Astronomen vonden voor het 1 een compagnon bij een supernova

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Astronomen vonden voor het 1 een compagnon bij een supernova

Astronomen vonden voor het eerst een "compagnon" bij een supernova

Astronomen hebben voor het eerst een ster gevonden die een supernova heeft overleefd, zo heeft het Europese ruimtevaartbureau ESA meegedeeld.

Supernova's of ontploffende sterren behoren tot de meest gewelddadige fenomenen in de kosmos. Astronomen dachten jarenlang dat het om enkelvoudige enorme sterren gaat ofwel dubbelsystemen waarin een naburige ster als "compagnon" een belangrijke rol speelt. Maar nog niemand heeft ooit zo'n "compagnon" gezien en sommigen opperden ook dat zo'n ster de explosie niet zou overleven.

Toen op 28 maart 1993 supernova SN 1993J, de tweede helderste uit de moderne tijden, werd ontdekt, rees al snel het vermoeden dat de ontplofte rode reuzester een "compagnon" had.

Tien jaar na die waarnemingen stootte een team van Europese vorsers en van de Universiteit van Hawaïi met de Hubble Ruimtetelescoop en de gigantische Keck-telescoop op Hawaïi in de restanten van SN 1993J op een massieve ster, exact op de plaats van de supernova en die de lang vermeende compagnon moet zijn. Het theoretisch model is dus bewezen, beklemtoont ESA. Tevens is het duidelijk geworden dat tijdens de laatste 250 jaar voor de supernova gassen van het kaliber van tien keer onze zonmassa door de compagnon gewelddadig aan de reuzenster zijn ontrukt. Door de naburige ster de komende jaren scherp in het vizier te houden, kan het zelfs mogelijk worden "in real time" een neutronenster of zwart gat in de restanten van de supernova te zien ontstaan.
bron: GVA

heeft er soms iemand al meer gehoord over deze theorie? En zouden ze hiermee Wolf-Rayet sterren bedoelen of een "gewone" dubbelsterstelsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Astronomen vonden voor het 1 een compagnon bij een supernova

Ik denk een gewoon dubbelster paar. Wolf rayet ster heeft volgens mij een nova achter de rug geen supernova. maar pin me er niet op vast
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer