Het moordenaarsgen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Het moordenaarsgen

Ik heb overlaatst gelezen dat er een gen is geïsoleerd dat bepaald of iemand aanleg heeft om misdadiger (lees: moordenaar) te worden. Ik zal binnenkort meer directe infiormatie kunnen geven, maar blijkbaar zijn er intussen al futurologen die met dit gegeven voorspellen dat er in de toekomst instellingen (lees: gevangenissen) zullen worden opgericht, waar alle kinderen met dit gen vanaf hun geboorte in zullen worden ondergebracht, aangezien ze een potentieel gevaar voor de maatschappij zijn.

Het is wel zo dat 90 op de 100 moordenaars dit gen hebben, maar het is niet gegarandeerd dat men moordenaar wordt als men dit gen heeft.

Heeft er iemand meer gegevens over dit gen? Hoe denken jullie over de "instellingen" waarover ik uitwijdde (als je het al uitwijden kunt noemen)?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Het moordenaarsgen

hier ben ik tegen. Alles waar men in geloofd wordt hierdoor ondermijnd.

Het motto van rechters is ook liever 100 schuldigen vrijspreken dan 1 onschuldige opsluiten.

Hiermee veroordeel je mensen al voordat ze ook maar iets doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Het moordenaarsgen

Het moordenaarsgen schreef:Ik heb overlaatst gelezen dat er een gen is geïsoleerd dat bepaald of iemand aanleg heeft om misdadiger (lees: moordenaar) te worden. Ik zal binnenkort meer directe infiormatie kunnen geven, maar blijkbaar zijn er intussen al futurologen die met dit gegeven voorspellen dat er in de toekomst instellingen (lees: gevangenissen) zullen worden opgericht, waar alle kinderen met dit gen vanaf hun geboorte in zullen worden ondergebracht, aangezien ze een potentieel gevaar voor de maatschappij zijn.

Het is wel zo dat 90 op de 100 moordenaars dit gen hebben, maar het is niet gegarandeerd dat men moordenaar wordt als men dit gen heeft.

Heeft er iemand meer gegevens over dit gen? Hoe denken jullie over de "instellingen" waarover ik uitwijdde (als je het al uitwijden kunt noemen)?
Dit verhaal is totaal uit zijn verband getrokken. Er zijn inderdaad genen die aanleiding kunnen geven voor aggresief gedrag. De media maakt hier natuurlijk een sappig verhaal van met als titel "moordenaarsgen" Ik vind dit erg jammer en als je hier iets zinnings over zou willen zeggen dan moet men eerst eens op de achtergrond ingaan.

Re: Het moordenaarsgen

Dit verhaal is totaal uit zijn verband getrokken. Er zijn inderdaad genen die aanleiding kunnen geven voor aggresief gedrag. De media maakt hier natuurlijk een sappig verhaal van met als titel "moordenaarsgen" Ik vind dit erg jammer en als je hier iets zinnings over zou willen zeggen dan moet men eerst eens op de achtergrond ingaan.


Ik heb dit niet via de "normale" media vernomen, maar het stond in het tijdschrift Eos, dat een redelijk wetenschappelijke achtergrond heeft. Verder is dit geen gen dat aanleiding geeft aan aggresief gedrag in het algemeen, maar aan moord in het specifiek, dus denk ik dat de naam moordenaarsgen eigenlijk wel een beetje op zijn plaats is.

Berichten: 7

Re: Het moordenaarsgen

Anonymous schreef:Ik heb overlaatst gelezen dat er een gen is geïsoleerd dat bepaald of iemand aanleg heeft om misdadiger (lees: moordenaar) te worden. Ik zal binnenkort meer directe infiormatie kunnen geven, maar blijkbaar zijn er intussen al futurologen die met dit gegeven voorspellen dat er in de toekomst instellingen (lees: gevangenissen) zullen worden opgericht, waar alle kinderen met dit gen vanaf hun geboorte in zullen worden ondergebracht, aangezien ze een potentieel gevaar voor de maatschappij zijn.

Het is wel zo dat 90 op de 100 moordenaars dit gen hebben, maar het is niet gegarandeerd dat men moordenaar wordt als men dit gen heeft.

Heeft er iemand meer gegevens over dit gen? Hoe denken jullie over de "instellingen" waarover ik uitwijdde (als je het al uitwijden kunt noemen)?
Gisteren heb ik wel een documentaire over iets soortsgelijks gezien. Maar dit ging niet over een speciaal gen maar over de invloed van de jeugd van een moordenaar in combinatie met hoogbegaaftheid. Dit gingen ze eveneens onderzoeken voor autistische mensen.

Het scheen dat als iemand hoogbegaaft was dat ze hersenen langzamer groeien omdat deze meer cellen hebben en ook meer verbindingen moeten vormen. Als een hoogbegaaft iemand dan een slechte jeugd heeft gehad, brengt dit meer schade toe dan bij een "normaal" kind. De spiegelneuronen worden dan aangetast waardoor hij/zij geen inlevingsvermogen meer heeft in andere mensen en hun emoties (vandaar ook het onderzoek met autischische kinderen).

Mede door de slechte jeugd gaan deze kinderen zich meer verdiepen in hun leerwerk waardoor een extreme genialiteit wordt ontwikkeld en ze vaak ook erg slim te werk kunnen gaan.

Dit samen met de ongevoeligheid maakt dat ze gaan moorden. Veel mensen die via deze ontwikkeling moorden plegen maken er vaak "spelletjes" van die ontzettend goed doordacht zijn.

Bij autistische mensen zou die ongevoeligheid in de spiegelneuronen ook aanwezig zijn maar zij reageren minder agressief op situaties waardoor de kans al iets kleiner wordt. (Niet lichamelijk agressief maar psychisch)

Maar ik weet natuurlijk niet of je op iets dergelijks doelt of juist echt op een specefiek gen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Het moordenaarsgen

Een moordenaarsgen? Totaal ongepaste benaming. In principe kan elke mens moorden. Als een moeder of vader ziet dat hun kind misbruikt wordt, dan kan ik mij perfect inbeelden dat ze de dader wat aandoen. Dat maakt hen tot moordenaars.

En waar leg je de link met empathie? Gaat die vader of moeder nu echt denken op dat moment "misschien is die dader ook wel een vader, echtgenoot, broer of zus?"

Waar je het onderscheid in moet maken dat is tussen de "gewetenloze moordenaar", die met voorbedachte rade iemand kan vermoorden zonder daar schuldgevoelens bij te hebben, en tussen de moordenaar die er op één of andere manier toe gedwongen is.

Aangezien we in het biologieforum zitten, lijkt het me ontopic om wat over de biologie achter dit alles te praten. Hoe een mens is wordt bepaald door zijn genen en zijn omgeving. Iemand met het "moordenaarsgen", en hiermee bedoel ik een potentiële gewetensloze moordenaar, hoeft niet persé een gewetensloze moordenaar te worden indien hij of zij in een liefdevolle omgeving wordt grootgebracht waar men hem of haar empathie aanleert. Je kunt hem of zij tot een rechtschapen persoon maken. Andersom, iemand zonder het moordenaarsgen kun je wel tot een gewetensloze moordenaar maken door hem of haar spartaans, sadistisch, gewoonweg zeer slecht op te voeden in een slecht milieu.

Dit is wat ik erover denk. Ik trek mijn conclusies doordat ik weet wat de relatie genen (=) omgeving is. Je kunt de vergelijking maken met alcoholisme: Er is een familiale predispositie tot verslaving, dus het is enigszinds genetisch bepaald. Maar iemand met een familiale predispositie voor alcohol hier nooit in contact mee laten komen, zal wellicht geen alcoholist worden. Anderszijds, lang niet alle alcoholisten hebben hiervoor een genetische voorbeschiktheid.

Dus alle kinderen met het "moordenaarsgen" opsluiten, zal hen wellicht veel gevaarlijker maken dan dat ze werkelijk zouden zijn. Ze zouden zich buitenstaander voelen van de maatschappij en bij ontsnappen zich wreken op iedereen. Gezien hun isolement, moet je niet schrikken dat ze geen gevoelens voor empathie aanleren en hen ook niet kwalijk nemen dat ze een "killing spree" doen. Een maatschappij dat zulke concentratiekampen toelaat, zal dan maar rekening moeten houden met het gezegde "men oogst wat men gezaaid heeft."
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer