Doorbuigingsformule

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Doorbuigingsformule

hoi ,

Weet iemand de doorbuigingsformule voor een puntlast die niet in het midden staat van de 2 steunpunten.

alvast bedankt.

Berichten: 4.246

Re: Doorbuigingsformule

ShApe schreef:hoi ,

Weet iemand de doorbuigingsformule voor een puntlast die niet in het midden staat van de 2 steunpunten.

alvast bedankt.
Maak aub gebruik van :D

[attachment=2674:spring3.gif]
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2

Re: Doorbuigingsformule

dirkwb schreef:Maak aub gebruik van :D

[attachment=2674:spring3.gif]
Nja , sorry maar daar kan ik echt geen formule uit vinden :

Ik heb deze gegeven : (5*q*l^4)/ (384*E*I) voor een gelijkmatig verdeelde belasting en (F*l^3)/(48*E*I) voor een puntlast in het midden van de balk.

Maar een formule voor een puntlast op willekeurige afstand heb ik niet , na ook gezocht te hebben op internet vind ik het nog niet hoor ...

Als iemand mij kan helpen ?

Berichten: 4.246

Re: Doorbuigingsformule

Inderdaad, ik heb de formule niet meegekopieerd niet handig. Nog een poging:

[attachment=2675:1.PNG]
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuigingsformule

Heb je daar een bron bij? Graag had ik even hun definities van de Macaulay functie bekeken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Doorbuigingsformule

http://structsource.com/analysis/types/beam.htm

Ik stel voor om een sticky te maken met onze eigen overzicht van doorbuigingsformules i.p.v ze de hele tijd op te zoeken.

@jhnbk: Kan jij dit regelen?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuigingsformule

Hiernaar verwees ik al verschillende malen;in jouw geval no.6 (P* ab/L) :

Berichten: 4.246

Re: Doorbuigingsformule

Daar staat de maximale doorbuiging en niet de vgl. voor de doorbuiging langs de gehele balk...
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuigingsformule

Lees de formule voor de max.doorbuiging bij 6 maar eens goed!

De vermeld "a"is de variabele in deze formule,dus geldt voor elke positie van de puntlast op de balk.

De momentenlijn verloopt vanaf het max. moment op de plaats van de puntlast ,rechtlijnig naar nul naar beide opleggingen,dus vormt een driehoek.

De M-lijn is ook eenvoudig op te bouwen uit de opp. van de D-lijn en dan zie je zelf de drieh.opbouw


Zie oa.blz.39 van Romijn en Horselink en mogelijk ook te vinden bij prof. Vandepitte op de handige links!

Berichten: 4.502

Re: Doorbuigingsformule

Nog wat verder:

De doorbuiging is recht evenredig met het optredende moment op een willekeurige plek in de ligger (balk).

Aangezien die balk meestal een constante doorsnede heeft- door standaardproductie-,zal de doorbuiging tgv. alleen de puntlast een driehoekig model hebben en in jouw geval een assymetrische vorm hebben.

Dit model is zuiver theoretisch en zal worden beinvloed worden door de gelijkmatige belasting van het eigen gewicht van de balk,die een parabolische doorbuiging heeft (2e graads).

Het totaal wordt een elastische lijn,gevormd door twee ongelijke halve parabolen met bij het max.moment een gelijke waarde.

De differentiaal van die elastische lijn heeft de formule y" = Mx /(E*I) met als max.waarde voor de x dus de afstand "a" of vanuit de andere zijde "b".

Dit verhaal wordt weer duidelijk uitgelegd in mijn leerboek van Romijn Horselink en wrs. weer door prof.Vandepitte bij de handige links op WSF!

Nb.Een testje van het bovenstaande:

Neem een slap koord:door alleen het eigen gewicht heb je een doorbuiging in paraboolvorm ;hang je ergens een last aan dan krijg je een driehoek te zien,die eigenlijk al een optelsom van 2 elast.lijnen is!

Berichten: 4.246

Re: Doorbuigingsformule

oktagon schreef:Lees de formule voor de max.doorbuiging bij 6 maar eens goed!

De vermeld "a"is de variabele in deze formule,dus geldt voor elke positie van de puntlast op de balk.


Inderdaad, ik las niet goed, excuses!
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuigingsformule

ggd! :D

Reageer