[scheikunde] extraheren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] extraheren

Ik begrijp dat het principe van extractie berust op het oplosbaarheid van de te extraheren vloeistof in de extractiemiddel.

Nu volgens mijn weten gebeurt de extractieproces als volgt :

Een oplossing (vloeistof/vloeistof) waarbij mijn te extraheren produkt zit. Ik voeg een geschikte extractiemiddel toe. Goed schudden. Laten rusten, en daarna scheiden.

Maar kort daarna in mijn cursus krijg ik het volgende vraagstuk :

100 ml water bij 15 °C waarin er 4 g boterzuur zit opgelost. Deze oplossing wordt geëxtraheerd met benzeen.

De K (selectiviteitscoëfficient) van het boterzuur tussen oplosmiddel en extractievloeistof = 1/3

We maken gebruik van 100 ml boterzuur.

Hoeveel boterzuur zal er overgaan van oplosmiddel naar benzeen ?

Tot zover het vraagstuk. Nu uit deze vraagstuk begrijp ik dat :

oplosmiddel = water

extractievloeistof = benzeen

Wat ik niet begrijp is, welke nut gaat die 100 ml boterzuur hebben waarvan ik gebruik moet maken ? Het 4g boterzuur in 100ml water ga ik toch extraheren met benzeen ? Of zit ik verkeerd ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] extraheren

Maken we niet gebruik van 100 mL benzeen? Foutje?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 34

Re: [scheikunde] extraheren

Maken we niet gebruik van 100 mL benzeen? Foutje?
hey, dat kan wel eens kloppen. :D Bedankt StrangeQuark, voor de rest kan ik wel verder! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] extraheren

Succes
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer