Springen naar inhoud

Waarom vinden mensen bepaalde geluiden mooi?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Mateis

    Mateis


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2008 - 18:05

Waarom houd de een van zingende vogeltjes en de ander van (ruwe) elektrische geluiden?
Waarom houd de een van een Sine en de ander van een dikke Sawtooth in elektrische muziek?


Waarom vinden mensen bepaalde geluiden mooi?


Even graag zou ik wetenschappelijke feiten als hypotheses en meningen willen weten

Veranderd door Mateis, 07 november 2008 - 18:09


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

ZonnTroLL

    ZonnTroLL


  • >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 22:10

Bij de ene persoon zorgt de prikkel (geluid) voor een stof die een bepaald gevoel heeft en bij de ander treedt een andere reactie op...
Waarom de ene persoon anders reageert is te verklaren door het feit dat ieder persoon uniek is...Er zijn altijd wel verschillen tussen 2 personen.

En meer kan ik er ook niet echt over zeggen... En je was hier wrs al zelf achter gekomen.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

#3

ypsilon

    ypsilon


  • >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 10:46

Ik kan geen antwoord geven op de vraag van de TS, maar dit lijkt me toch een beetje te weinig verklaringskracht te hebben:

Waarom de ene persoon anders reageert is te verklaren door het feit dat ieder persoon uniek is...Er zijn altijd wel verschillen tussen 2 personen.

Dat zegt niets over mechanismen natuurlijk, het is zelfs een beetje een cirkelredenering: de smaak van personen verschilt omdat personen verschillen op allerhande gebieden.

#4

StrangeQuark

    StrangeQuark


  • >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 11:59

Worden geluiden en geuren niet opgeslagen in combinatie met emoties? Geuren en geluiden kunnen in ieder geval wel heftige herinneringen oproepen. Ik kan me voorstellen dat onderbewust het ook een staat van zijn (gemakkelijk of ongemakkelijk als je een sawtooth hoort) opgeroepen wordt, wanneer men bepaalde geluiden hoort en dat dat vertaald in een smaak ding. Evolutionair is het volgens mij best te verklaren dat je emoties gebruikt als overlevingsmechanismen. Op het moment dat je iets stoms hebt meegemaakt heb je daar een negatieve emotie bij, dat zit toch vrij heftig verweven in ons zijn.

Duidelijk niet mijn veld van expertise, maar is dit erg onzinnig? Dat het dus aangeleerd is op emotioneel vlak, maar erg onderbewust waardoor het meer een onbestemd gevoel wordt van mooi (fijn) en lelijk (onprettig of ongemakkelijk)?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

#5

ypsilon

    ypsilon


  • >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 12:01

Zeker niet onzinnig; op die lijn kunnen we tenminste e.e.a. gaan uitzoeken. De reukzin is i.i.g. sterk gekoppeld met het limbisch systeem (dat grotendeels instaat voor onze emoties). Voor geluid weet ik het zo niet, als ik tijd heb zoek ik dat eens uit.

#6

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 17:48

Deze vraag vind ik heel breed (te) ......
Dus niets dan losse dingen.

Ik weet niet juist hoe dit alles biologisch werkt ... http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion
http://adsabs.harvar...SPIE.6806E..14V
http://portal.acm.or...1316511.1316516
http://www.incredibl...oacoustics.html

http://nl.wikipedia....Psychoakoestiek
http://en.wikipedia....ki/Music_theory
http://en.wikipedia....and_mathematics
http://en.wikipedia....sical_acoustics
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonsoort relatie emotie en tonen zie karakter
http://wapedia.mobi/...mingen_(muziek)
Er zit theorie achter muziek, muziekschalen, enz, in functie van harmonie.

Iets mooi vinden is gerelateerd is aan de emoties dat iets oproept en is vaak een samenspel van informatie van verschillende zintuigen zoals zicht, gehoor, gevoel/tastzin, geur (niet alleen geur), omstandigheden en stemming waarin je bent.
Dus de bredere context is meebepalend.
Het geluid van een hamerboor is prettiger wanneer je dat gat in die muur dieper en dieper ziet worden en die kracht in je handen voelt, dan wanneer je dit geluid via een CD hoort.
Romantische muziek klinkt beter met een zachte warme huid tegen je lichaam dan wanneer je een egel of stekelvarken aan het strelen bent.
Het is ook gerelateerd aan leerprocessen. (beetje als witlof of oesters leren eten)
Veel Oosterse muziek met andere toonaarden zijn echt ongenietbaar voor westerlingen.
Arabische ook (:P :P behalve als er sexy buikdanseressen aan te pas komen, dan spelen het zicht, hormonen en wensdromen ook een belangrijke rol)

http://en.wikipedia....cal_temperament -
http://en.wikipedia....iki/Pitch_space - http://nl.wikipedia....iki/Toonstelsel
http://nl.wikipedia....mingen_(muziek)

Ik heb nog nooit iemand een zuivere sinus en nog minder een zaagtandsignaal als mooi horen bestempelen.
Ik gebruik dergelijke signalen voor metingen (ontelbare over de jaren) en gewoonlijk loopt eenieder weg die daar niet hoeft te zijn om andere redenen of nieuwsgierigheid (als het nieuw is voor aanwezigen) aanwezig is.
Een zuiver technisch signaal (ook samengesteld) is dood, steriel, heeft geen gevoel, en is moeilijk in termen van mooi uit te drukken. Dit kan dus wel emoties oproepen maar zijn moeilijk als een gradatie van mooi te bestempelen.

Complexe signalen (zelfs zuivere tonen) als van muziekinstrumenten leven en kunnen bepaalde gevoelens oproepen (heeft te maken met aanzet, combinatie harmonischen = klankleur, enz) en kunnen in gradaties van mooi uitgedrukt worden.

Zo bestaan er (enorm dure) concert vleugelpianos die automatisch gecorrigeerd worden inzake stemming tijdens het spelen van concerten. Top-pianisten houden hier niet van wegens gebrek aan karakter.
:D Ik heb er > 20 jaar over gedaan om door te krijgen dat het verschil tussen een topstemmer en en een stemmer juist lag in het gecontroleerd, vanuit strikt meettechnisch akoestisch standpunt, fout stemmen van een piano, om het muzikaal karakter van een piano optimaal tot zijn recht te laten komen.
http://www.geluidfor...c.php?p=325#325
http://en.wikipedia....ki/Piano_tuning
Gevoelsmatig vergelijk ik het met met een machinaal en handgebreide trui, waar de machinale trui veel strakker en regelmatiger is dan de handgebreide maar het levende van de handgebreide trui ontbreekt.

De herkenbaarheid van geluid is belangrijk:
Zo is storend geluid dat door een hoge nagalm (of andere redenen) niet meer te lokaliseren valt (onze hersens weten daar geen blijf mee), vťťl vermoeiender en hinderlijker dan herkenbaar storend geluid op hetzelfde niveau met vergelijkbaar spectrum. Vergelijk het geluid van schreeuwende kinderen in een akoestisch slecht zwemdok en schreeuwende kinderen in een open veld.
Dit fenomeen is belangrijk in de bestrijding van industrielawaai of hinder. Een verbetering van 3 dB kan inzake geluidsdrukniveau haast verwaarloosbaar zijn, maar praktisch een vťťl hogere winst opleveren door de verbeterde herkenbaarheid en lokalisatie van het stoorgeluid.

StrangeQuark heeft gelijk dat de interpretatie van, en emotie bij geluid mee evolutionair bepaald is in functie van survival.
Zo lokaliseren wij hoofdzakelijk de dichtst bijgelegen bron, zelfs als andere gelijke brongeluiden sterker zijn (prooi, gevaar vijand). Zo filteren onze hersenen die geluiden uit die belangrijk zijn om dingen te verstaan of te interpreteren (coctail party effect). Dezelfde geluiden weergegeven via een geluidsinstallatie zonder de live visuele context kan behoorlijk chaotisch klinken (zelfs wanneer de context via film of video weergegeven wordt).

Enz .......
Ik vind dat die vraag beter afgebakend of gedefiniŽerd dient te worden.
.
Eric

#7

Gesp

    Gesp


  • >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 12:59

Over deze vraag heb ik wel eens nagedacht, en her en der wat gelezen. Het meeste lijkt me psychologisch - associatief. Een geluid roept herinneringen op aan situaties die je eerder hebt gehoord / gezien / meegemaakt. Tevens worden binnen culturen bepaalde geluiden standaard voor iets gebruikt (orgelmuziek in horrorfilm, etc). In de tijd van Bach werden kerkklokken geluid bij begrafenissen. In de cantates waar het over de dood gaat, gebruikt hij klanken die daaraan doen denken: dat werkt alleen als je deze associatie kent. Tegenwoordig in Nederland dus bij vrijwel niemand. Van traditionele muziek uit Japan kan ik niet horen of het vrolijk of droevig is, het is alleen te herkennen als 'Oosters'.

In bepaalde dingen zijn echter wel meer fundamentele / algemene principes te herkennen:
- Langzame muziek is eerder droevig, snelle muziek is eerder vrolijk.
- Muzikale tweeklanken (2 tonen die tegelijk klinken):

[*]Octaaf: golflengtes verhouden zich als 1:2. Dit wordt als welluidend (=consonant) gehoord
[*]Kwint: golflengtes verhouden zich als 2:3. Dit wordt ook als welluidend gehoord
[*]Septiem: golflengtes verhouden zich als 8:15. Dit wordt niet als welluidend (=dissonant) gehoord.

Het is verleidelijk om dit verschil toe te schrijven aan de herhalingsfrequentie van de geluidsgolf op natuurkundig niveau: de welluidende tweeklanken hebben natuurkundig gezien een regelmatiger golfpatroon dan de dissonante tweeklanken.
- Een klank die weinig 'valse' boventonen heeft (meer op een sinusvorm lijkt, zichzelf snel herhaald) zal helderder klinken.

#8

rogerakkerman

    rogerakkerman


  • >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 12:20

Ik denk dat we deels beinvloed worden door onze omgeving.
Dat wil zeggen: vrienden, populaire muziek groepen, identiteit etc.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures