[scheikunde] theorie massaspectrometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] theorie massaspectrometrie

Hallo ik vroeg mij af of iemand hier een goed internetsite of dictaat heeft over massasspectrometrie het liefst in het nederlands wat duidelijk is maar mag eventueel engels als het goed is. Tevens zoek ik een site of dictaat waar goed staat uitgelegd hoe je massa spectra moet interpreteren vanaf de basis tot aan wat lastigere spectra.

Als iemand mij hier goede info over kan bezorgen dan heel graag het zou mij erg helpen.Ik zelf heb goed gezocht op internet maar kon niet echt wat duidelijks vinden helaas.

b.v.d. :D

Berichten: 31

Re: [scheikunde] theorie massaspectrometrie

Ik heb deze site gevonden. Ze geeft vrij veel uitleg, maar wel alles in het Engels.

Ik hoop dat het helpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [scheikunde] theorie massaspectrometrie

De massaspectrometer wordt in de hoogste klas van het VWO bij natuurkunde onderwezen.

Het staat dus in de leerboeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] theorie massaspectrometrie

Verwacht dat daar ook staat uitgelegd hoe je ingewikkelde spectra moet interpreteren?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [scheikunde] theorie massaspectrometrie

Verwacht dat daar ook staat uitgelegd hoe je ingewikkelde spectra moet interpreteren?
Ja. Als je één piek kunt identificeren met een deeltje, dan kun je het met alle piekjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] theorie massaspectrometrie

Dan heb je kennelijk niet begrepen hoe massaspectrometrie werkt, en in ieder geval op welk type MS hier gedoeld wordt. De meeste types fragmenteren de moleculen, en het is de combinatie van pieken, oftewel het spectrum, dat iets zegt over de stof.

Er zijn technieken waarbij de moleculen niet gefragmenteerd worden, en dan kan één enkele piek inderdaad iets over de stof zeggen, namelijk de molecuulmassa. Maar die zegt verder niets over de structuur, en zo'n situatie valt ook niet in de categorie "ingewikkelde spectra".

Die kun je alleen analyseren met een gedegen kennis van MS, een redelijke kennis over de mogelijke structuren en/of een flinke dosis deconvolutietechnieken.

Vraag is natuurlijk wel wat azvvo precies met een ingewikkeld spectrum bedoelt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 220

Re: [scheikunde] theorie massaspectrometrie

De site door corwin gegeven is wel redelijk ja bedankt alvast iemand anders misschien nog suggesties?

Reageer