Gravitatie-invloed op een object
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 31
Gravitatie-invloed op een object
Goed ik ben dus een programma aan het maken in visual basic 2008 waarbij ik probeer de invloed van de zwaartekracht te simuleren op een ander (heel licht) object. (zonder weerstand )
Maar ik probeer dat nu voor te stellen door snelheidsvectoren.
Dus stel dat een object1 passeert voorbij het ander object2 die een niet te negeren zwaartekracht heeft:
moet ik dan
object1: een vector met de snelheid vb. horizontaal op je scherm
object2: welke vectorgrootte enzo moet ik nu gebruiken voor de zwaartekracht van dat object ( moet ik g gebruiken, maar das een versnelling?)
en dan? de som van die 2 vectoren?
bij voorbaat dank.
Maar ik probeer dat nu voor te stellen door snelheidsvectoren.
Dus stel dat een object1 passeert voorbij het ander object2 die een niet te negeren zwaartekracht heeft:
moet ik dan
object1: een vector met de snelheid vb. horizontaal op je scherm
object2: welke vectorgrootte enzo moet ik nu gebruiken voor de zwaartekracht van dat object ( moet ik g gebruiken, maar das een versnelling?)
en dan? de som van die 2 vectoren?
bij voorbaat dank.
- Berichten: 7.556
Re: Gravitatie-invloed op een object
Is dit een vraag? Zo ja, dan begrijp ik hem niet.moet ik dan
object1: een vector met de snelheid vb. horizontaal op je scherm
Je wilt gravitatiekrachten simuleren. Ben je bekend met de gravitatiewet van Newton (en met elementaire mechanica en werken met vectoren)? Dit om in te schatten wat je kennis is.object2: welke vectorgrootte enzo moet ik nu gebruiken voor de zwaartekracht van dat object ( moet ik g gebruiken, maar das een versnelling?)
en dan? de som van die 2 vectoren?
bij voorbaat dank.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -
- Niels Bohr -
- Berichten: 379
Re: Gravitatie-invloed op een object
Misschien heb je wat aan deze c# code (gebruikt 3d vectoren, maar voor 2d is de code hetzelfde)
Code: Selecteer alles
//Calculates the gravitational force between two masses
public static v.Vector3 CalculateFgrav(MovingObject obj1, MovingObject obj2)
{
v.Vector3 PositionReal = obj1.PositionReal - obj2.PositionReal;
double distance = PositionReal.Length();
double force = obj1.Mass * obj2.Mass * Constants.G / (distance * distance);
PositionReal.Normalize();
return PositionReal * force;
}
public static void CalculateStep( MovingObject obj1, v.Vector3 Force)
{
//Calculate dV F=m.a
//Next position because of current speed
v.Vector3 DRoute1 = obj1.SpeedReal * Constants.TimeStep;
//Next position because of force
double f=(double)Force.Length();
double m = (double)obj1.Mass;
double a_grav = (f / m);
Force.Normalize();
v.Vector3 DRoute2 = 0.5F * a_grav * Constants.TimeStep * Constants.TimeStep * Force;
obj1.PositionReal += DRoute1 + DRoute2;
obj1.SpeedReal += a_grav * Constants.TimeStep * Force;
}
-
- Berichten: 31
Re: Gravitatie-invloed op een object
Ja ik heb er wat kennis van , vector heeft zin, richting, en grootte enzo, dit heb ik geleerd op school.Phys schreef:Is dit een vraag? Zo ja, dan begrijp ik hem niet.
Je wilt gravitatiekrachten simuleren. Ben je bekend met de gravitatiewet van Newton (en met elementaire mechanica en werken met vectoren)? Dit om in te schatten wat je kennis is.
Ook weet ik hoe je de som van vectoren moet maken
maar product ervan en wat heb je daar nog allemaal...moet je mij niet vragen. ( wil het wel leren mocht dit nodig blijken)
Ik ben niet zo goed in gans mijn probleem uit te leggen in één vraag dus werk ik liever met voorbeelden.
Dus nog een poging wagen.
snappie?
bij voorbaat dank
- Berichten: 2.242
Re: Gravitatie-invloed op een object
Vraag je je af of de grootte van de gravitatie afhangt van de snelheid van de twee opbjecten? Neen.
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Gravitatie-invloed op een object
Ik sluit niet uit dat er een wiskundige weg omheen is: maar je mag toch niet zomaar en versnellingsvector en een snelheidsvector bij elkaar optellen?loxerium schreef:
snappie?
bij voorbaat dank
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 379
Re: Gravitatie-invloed op een object
In een simulatie werk je over het algemeen met tijd stapjes, dus je berekent voor een
\(\Delta t\)
de afgelegde weg door de huidige snelheid en de afgelegde weg door de zwaartekracht van een object bij elkaar op te tellen:\(\overline{s1}=\overline{v} \Delta t\)
\(\overline{s2}= \frac{1}{2} \overline{a} \Delta t^2\)
(waarbij \( \overline{F}=G \frac{M1 M2}{r^2} )\)
en dus als je de versnelling van M1 berekent \( \overline{a}= \frac{\overline{F}}{M1} )\)
)\(\overline{s}= \overline{s1}+\overline{s2}\)
Daarnaast moet je de nieuwe snelheid voor het object berekenen:\(\overline{v'}=\overline{v} + \overline{a} \Delta t\)
-
- Berichten: 31
Re: Gravitatie-invloed op een object
ajw schreef:In een simulatie werk je over het algemeen met tijd stapjes, dus je berekent voor een\(\Delta t\)de afgelegde weg door de huidige snelheid en de afgelegde weg door de zwaartekracht van een object bij elkaar op te tellen:
\(\overline{s1}=\overline{v} \Delta t\)
\(\overline{s2}= \frac{1}{2} \overline{a} \Delta t^2\)(waarbij\( \overline{F}=G \frac{M1 M2}{r^2} )\)en dus als je de versnelling van M1 berekent\( \overline{a}= \frac{\overline{F}}{M1} )\))
\(\overline{s}= \overline{s1}+\overline{s2}\)Daarnaast moet je de nieuwe snelheid voor het object berekenen:
\(\overline{v'}=\overline{v} + \overline{a} \Delta t\)
bedankt, dit heeft idd geholpen