[wiskunde] oefening op formules van simpson

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[wiskunde] oefening op formules van simpson

opdracht is herleiden tot een product

opgave is

cos9β-cos7β+cos3β-cosβ

en de uitkomst staat achter in het boek

-4cos3β . sin5β . sinβ

mijn vraag is hoe begin je :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] oefening op formules van simpson

cybertechno schreef:opdracht is herleiden tot een product

opgave is

cos-cos+cos-cosβ

en de uitkomst staat achter in het boek

-4cos3β . sin5β . sinβ

mijn vraag is hoe begin je :D
Je kijkt naar de getalletjes in je cosinussen: 9 en 1 geeft bijvoorbeeld al leuke getallen als je daar Simpson op gaat toepassen: je krijgt er namelijk (9+1)/2 = 5 en (9-1)/2 = 4 mee zelfde met 7 en 3: (7+3)/2 = 5 en (7-3)/2 = 2.

Je moet dus kiezen welke getallen je samenneemt en er dan Simpson op toepassen en zo uiteindelijk alles als een product proberen te schrijven.

Berichten: 44

Re: [wiskunde] oefening op formules van simpson

ok dat heb ik gedaan, ik kom uit

-2sin5β . sin4β + 2cos5β . cos2β

wat moet ik nu doen?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] oefening op formules van simpson

De tip van Xenion is goedbedoeld, maar zet je misschien op het verkeerde spoor. Je kunt immers ook de eerste twee termen en de laatste twee termen samennemen. Dat levert sneller resultaat op.

Schrijf dus anders m.b.v. Simpson:
\(\cos(9\beta) - \cos(7\beta) = \cdots\)
\(\cos(3\beta) - \cos(\beta) = \cdots\)
Breng dan de gemeenschappelijke factoren die je ziet verschijnen buiten haakjes en pas nogmaals Simpson toe op wat overblijft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] oefening op formules van simpson

Klintersaas schreef:De tip van Xenion is goedbedoeld, maar zet je misschien op het verkeerde spoor. Je kunt immers ook de eerste twee termen en de laatste twee termen samennemen. Dat levert sneller resultaat op.

Schrijf dus anders m.b.v. Simpson:
\(\cos(9\beta) - \cos(7\beta) = \cdots\)
\(\cos(3\beta) - \cos(\beta) = \cdots\)
Breng dan de gemeenschappelijke factoren die je ziet verschijnen buiten haakjes en pas nogmaals Simpson toe op wat overblijft.
:D Hmja, ik ken zelf mijn goniometrische formules niet zo heel goed, maar zou je er uiteindelijk ook niet geraakt zijn via mijn weg?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] oefening op formules van simpson

maar zou je er uiteindelijk ook niet geraakt zijn via mijn weg?
Zeker, maar de kans dat je verstrikt raakt in je tekens (wat cybertechno blijkbaar overkomen is, aangezien zijn eerste uitwerking fout was) is veel groter.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer