Statische lading

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Statische lading

Beste,

Voor een proef moet ik op een bepaalde moment een statisch geladen glasvezeldoek bedekken met een kopervel. Na enige tijd merk ik lichte plooien in dat kopervel. Zou dat kunnen komen van die statisch lading? Heeft de lading zich verplaatst of geneutralisseerd? ik weet het niet, kunnen jullie mij helpen??

thx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Statische lading

een geladen doek en een ongeladen vel (folie?)koper.

Op elkaar gelegd geeft dat een geladen combinatie doek+vel.

IN ideale omstandigheden komt een evenredig deel van de lading op de buiten (lees:boven-)kant van het kopervel terecht.

Het kopervel krijgt de neiging te gaan zweven. (elektrostatische afstoting van twee gelijknamig geladen objecten)

Echter, een koperfolie is niet zo stevig. Helemaal vlak zal het nooit blijven. Waar het koperfolie iets verder van de doek vandaan zit zal zich lading gaan verzamelen, waardoor de afstotende kracht op dat punt alleen maar toeneemt. Dat golfbergje gaat nog verder omhoog, waardoor zich er nog meer lading kan verzamelen, waardoor de afstotende kracht op dat punt nog verder toeneemt, enz. etc,

eindresultaat: een koperfolie dat met plooien op de doek ligt.

wie schiet gaten in deze redenering?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer