[scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 9

[scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Code: Selecteer alles

Exp. Nr	Gemeten tijd

  [KI]	[(NH4)2S2O8]		   S

  (s)

(mol/l)   (mol/l)	   (mol/l.s)

1

   66

   0,08

 0,04

2

79,3

0,06

 0,04

3

115,3

 0,04

  0,04

4

 208,3

 0,02

  0,04

5

  49,7

 0,08		 	0,04

6

  74,3

 0,08		 	0,03

7

 113,3

 0,08

0,02

8

275,7

 0,08

  0,01
Ik heb een probleem.. Dit zijn de resultaten van mijn experiment over reactie snelheid bepalen.

dus: v of S= -d[I-]/3dt = -d[S2O8 2-]/dt

als je de snelheid voor beide concentraties uitrekend moeten die toch dezelfde zijn?

En anders, welke moet ik dan nemen?

de reactie is: 3I- + S2O8 2- --> I3- + 2 SO4 2-

Zou iemand mij kunnen helpen alsjeblief?

alvast bedankt hoor!

groetjes Lindsy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Welkom :P op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??



(ik heb ook even geprobeerd je gegevenstabel leesbaarder te maken. Nog een tikje krom, maar ik hoop dat hij klopt zo. Wel complimenten voor je gebruik van subscript-opmaak :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Ik wil je gerust helpen, maar ik kan niet echt uit aan die gegevens.

De eerste kolom is het nummer van de individuele meting neem ik aan, de 2e is de tijdsmeting, en dan is er een eenheid, zonder kolom onder.

Moet hier iets komen, of is dit een foutje? (is gecorrigeerd, mijn foutje, jvdv)


Daarnast kan ik je v uittellen met [KI], maar ik zie alleen nog een tabel met de concentratie van ammonium. Waar is dat peroxodisulfaat-ion naartoe? Ik kan niet uittellen of ze verschillend zijn, en waarom ze dat zijn, als ik beide gegevens niet heb vrees is.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Zonder nadere uitleg van linsiepinsie is de tabel inderdaad niet te begrijpen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Zonder nadere uitleg van linsiepinsie is de tabel inderdaad niet te begrijpen.
de eerste kolom is het nummer van het experiment, de tweede kolom is de gemeten tijd ( er werd zetmeel aan de oplossing toegevoegd zodat die verkleurt, vanaf het begin tot de verkleuring is de gemeten tijd), de derde kolom is de concentratie KI (ik weet dat de layout niet goed is, maar kan er niets aan veranderen), de vierde kolom is de concentratie (NH4)2S2O8 en de laatste kolom is de te zoeken reactiesnelheid, die niet ingevuld is..

Kan je er nu al wat meer aan uit?

groetjes
Jan van de Velde schreef: Welkom :P op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??



(ik heb ook even geprobeerd je gegevenstabel leesbaarder te maken. Nog een tikje krom, maar ik hoop dat hij klopt zo. Wel complimenten voor je gebruik van subscript-opmaak :D )
merci!! 8-) Ik ben hier nog niet mee vertrouwd dusjah..

maar bedankt hé!

groetjes

Berichten: 817

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

In dat geval stel ik voor dat we eens proberen om te berekenen welke snelheid je uitkomt.

nu zouden de snelheden moeten voldoen aan deze vergelijking
\(\frac{-d([I^-])}{3dt} + \frac{-d([S_{2}O_{8}^{2-}])}{dt} = \frac{+d([I_{3}^-])}{dt} + \frac{+d([SO_{4}^{2-}])}{2dt} \)
Nu weet je daarnaast dat er per
\(S_{2}O_{8}^{2-}\)
-ion, 3
\(I^-^\)
ionen gebruikt worden. maw, je verdonderstelling dat
\(\frac{-d([I^-])}{3dt}\)
gelijk is aan
\(\frac{-d([S_{2}O_{8}^{2-}])}{dt}\)
zou juist moeten zijn (als ik me niet vergis toch)

Ik stel voor dat je eens uittelt welke snelheid je uitkomt voor een bepaalde stap (bijvoorbeeld 3 naar 4, of eender welke stap) en je die uitwerking eens neerschrijft. Mogelijk loopt het daar al mis. Als daar niets misloopt, en de resultaten komen niet uit, kunnen we samen verder zoeken waar het mis is gelopen 8-)

bijgevoegd stukje, misschien om wat duidelijkheid te bieden:

Enige voorzichtigheid is geboden bij het oplossen van vraagstukken waarin de term 'snelheid' voorkomt. Immers, er is een verschil tussen de 'snelheid' waarmee een product verdwijnt of aangemaakt wordt, maar er is los daarvan de 'reactiesnelheid'. Deze komt normaal overeen met de snelheid van het product met de traagste 'snelheid waarmee hij wegreageert of aangemaakt wordt'.

daarom ook dat je door 3 en door 2 deelt in die vergelijking. Omdat je
\(I^-\)
3x sneller gaat wegreageren dan je peroxodisulfaat ion.

Daarom dat men deelt door 3, om een algemene reactiesnelheid toe te kennen, die dan voor alle individuele reagentia
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Experiment 1: [KI] = 0,08 mol/l en [(NH4)2S2O8] = 0,04 mol/l.

Ik neem aan dat hiermee de startconcentraties bedoeld worden?

Blijkbaar verkleurt de zetmeel door de gevormde I2 , of zo men wil I3-

Maar wat is de I3- concentratie als na 66 seconden de verkleuring waargenomen wordt?

En wat is de [KI] dan na die 66 seconden? Je denkt wellicht: nul, maar dat is niet zo.

Om een reactiesnelheid te kunnen berekenen moet je op minstens twee tijdstippen twee concentraties, beide groter dan 0, weten van KI.
als je de snelheid voor beide concentraties uitrekend moeten die toch dezelfde zijn?

En anders, welke moet ik dan nemen?
Ik weet niet wat je uitgerekend hebt of hoe, maar in het algemeen is de reactiesnelheid afhankelijk van de concentratie van één of beide reactanten en afhankelijk van de orde van de reactie.

Met de beschikbare data kan ik geen reactiesnelheid berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Fred F. schreef:Experiment 1: [KI] = 0,08 mol/l en [(NH4)2S2O8] = 0,04 mol/l.

Ik neem aan dat hiermee de startconcentraties bedoeld worden?

Blijkbaar verkleurt de zetmeel door de gevormde I2 , of zo men wil I3-

Maar wat is de I3- concentratie als na 66 seconden de verkleuring waargenomen wordt?

En wat is de [KI] dan na die 66 seconden? Je denkt wellicht: nul, maar dat is niet zo.

Om een reactiesnelheid te kunnen berekenen moet je op minstens twee tijdstippen twee concentraties, beide groter dan 0, weten van KI.

Ik weet niet wat je uitgerekend hebt of hoe, maar in het algemeen is de reactiesnelheid afhankelijk van de concentratie van één of beide reactanten en afhankelijk van de orde van de reactie.

Met de beschikbare data kan ik geen reactiesnelheid berekenen.
Ik weet dat je een orde van de reactie moet hebben.

maar de docent had dus gezegd dat we eerst de reactiesnelheid moesten bepalen en daarna adhv vergelijkingen tussen de verschillende experimenten de orde van de reactie konden bepalen en de constante..

dusjah.. ik weet het ook niet hoor :D

we hebben de concentratie na de reactie trouwens niet moeten berekenen.. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

ToonB schreef:In dat geval stel ik voor dat we eens proberen om te berekenen welke snelheid je uitkomt.

nu zouden de snelheden moeten voldoen aan deze vergelijking
\(\frac{-d([I^-])}{3dt} + \frac{-d([S_{2}O_{8}^{2-}])}{dt} = \frac{+d([I_{3}^-])}{dt} + \frac{+d([SO_{4}^{2-}])}{2dt} \)
Nu weet je daarnaast dat er per
\(S_{2}O_{8}^{2-}\)
-ion, 3
\(I^-^\)
ionen gebruikt worden. maw, je verdonderstelling dat
\(\frac{-d([I^-])}{3dt}\)
gelijk is aan
\(\frac{-d([S_{2}O_{8}^{2-}])}{dt}\)
zou juist moeten zijn (als ik me niet vergis toch)

Ik stel voor dat je eens uittelt welke snelheid je uitkomt voor een bepaalde stap (bijvoorbeeld 3 naar 4, of eender welke stap) en je die uitwerking eens neerschrijft. Mogelijk loopt het daar al mis. Als daar niets misloopt, en de resultaten komen niet uit, kunnen we samen verder zoeken waar het mis is gelopen :D

bijgevoegd stukje, misschien om wat duidelijkheid te bieden:

Enige voorzichtigheid is geboden bij het oplossen van vraagstukken waarin de term 'snelheid' voorkomt. Immers, er is een verschil tussen de 'snelheid' waarmee een product verdwijnt of aangemaakt wordt, maar er is los daarvan de 'reactiesnelheid'. Deze komt normaal overeen met de snelheid van het product met de traagste 'snelheid waarmee hij wegreageert of aangemaakt wordt'.

daarom ook dat je door 3 en door 2 deelt in die vergelijking. Omdat je
\(I^-\)
3x sneller gaat wegreageren dan je peroxodisulfaat ion.

Daarom dat men deelt door 3, om een algemene reactiesnelheid toe te kennen, die dan voor alle individuele reagentia
Bijvoorbeeld bij experiment 1: -d[I-]/3dt = 4.04 *10^-4

-d[S2O82-]/dt = 6.06 *10^-4

Het probleem is dat ik de concentratie I3- en SO42- niet weet.. 8-)

Berichten: 817

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Ik kom iets anders uit.

Van stap 1 naar 2 is er een tijdsinterval van: 79.3-66 = 13.3 seconden.

ik kom dus uit:
\(\frac{-d(I^-)}{3dt} = \frac{-(0.08-0.06 mol)}{3 \cdot 13.3} = 0.000501 mols^{-1}\)
(dit is dus een gemiddelde snelheid over dat tijdsinterval, waar me je perxodisulfaat ion moet wegrageren. Indien dit niet het geval is, klopt er al iets niet met je gegevens)

Tel op deze manier eens uit voor het peroxodisulfaat-ion. Als ik me niet vergis, zouden ze gelijk moeten uitkomen.

In de cursus van vorig jaar van chemie stond dit toch alleszins om na te gaan of je uitgekomen snelheden, via berekeningen, konden kloppen. Als dit niet uitkwam, waren je uitkomsten waarschijnlijk fout.

Als ik me niet vergis is de orde van de reactie van belang om de k-factor te bepalen met deze methode. Maar komt hij in het spel als je gewoon berekent hoeveel mol er van een stof per seconde wegreageert? Indien je deze meet op bepaalde tijdsintervallen?

Ik kan hier mis in zijn, maar het lijkt me eerlijk gezegd niet.

EDIT: Aangezien ik een proef met diezelfde stoffen ooit in het middelbaar heb gehad, neem ik aan dat deze proef dus draait om het kijken of je reactiesnelheid afhankelijk is van je concentratie. Met de methode die ik hier aanhaal, kan je dus bij iedere concentratie die je gemeten hebt, een gemiddelde 'snelheid voor het wegreageren' berekenen, en daaruit concluderen of je concentratie een effect heeft op deze snelheid.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

ToonB schreef:Ik kom iets anders uit.

Van stap 1 naar 2 is er een tijdsinterval van: 79.3-66 = 13.3 seconden.

ik kom dus uit:
\(\frac{-d(I^-)}{3dt} = \frac{-(0.08-0.06 mol)}{3 \cdot 13.3} = 0.000501 mols^{-1}\)
(dit is dus een gemiddelde snelheid over dat tijdsinterval, waar me je perxodisulfaat ion moet wegrageren. Indien dit niet het geval is, klopt er al iets niet met je gegevens)

Tel op deze manier eens uit voor het peroxodisulfaat-ion. Als ik me niet vergis, zouden ze gelijk moeten uitkomen.

In de cursus van vorig jaar van chemie stond dit toch alleszins om na te gaan of je uitgekomen snelheden, via berekeningen, konden kloppen. Als dit niet uitkwam, waren je uitkomsten waarschijnlijk fout.

Als ik me niet vergis is de orde van de reactie van belang om de k-factor te bepalen met deze methode. Maar komt hij in het spel als je gewoon berekent hoeveel mol er van een stof per seconde wegreageert? Indien je deze meet op bepaalde tijdsintervallen?

Ik kan hier mis in zijn, maar het lijkt me eerlijk gezegd niet.
-d[S2O82-]/dt = -(0.04-0.04 mol)/13.3 = 0 mol/ls

dus dat kan toch niet?

wij zouden de reactiesnelheid per experiment moeten bepalen, maarjah 8-) het klopt beiden niet..

grtz

Berichten: 817

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

uit de gevonden snelheid v (met de methode die ik reeds aangaf), kan je nadien de orde bepalen.

Als bij deze reactie de reactieorde 1 zou zijn, dan zou de reactiesnelheid verdubbelen als ik de concentratie van A zou verdubbelen

maw:
\( s = k \cdot [A]\)
Als bij deze reactie de reactieorde 2 zou zijn, dan zou de reactiesnelheid verviervoudigen als ik de concentratie van A zou verdubbelen

maw:
\( s = k \cdot [A]^2^\)
Hier komt die orde dan bij kijken, en hier haal je dan je s uit. (dus voorlopig zat je met v, en niet met s).

ps: sry voor dubbelpost, kon weer niet meer editten. was te laat denk ik

Grote edit: ik denk dat ik nu pas merk hoe het in elkaar zit.

gaat het hier om 8 individuele potjes, met daarin 8x verschillende concentratieverhoudingen?

Of gaat het om 1 potje, waar je de concentratie van de stoffen per tijdsinterval meet??

Ik ging uit van situatie 2, maar met het herbekijken van die gek verspringende concentraties, begint het me er op te lijken dat het om situatie 1 gaat.

Als dit het geval is, moet ik je teleur stellen, en is mijn methode inderdaad niet de juiste om toe te passen. Dan is inderdaad een orde nodig voor zover ik weet, en kunnen we je met deze gegevens niet verder helpen.

Indien het geval 2 is, zijn je gegevens fout.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

ToonB schreef:uit de gevonden snelheid v (met de methode die ik reeds aangaf), kan je nadien de orde bepalen.

Als bij deze reactie de reactieorde 1 zou zijn, dan zou de reactiesnelheid verdubbelen als ik de concentratie van A zou verdubbelen

maw:
\( s = k \cdot [A]\)
Als bij deze reactie de reactieorde 2 zou zijn, dan zou de reactiesnelheid verviervoudigen als ik de concentratie van A zou verdubbelen

maw:
\( s = k \cdot [A]^2^\)
Hier komt die orde dan bij kijken, en hier haal je dan je s uit. (dus voorlopig zat je met v, en niet met s).

ps: sry voor dubbelpost, kon weer niet meer editten. was te laat denk ik

Grote edit: ik denk dat ik nu pas merk hoe het in elkaar zit.

gaat het hier om 8 individuele potjes, met daarin 8x verschillende concentratieverhoudingen?

Of gaat het om 1 potje, waar je de concentratie van de stoffen per tijdsinterval meet??

Ik ging uit van situatie 2, maar met het herbekijken van die gek verspringende concentraties, begint het me er op te lijken dat het om situatie 1 gaat.

Als dit het geval is, moet ik je teleur stellen, en is mijn methode inderdaad niet de juiste om toe te passen. Dan is inderdaad een orde nodig voor zover ik weet, en kunnen we je met deze gegevens niet verder helpen.

Indien het geval 2 is, zijn je gegevens fout.
Het is inderdaad om situatie 1..

maar mijn docent zei dus dat ik eerst de snelheid moest berekenen en dan de experimenten met elkaar vergelijken..

door het vergelijken van die experimenten zou ik aan de orde komen..

maar ik moet dus eerst men snelheid hebben..

ik snap er dus echt niets van.. 8-)

maar toch bedankt om te helpen! :D

doe je chemie ofzoo?

Berichten: 817

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

Nou, alvast wat extra gezocht voor je op weg te helpen dan. Voel me wat schuldig voor dat dwaalspoor (was een misverstand eigenlijk), maar ik zal het goedmaken 8-)

Er geldt dus een 'algemeen regeltje' dat zegt:

Als bij deze reactie de reactieorde 1 zou zijn, dan zou de reactiesnelheid verdubbelen als ik de concentratie van A zou verdubbelen

maw:
\( s = k \cdot [A]\)
Als bij deze reactie de reactieorde 2 zou zijn, dan zou de reactiesnelheid verviervoudigen als ik de concentratie van A zou verdubbelen

maw:
\( s = k \cdot [A]^2^\)
Hier komt die orde dan bij kijken, en hier haal je dan je s uit. (dus voorlopig zat je met v, en niet met s).

Als je bijvoorbeeld situatie 3 en 5 gaat vergelijken, zie je dat je peroxodisulfaat op een gelijke concentratie wordt gehouden.

Je gaat het jodide-ion echter verdubbelen in concentratie.

Bereken de snelheid eens die je hier uitkomt (je S dus, waarvoor je een k-waarde nodig hebt).

Als het dus een reactie van de eerste orde is, zou de snelheid voor je
\(I^-\)
moeten verdubbelen, want verdubbeling concentratie = verdubbeling snelheid

Indien je reactie van de tweede orde is, zou je sneleheid moeten verviervoudigen, want verdubbeling concentratie =
\( 2^2\)
x je snelheid.

Door het vergelijken van deze verschillende snelheden, kan je dus een reactieorde achterhalen.

Hopelijk snap je wat ik hier bedoel.

Nogmaals excuses voor het dwaalspoor, maar ik had het experiment verkeerd begrepen.

lees ook Dit linkje even door. Met het googlen op de stoffen in je reactie, kwam ik op deze proef uit. Het ziet er wat anders uit, maar het haalt de essentie van de verhouding concentratie-snelheid mooi boven.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] labo reactiesnelheid bepalen

ik zou die natuurlijk kunnen vergelijken..

maar ik heb mijn k ni..

doe ik nu moeilijk? ^^

Reageer