Donkere materie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 145

Donkere materie

Wanneer men de rotatiesnelheid van de materie in de schijf van de melkweg berekend, krijgt men een bepaalde verwachting. Na metingen merkten we dat die verwachtingen helemaal niet overeenkomen met de waarnemingen. De snelheid van verder verwijderde sterren van het centrum van de melkweg was vele keren hoger dan verwacht.

Hoe verder iets staat van het punt waar het om draait, hoe trager het erom draait.

Afbeelding

Dit probleem is eigenlijk nog steeds open. Men heeft nog niet echt een reden kunnen geven waarom de rotatiesnelheid toch zo hoog is bij de ver verwijderde sterren.

Nu is er een mogelijke verklaring die je vaak hoort: Donkere materie.

Er zou een enorme massa donkere materie in een soort halo rond de melkwegschijf zitten. Dit is slechts een hypothese, maar ik vroeg me af:

Waarom is het probleem opgelost door extra massa in te voeren? Gaat de rotatiesnelheid omhoog als de massa hoger is? Heeft hier iemand formules voor?

Dus waarom zou het sneller draaien aan de buitenkanten als er ginder meer massa was, wie kan mij hiermee helpen?
Jan Vonk

Re: Donkere materie

Als het inderdaad waar is dat daar meer massa aanwezig is en dit zou goed kunnen door de donkere materie dan kan de snelheid van de objecten aan de buitenkant van ons melkwegstelsel hoger liggen door bv. de middelpuntvliegende kracht, ik denk dat de krachten in ons melkwegstelsel ook zo werken, hoe meer materie van welke aard ook hoe hoger de snelheid.

Er zouden wel verschillende soorten donkere matieries bestaan en hun plaats en invloed binnen een sterrenstelsel kan dus wel verschillen, dat dit het geval is zou al aangetoond zijn.

Dus de situatie in ons melkwegstelsel kan verschillen met die van andere sterrenstelsels.

Reageer