werkelijk toerental elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

werkelijk toerental elektromotor

Hallo,

Waarom komt het dat als men bijvoorbeeld een 1500rpm motor koopt het werkelijke toerental van het motor iets lager ligt?

Wat is hiervan de oorzaak?

Grtz

boontje

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: werkelijk toerental elektromotor

Omdat de motor onder belasting (dus in de praktijk) het gegeven toerental net niet haalt?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: werkelijk toerental elektromotor

Omdat de motor onder belasting (dus in de praktijk) het gegeven toerental net niet haalt?


ik twijfel toch dat dat de oorzaak is want hoe weet de fabrikant hoeveel je hem gaat belasten om te zeggen dat het werkelijk toerental van een 1500rpm bij 1395 rpm ligt. want het werkelijk toerental varieert ook al naar gelang het vermogen van de motor wat is daar dan de oorzaak van?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werkelijk toerental elektromotor

Om wat voor type motor gaat het eigenlijk?

Re: werkelijk toerental elektromotor

Om wat voor type motor gaat het eigenlijk?
Over een mez motor 220V/380V met toerentallen tussen 750 tot 3000 rpm.

Maar de toerentallen liggen steeds lager dan het opgegeven toerental. Ik zou willen weten wat hiervan de oorzaak is.

Grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werkelijk toerental elektromotor

Ik bedoelde eigenlijk: wat is het werkingsprincipe van de motor?

Is het een seriemotor of een inductiemotor, of misschien nog iets anders?

Re: werkelijk toerental elektromotor

klazon schreef:Ik bedoelde eigenlijk: wat is het werkingsprincipe van de motor?

Is het een seriemotor of een inductiemotor, of misschien nog iets anders?


asynchrone motor gestuurd met frequentieregelaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werkelijk toerental elektromotor

Het antwoord zit eigenlijk al in het motortype: asynchrone motor.

Bij zo'n motor wordt in de statorwikkeling een draaiend magneetveld gemaakt, ofwel door 3-fasen draaistroom, of door faseverschuiving m.b.v. een condensator.

Dit draaiend veld draait met de netfrequentie, dus 50Hz, of 3000 omw./min.

In jouw geval is de stator dubbelpolig uitgevoerd waardoor het toerental van het draaiveld halveert, dus 1500 rpm.

Binnen het draaiveld heb je een rotor die zelf geen directe toevoer van elektriciteit heeft. Maar in de rotor worden stromen geinduceerd door het draaiveld van de stator, waardoor de rotor wordt meegesleept. Maar de inductie in de rotor werkt alleen maar als er een snelheidsverschil blijft tussen de rotor en het draaiend magneetveld. De rotor kan dus nooit helemaal de snelheid van het draaiveld halen, hij loopt iets achter, dus asynchroon.

Het snelheidsverschil tussen rotor en statorveld heet de slip en wordt uitgedrukt in procenten. Gebruikelijke waarden voor de slip liggen tussen 1 en 3%. In jouw geval kan het toerental dus tot 3% van 1500, dat is 45 toeren lager liggen.

Re: werkelijk toerental elektromotor

ik wil u van harte bedanken

Merci je hebt me enorm geholpen

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: werkelijk toerental elektromotor

Dit draaiend veld draait met de netfrequentie, dus 50Hz, of 3000 omw./min.
Dus 50 Hz = 3000 rpm?

Dat snap ik niet :shock:

Berichten: 193

Re: werkelijk toerental elektromotor

Hallo,

Toch niet moeilijk : Wat is de uitkomst van 50 x 60 !!

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: werkelijk toerental elektromotor

Precies. Daarom is het ook onhandig dat toerentallen per minuut worden aangegeven.

Het zou veel handiger zijn om het per seconde aan te geven, dat scheelt rekenwerk. :shock:

Reageer