[scheikunde] Ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

[scheikunde] Ionen

Hallo Allemaal

Ik zit ff met een dringende vraag.

Ik moet bij scheikunde ( 2e fase) weten hoeveel protonen

en elektronen erin een ion zitten.

Nu is de vraag hoeveel elektronen zitten er in een ammoniumion

een ammoniumion = NH4+

Maar zit er nou per waterstofatoom een elektron minder of zit er in totaal maar eentje minder.

Door deze vraag snap ik het helemaal niet meer

:D

Alvast Bedankt

Daisy

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Ionen

Allereerst welkom Daisy_93. Voordat ik je help met je vraag, moet je weten dat er een speciaal huiswerk forum is voor dit soort vragen. Gelieve voortaan daar te posten. De anorganische chemie fora zijn over het algemeen bedoelt voor andere onderwerpen. Ten tweede als je hier iets post, vergeet dan niet om de vaknaam voor de topic titel in blokhaken te zetten (ik heb het nu voor je gedaan)

Vaak helpt het ook om te vertellen wat je al hebt gedaan, zodat het niet lijkt alsof anderen voor jou je huiswerk maken. :D We willen jou helpen, niet je huiswerk maken.

Goed, allereerst wat basis. Een atoom bestaat uit een kern met daar omheen elektronen. De kern bestaat uit neutrale neutronen en positief geladen protonen. We zeggen dat elk proton een lading van +1 heeft. Elk electron heeft een lading van -1. Bij een atoom heb je altijd evenveel positieve protonen als negatieve elektronen. Dus een atoom is neutraal of ongeladen. Is ook wel logisch, kijk maar naar bijvoorbeeld koolstof, die heeft 6 protonen en 6 elektronen. +6 en -6 tegelijkertijd is samen 0. Snap je dat?

Bij ionen is het anders, daar heb je altijd een elektron teveel of te weinig. Dus als ik een negatief koolstof ion heb, dan heb ik bijvoorbeeld 7 elektronen en 6 protonen (snap je dat het een negatief ion is, 6 keer een + en 7 keer een - levert samen 1 minnetje teveel op). Een positief koolstof ion zou dan dus bijvoorbeeld 6 protonen hebben en 5 elektronen. Dan heb je 1 proton meer dan elektronen en dus ook 1 plusje meer.

Het aantal protonen bepaalt welke stof het is. Koolstof heeft altijd 6 protonen, maar het aantal elektronen kan dus verschillen. In het periodiek systeem of in je binas kan je opzoeken hoeveel protonen een atoom heeft. Dat is namelijk het atoomgetal. Dus koolstof heeft atoomgetal 6 omdat het ALTIJD 6 protonen heeft. Heeft koolstof dus 5 elektronen is het een positief ion, 6 elektronen is het een neutraal ATOOM, en heeft het 7 elektronen dan is het een negatief ion. Is dat helder tot nu toe?

Ammonium bestaat uit 1 keer een N en 4 keer een H. Zoek in je binas eens het atoomnummer van N en van H op (ik zal het je nu zeggen, maar je moet het echt eens opzoeken, om te weten waar het staat. Dit zal je nog VAAK moeten doen, alsjeblieft doe je zelf een lol en wees niet lui (niet dat ik zeg dat je dat bent, maar het is in jouw voordeel)

Stikstof heeft 7 protonen (dus ongeladen heeft stikstof ook 7 elektronen) en waterstof heeft 1 proton en 1 elektron. Als je een enkel plusje boven de stof ziet staan betekent dat het hele ion maar 1 elektron mist. Dus niet per waterstof maar het hele ammoniumion mist 1 elektron. Dus nu is het een kwestie van weten hoeveel elektronen het ammonium had moeten hebben en dan daar 1 elektron van aftrekken.

Is dit helder?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] Ionen

Zoek even op hoe veel atomen en electronen er in N zitten.

Doe dan 1x het aantal van N + 4x het aantal van H

Voor een ion moet je echter rekening houden met de lading. Het aantal protonen (omdat ze in de kern zitten) kan je niet wijzigen in je berekeningen.

het aantal electronen wel.

Aangezien NH4+ 1x positief is, heeft hij dus een electron minder, of een proton meer.

Het is dus een electron minder.

Je ziet dus dat het maar 1 H-atoom is dat een electron minder heeft. Anders zou je 4 deeltjes kwijtgeraken die een negatieve lading hebben, en je zou dus ook 4 positieve ladingen moeten hebben.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [scheikunde] Ionen

Bedankt, maar dat was eigenlijk mijn vraag niet

Ik had een vraag over ionen en dan zijn er 1 of meer elektronen te veel of te weinig en daar ging mijn vraag eigenlijk

over bij NH4+

Want is er in elke H nou 1 elektron te weinig of in totaal 1 elektron te weinig???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Ionen

Zie mijn antwoord hierboven, ik was net iets te laat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] Ionen

ah, ik had dat onderste stukje nog net te laat bijgevoegd denk ik. Waarvoor mijn excuses.

Het is dus maar inderdaad 1 H atoom dat een electron minder heeft.

(noemt wel ook wel eens een proton. Omdat H 1 proton overheeft, zonder electronen omdat hij het electron kwijt is).
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [scheikunde] Ionen

Ik wilde net sorry zeggen, dat ik het laatste stukje neit had gezien,

maar dat had je dus later toegevoegd...

BEdankt daarvoor,

Dus er zit in ammoniumion maar 1 elektron minder????

want het is voor een belangrijke toets

Hartsikke bedANKt voor de hulp... :D

Hartsikke bedANKt voor de hulp... :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Ionen

Ionen als NH4+, NO3- enz noemen we samengestelde ionen. Stiekem mag je wel zeggen dat het geen atoom is met een tekort of overschot aan elektronen, maar een molecuul met een overschot of tekort aan elektronen.
Het is dus maar inderdaad 1 H atoom dat een elektron minder heeft.
Met deze bewering ben ik het dus niet eens. Volgens mij, als er al iets een tekort aan elektronen heeft binnen dat ammoniumion, dan is het dat centrale N-atoom dat een elektron tekort heeft voor bindingen met alle waterstofatomen errond. Maar eigenlijk denk ik niet dat je een plekje in dat ion aan kunt wijzen waar dat ene elektron mist. Het komt eigenlijk neer op een continu zwartepietenspel. Door het gat te vullen ontstaat er onvermijdelijk elders weer een gat.

NH4+ zou je denk ik beter kunnen schrijven als (NH4)+.

Scheikundigen zijn wel vaker lui als het gaat om noteren van dingen. :D

Bij een notatie als CO2 verzuimen ze om de indexennotatie consequent te houden en te noteren C1O2 om aan te duiden dat er werkelijk maar één C-atoom in zit.

Op zich valt er wel wat voor te zeggen om eigenlijk overbodige informatie weg te laten, maar als beginner raak je al eens makkelijk even de weg kwijt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] Ionen

Inderdaad, het is het hele ion dat een electron kwijt is. Dat was een misschien wat ongelukkige verwoording van mijn kant. Gelukkig zijn er steeds mensen als Jan van de Velde die dit soort onjuistheden kunnen ruimen.

Hopelijk bracht ik je niet tezeer in verwarring ermee.

Bedankt Jan
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Ionen

Inderdaad, het is het hele ion dat een electron kwijt is. Dat was een misschien wat ongelukkige verwoording van mijn kant. Gelukkig zijn er steeds mensen als Jan van de Velde die dit soort onjuistheden kunnen ruimen.
Een beetje teveel eer. We zijn allemaal wel eens een beetje onduidelijk. En gelukkig fietst er dan altijd wel iemand rond die de boel even terug op zijn juiste plek kan zetten. (En straks komen Marko of FredF mij corrigeren :D )

Da's het mooie van zo'n forum. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [scheikunde] Ionen

Jullie maken het nu alleen maar ingewikkelder, maar ik denk dat ik maar naar 1 iemand moet luisteren, want anders moet ik 2 verschillende antwoorden opschrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Ionen

Nee hoor, ToonB vergiste zich een beetje, daar zijn we het allemaal over eens.

Vraag is of je nou eigenlijk een beetje snapt wat er aan de hand is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [scheikunde] Ionen

ja, maar er is 1 ding wat ik alleen niet snap...

Jullie zeggen alle 2 precies hetzelfde alleen jij in een iets langer verhaal, maar het komt

op het zelfde neer.

Dus wrm heeft hij het dan fout

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] Ionen

Stel jullie zijn met zijn vijven thuis. Maar jullie hebben maar vier fietsen.

ToonB stelt nu dat één van jullie een fiets tekort komt. Een van jullie zal moeten lopen, altijd.

ToonB stelt dat in NH4+ één H atoom een elektron tekort heeft. De rest is voldoende voorzien.

Ik zeg dat jullie gezin een fiets tekort komt. Het gezin lost het dan zó op dat ze afwisselend één voor één een stukje gaan lopen, of dat er iemand afwisselend bij de een, dan weer bij de nader achterop springt, en zelf ook wel eens fietst .

Ik stel dat NH4 als geheel één elektron tekort komt (NH4)+, en dat niet aan te wijzen is waar dat elektrongebrek precies zit. Als je goed in dat atoom zou kunnen kijken en flitsopnamen maken zou je misschien dan weer eens hier, dan weer eens daar een elektron tekort zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] Ionen

Inderdaad, zo kan je het zien.

Mijn verwoording was chemisch gezien niet helemaal juist, maar het redeneerwerk verliep volledig analoog.
Jullie zeggen alle 2 precies hetzelfde alleen jij in een iets langer verhaal, maar het komt

op het zelfde neer.

Dus wrm heeft hij het dan fout
Omdat mijn verhaal dezelfde essentie heeft, lijken ze beide gelijk. Maar zoals Jan van de Velde reeds aangaf, was ik wat ongelukkig in de verwoording van de componenten in dat verhaal.

Aangezien in de wetenschap kleine verschillen grote gevolgen kunnen hebben, is het cruciaal al van de basis af correct te wezen met termen en verwoordingen. Hier was ik wat laks in, waardoor je mogelijk verward geraakte.

Maar als je mijn posts negeert (hoewel ze in essentie hetzelfde zeggen), en de redenering van jan volledig volgt, ga je er zeker en vast komen
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer