[biologie] ontbinden van atp en spiercontractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

[biologie] ontbinden van atp en spiercontractie

Hallo,

Ik zit in zes vwo en moet een praktische opdracht maken voor biologie.

Als onderwerp heb ik gekozen; voeding voor duursporters.

Er is behoorlijk veel te vinden, maar ik stuit op een probleem.

Ik kan namelijk nergens vinden wat nou precies de link is tussen het ontbinden van ATP (waarbij veel energie vrijkomt), en het samentrekken van de desbetreffende spier.

Volgens de meeste sites en het boek dat ik hier heb, hebben actine en myosine ermee te maken.

Maar een duidelijke uitleg van de werking is (voor mij) onvindbaar.

Het zou leuk zijn als iemand me hiermee zou kunnen helpen.

Vriendelijke groeten, Bart


Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] ontbinden van atp en spiercontractie

Op wikipedia staat een goede samenvatting:
Een myosinekop steekt uit in de richting van het actinefilament. Er is nog geen actine en myosine gekoppeld. Een spiervezel wordt geactiveerd. Ca2+ komt vrij en bindt zich aan troponine en bindingsplaatsen. Het myosine-ATP-complex wordt geactiveerd. Myosinekoppen binden zich aan actine dat wordt samen actomyosine. Er komt energie vrij en de myosinekoppen klappen om. De spier wordt kleiner daardoor neemt de spierspanning toe. Actomyosinecomplex wordt verbroken dat splitst in actine en myosine. De myosinekoppen klappen terug waardoor de actine en myosine terugkomen in de oorspronkelijke toestand. Ca2+ wordt door het SR opgenomen. Vervolgens komt de spier terug in rust.
Wat daar staat klopt, maar weet echter dat wikipedia als bron niet wordt geapreccieerd, beter is om een tekst van een wetenschappelijke betrouwbare site te zoeken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: [biologie] ontbinden van atp en spiercontractie

Hoi,

Het stukje op wikipedia had ik ook gevonden, ik kon er echter geen wijs uit.

De link naar 'bioplek' heeft me wel een stuk verder geholpen, ik denk dat het zo wel moet gaan lukken!

Dankje!

Groeten, Bart.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] ontbinden van atp en spiercontractie

Misschien heb je hier ook wat aan. Simpel gevonden door te zoeken met de zoekmachine van WSF op 'actine myosine' (rechtsboven in je scherm "zoeken")
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer