleegkundigen in 24 Nederlandse ziekenhuizen houden hun handen onvoldoende schoon. Richtlijnen voor handhygiëne worden op de intensive care maar in twintig procent van de gevallen goed nageleefd. Tijdens wondbehandeling of een kleine ingreep was dat maar vijf procent.


Dat blijkt uit onderzoek door het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam dat vandaag werd gepresenteerd tijdens een symposium over handhygiëne. Ondervraagde zorgverleners gaven aan dat gebrekkige kennis, slecht voorbeeld van leidinggevenden, materiaalgebrek en de pijnlijk droge handen na veelvuldig wassen en ontsmetten, de handhygiëne ondermijnen.
Gebrekkige kennis? Slecht voorbeeld?

Ongelofelijk! Alsof we nog in de 19e eeuw leven.

Hebben die artsen nooit van Semmelweis gehoord?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: The feminine touch carries more germs

Dat is erg laks en onverantwoordelijk van die artsen en verpleegkundigen.

Door te wassen neemt het aantal bacteriën af, waardoor de kans op infectie vermindert, maar de bacterien verdwijnen niet.

The study also showed that the diversity of bacteria on individual hands was not significantly affected by regular hand washing, he said.
Bron


Ik voorzie trouwens een kans op het ontwikkelen van nieuwe lucratieve producten. Als het zo zou zijn dat er schadelijke huidbacteria zijn die mensen ongezond en ziek maken, en die blijkbaar niet verdwijnen door te wassen, dan zouden smeersels met bacteria, een soort probiotica voor de huid wellicht kunnen helpen.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer