Springen naar inhoud

[natuurkunde] profielwerkstuk railgun

• Log in om te kunnen reageren

Kebabbi

Kebabbi

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2008 - 16:12

Wij proberen voor ons profielwerkstuk een railgun te maken, maar komen niet meer verder.
Dit hebben we al gedaan zo ver:

We hebben 2 (redelijk korte) rails vastgemaakt onder een hoek van 90 graden en de rechter rails met de positieve aansluiting van de condensatoren aangesloten en de linker met de negatieve. Na de condensatoren te hebben opgeladen met 31,6 Volt laten we een stukje spijker door een kromme pvc buis snelheid maken en daarna over de rails glijden die dan 2 van de volgende dingen doet i.p.v. versnellen: Of hij glijdt er gewoon overheen, of hij puntlast zich vast aan de rails. We snappen niet waarom dit gebeurt en zouden graag hulp willen bij het oplossen van dit probleem.

Hier is een dwarsdoorsnede van ons model:
http://img353.images...railgun2dk5.png

B.v.d. Kebabbi

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2008 - 16:19

Of hij glijdt er gewoon overheen, of hij puntlast zich vast aan de rails. We snappen niet waarom dit gebeurt en zouden graag hulp willen bij het oplossen van dit probleem.

Ik snap het glijden niet helemaal. Het puntlassen lijkt mij te komen doordat er een grote weerstand is op de plek waar de spijker de baan raakt. Dat is opzich natuurlijk niet vreemd, hij zit er wat scheef op, wordt warmer, krijgt meer weerstand, wordt nog warmer en smelt vast. Tja dat oplossen is wellicht lastig. Wellicht dat een zwaarder cilindertje wat je dwars op de baan legt verder komt. Ik weet niet precies hoe jullie spijker ligt, maar ik begreep uit jullie tekening parallel aan de liggers. Als je nu een cilinder laar rollen over de liggers, dan werkt dat misschien beter. Beter contact, betekend minder weerstand, betekend minder warmte, betekent minder puntlassen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures