Temperatuur van kolen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Temperatuur van kolen

Dag iedereen,

Graag had ik geweten hoeveel graden hete kolen ( bv van een BBQ) hebben.

Heeft er hier iemand een idee van?

Ik zoek namelijk een stof die bestand is aan zulke temperaturen, maar ik weet niet hoeveel graden die moet weerstaan??

Bedankt!!

Michiel

Berichten: 817

Re: Temperatuur van kolen

uiteindelijk, met genoeg energie kan je alles tot een hogere temperatuur krijgen dan wat wij je hier zeggen, maar voor de alledaagse barbeque lijkt dit me een richtlijn.
Grilling

Grilling is a high heat cooking method. Food is cooked directly over the coals and is normally ready in a matter of minutes. Grilling temperatures are usually in excess of 500 degrees Fahrenheit, and food is cooked close to the heat source. The high heat chars the surface of the food, seals in the juices and creates a smoky caramelized crust.
Ik vond niet echt iets wetenschappelijks hierover, en deze site had op zijn minst een bronvermelding (ook al zijn het voornamelijk boeken van koks. Een site die de moeite doet van bronvermelding zal wel een minimale vorm van betrouwbaarheid hebben.

Een exacte temperatuur kan ik je dus niet geven, maar 500 °F is ongeveer 260°C. Ik zou dus al zeker niets nemen dat niet tegen 300-350 graden kan, aangezien je barbecue ook wel eens heet kan worden.

Maar opnieuw, zie dit als richtlijn. Ik kan je niet (degelijk gefundeerd) een 100% zeker antwoord geven.

ps: deze site gaf de quote: Klik
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Temperatuur van kolen

De stralingswet van Wien zegt, dat voor de sterkste kleur van een stralend lichaam "golflengte = 2,9 mm K / T " geldt.

Kolen stralen sterk met rood licht dat een golflengte heeft van circa 0,8 micrometer.

Daaruit bereken je, dat T = 3750 kelvin is. Dat is circa 3500°C.

In werkelijkheid stralen de kolen sterker in het infrarood, waardoor de temperatuur wel wat lager is.)

In de hoogovens kan de temperatuur hoger zijn.

Berichten: 817

Re: Temperatuur van kolen

zou 3500° de barbeque niet laten smelten? Zelfs zo een stenen type.

Dat is enkele malen heter als lava, als ik me niet vergis. Dat lijkt me misschien wat hoog ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Temperatuur van kolen

zou 3500° de barbeque niet laten smelten?
Ja
In werkelijkheid stralen de kolen sterker in het infrarood, waardoor de temperatuur wel wat lager is.

Berichten: 12.262

Re: Temperatuur van kolen

Ballpark figure: als het rood straalt zoals gloeiende kolen, rond de 1000 graden celcius. Oranje ca 1200.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Temperatuur van kolen

Amai al veel reactie!!

Blijkbaar geen evidente vraag naargelang de antwoorden :-)

Het zal dus waarschijnlijk rond de 1000°C draaien...

Het gaat dus weldegelijk om een doodgewone bbq, ik zal paar stoffen moeten testen om zeker te zijn...

Bedankt!

Groeten

Berichten: 12.262

Re: Temperatuur van kolen

Zaken als staal of gietijzer zijn er prima voor geschikt, hun smelpunt ligt een eindje boven de 1000 graden, en als bijv bbq of grillrooster worden ze nooit zo heet dat ze smelten. Dit neemt niet weg dat het best mogelijk is om deze legeringen te smelten door het verbranden van kool, als het metaal in direct contact staat met de brandende massa en je er extra lucht aan toevoert bijvoorbeeld.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Temperatuur van kolen

Tja als je opzoek bent naar materialen die iets kunnen hebben wat BBQ's kunnen hebben. Zou ik materialen kiezen waar ze BBQ's van maken. :D (beetje als de zwarte doos van een vliegtuig het altijd overleefd, waarom maken ze dan niet het vliegtuig van dat materiaal.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Temperatuur van kolen

Ik was gisteren toevallig in een openluchtmuseum waar ze in een speciale oven een temperatuur van 900 graden probeerden te halen met uitsluitend natuurlijke materialen die men in de middeleeuwen ook tot hun beschikking had. Ze zaten pas op 700 graden en dat duurde enorm lang en kostte enorm veel moeite en het zag er vele malen heter uit dan je huis-tuin-en-keukenbarbecue. Mijn schatting is dan ook dat je nooit boven de 700 graden uit gaat komen.

Berichten: 12.262

Re: Temperatuur van kolen

Het is natuurlijk een kwestie van constructie, maar in een laagoven worden temperaturen gehaald in de orde 1200 graden. Dit proces bestaat al sinds de oudheid, en is geschikt om ijzer uit erts te 'smelten' - dwz het erts reduceren tot ijzer. Bij 1200 graden is dit ijzer echter niet vloeibaar (wel letterlijk gloeiend heet) en is het alleen te bewerken door hameren.

Om het echt vloeibaar te krijgen is een hoogoven nodig, met aanblazen van lucht en een geisoleerde smeltkamer. In een moderne oven lopen de temperaturen daarbij op tot ver voorbij 2000 graden.
Victory through technology

Reageer