Welk soort brug?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Welk soort brug?

Hallo,

ik heb een klein vraagje: welk soort brug denken jullie dat dit is http://www.liegecity.be/images/extras/ponts/ken1.jpg

Ik twijfel tussen

- liggerbrug

- boogbrug

- plaatbrug

- cantileverbrug

voor elke soort kan ik wel een pro en contra geven. Het gaat hier btw om "Le Pont Kennedy" in Luik, België. Hierbij een zeer korte beschrijving voor wie dit handig vindt:

(...) Zoals reeds vermeld bestond de brug, geconstrueerd in 1843, uit vijf bogen. Vandaag de dag rust het draagvlak van de brug slechts op vier steunpunten, waarvan er twee in de Maas staan. Deze twee steunpunten dragen bij tot de bijzondere lichtheid van het bouwwerk.

Het brugdek is geconstrueerd uit voorgespannen beton en is daarenboven versterkt met gelijmde stalen platen. Voor de uitvoering ervan werd 2300 kubieke meter beton en 220 ton staal gebruikt.

Als voorgespannen elementen werden 207 kabels gebruikt van 17 draden met elk en diameter van 7mm. Deze 207 kabels zijn omhuld in een lichte cementlaag ter bescherming tegen corrosie. Deze voorspanning is niet ingebed in het beton, maar bevindt zich aan de buitenzijde van de “dalles”.

mvg, en bedankt indien iemand wil helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Welk soort brug?

Dit lijkt mij duidelijk iets tussenin een liggerbrug en een boogbrug maar wel véél meer ligger dan boog.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Welk soort brug?

De vermelding van de oorspr.brug in de 19e eeuw werkt verwarrend.

Ik zie op de foto 3 aparte bruggen met elk een complete boog in het midden en twee halve bogen naar de walzijden.

Je zou de constructie hybride kunnen noemen,omdat het zowel qua vormgeving (boog en plaatligger) als om voorgespannen beton met extra gelijmd stalen platen betreft.Deze laatsten wrs. voor de overdracht van de wegdekbelasting naar de voorgespannen bogen.

Maar dit is van mij slecht een oppervlakkige waarneming;het is een heel elegante constructie!

Berichten: 2

Re: Welk soort brug?

Vriendelijk dank voor jullie mening.

Ik denk dat de brug inderdaad het best een hybride constructie kan genoemd worden, het is moeilijk om er 1 naam op te kleven.

Reacties zijn nog steeds welkom, al neem ik voorlopig vrede met dit antwoord.

Mvg

Reageer