Springen naar inhoud

Hoe werkt een radardetector-detector?

• Log in om te kunnen reageren

Dommerik

Dommerik

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2008 - 13:11

Vroeger kon je vrijelijk met een radardetector in je auto rondrijden. Nu mag het niet meer. In 'Blik op de weg' gebeurt het soms dat iemand met een radardetector in zijn auto wordt betrapt. De politie bechikt over een radardetector-detector. Maar wat ik niet snap:

Een radardetector ontvangt radarsignalen en lijkt mij zelf niets uit te zenden, hoe kan een radardetector dan worden gedetecteerd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raga

Raga

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 06 november 2008 - 13:58

Als engels geen probleem is:

Radar_detector_detector
Raga

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2008 - 14:44

hahaha, dus sommige radar-detectors komen met een ingebouwde radar-detector-detector-detector om de radar-detector-detector van de politie te onderscheppen.

Dommerik

Dommerik

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2008 - 19:38

Engels is een probleem.

Raga

Raga

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 06 november 2008 - 19:43

In het kort komt erop neer dat een radardetector een klein signaaltje uitzendt.
Afgaande van hoe het signaaltje terugkomt, weet de radardetector of er een radar in de buurt is.

Dit kleine signaaltje wordt opgepikt door de raderdetectordetector.
Raga

Dommerik

Dommerik

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2008 - 20:49

Dat snap ik niet. Is het uitgezonden signaal een bijkomstigheid? En noodzakelijk voor een goed werkende radardetector? Waarom kun je dan geen radardetector bouwen die radarsignalen alleen ontvangt?

ghrasp

ghrasp

• >250 berichten
  • 413 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2008 - 09:47

Dat snap ik niet. Is het uitgezonden signaal een bijkomstigheid? En noodzakelijk voor een goed werkende radardetector? Waarom kun je dan geen radardetector bouwen die radarsignalen alleen ontvangt?

Een radardetector werkt zoals vleermuizen 's nachts horen (alleen dan accoustisch uiteraard)?

Veranderd door ghrasp, 08 november 2008 - 09:50

Yogy

Yogy

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2008 - 10:29

zonder helemaal gelezen te hebben hoe een radar precies werkt, zou ik toch (geheel uit mijn duim gezogen) denken dat het mogelijk zou moeten zijn om een totale passieve radar detector te maken.
Door gewoon te kijken naar snel herhalende inkomende golven op de gebruikte golflengtes.
Als deze dan nog licht-richtingsgevoelig zou kunnen zijn , dan zou men kunnen zien of de plaats van uitzending ongeveer hetzelfde is.
Dit zou dan misschien onpraktisch zijn door teveel interferentie ?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2008 - 10:56

Als ik het mij goed herinner, zit het als volgt: Met een radardetector wil je detecteren of er een bepaald radarsignaal aanwezig is. Dit radarsignaal is echter erg hoogfrequent. Hierdoor is het niet goed mogelijk om dit direct te verwerken. Wat er dan ook gebeurt is dat dit radarsignaal, zodra het binnenkomt op de antenne, zo snel mogelijk gedemoduleerd wordt naar een lagere frequentie. Om dit te doen wordt echter een signaal gebruikt dat in de buurt ligt van het radarsignaal. Omdat dit signaal in de buurt ligt, is het lastig om een filter te bouwen dat wel het radarsignaal doorlaat maar niet het demodulatiesignaal. In de praktijk komt het demodulatiesignaal dus ook op je antenne te staan en zal het dus worden uitgezonden. Dit uitgezonden signaal is wat een radardetectordetector oppikt.

Dommerik

Dommerik

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2008 - 12:57

Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk een radardetector te bouwen die niet door een radardetector-detector wordt opgespoord. Een uitdaging voor de electronici?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2008 - 13:54

Het is wellicht mogelijk, maar op welk budget? Bedenk dat het om forse frequenties gaat (in de orde van 25 en 35 GHz voor veelgebruikte types). Het is dan nodig om filters te maken voor die frequenties (das is vnl loodgieterswerk), en vervolgens met bijv een deler het signaal te reduceren tot iets verwerkbaars - dat is feitelijk de enige manier om het zonder local oscillator te doen.

Niet dat dat per se nodig is, met directional couplers en dergelijke is het ook wel mogelijk het LO signaal af te schermen, maar dat kost geld en ruimte.

Zaak is echter dat deze detectors in nederland verboden zijn, en de politie nog wel eens wil gaan zoeken in auto's die zichtbaar remmen voor radars die de bestuurder echt niet gezien kan hebben (net achter een viaduct oid).
Victory through technology

Dommerik

Dommerik

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2008 - 15:19

Het is wel heel toevallig als er een politieauto achter je rijdt en tegelijk nader/passeer je een radarcontrole achter een viaduct. Als je zo'n apparaat gebruikt om te scheuren ben je met al die onopvallende autootjes toch wel de lul. Er zijn echter vandaag de dag (de afgelopen 15 jaar) zo bizar veel snelheidscontroles dat ik alleen maar bezig ben om te kijken of ik niet 1 km te snel rijd, en daardoor heb ik minder aandacht voor het verkeer. Ik heb zo'n radardetector gehad, en het reed buitengewoon rustig. Maar het wachten is op de deskundige vrijbuiter die zelf aan het sleutelen gaat. Het kan, in ieder geval.

ghrasp

ghrasp

• >250 berichten
  • 413 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2008 - 15:22

Een radar moet je niet zien als detector of zender maar als een systeem. Een radar heeft een zendantenne en een detectieantenne. Bestaat dus min of meer uit twee gedeeltes ingebouwd in wellicht een kastje.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2008 - 15:52

Het is wel heel toevallig als er een politieauto achter je rijdt en tegelijk nader/passeer je een radarcontrole achter een viaduct.

Nu is het wel zo dat er meestal ook nog een mannetje in een auto ergens bij zo'n controle zit. Dan is het natuurlijk een kwestie van de kentekens noteren van alles dat met rokende banden onder het viaduct uit komt 8-)

Overigens zijn er best detectors op de markt die zo weinig lekken of zo zijn gebouwd dat ze nauwelijks te detecteren zijn met zo'n rdd, maar het opvallende remgedrag blijft natuurlijk. Probleem is dat zo'n ding een euro of 1000 kan kosten, en je hem kwijt bent als je gepakt wordt met nog een bekeuring (250 euro meen ik) erbij. Zoiets lijkt me alleen rendabel als je heel veel bonnen maakt op hoge snelheid, niet tegen de incidentele snelheidsbelasting voor 10 of 20 te hard.
Victory through technology

Yogy

Yogy

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 04:42

mij zou het er echt niet om ga om boetes te ontduiken, daarintegen zou ik het wel zeer leuk vinden om gewoon de "overheid" te snel af te zijn. (in deze context een mooie uitspraak, al zeg ik het zelf 8-) )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures