Springen naar inhoud

Toestand stof.

• Log in om te kunnen reageren

maxke

maxke

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2008 - 10:45

hallo,

Als je een stof onder zulke hoge druk brengt dat je boven de kritische druk gaat, maar wel onder de kritische temperatuur heb je dan een vloeistof? Of ?
(ik spreek over de kritische druk, temperatuur, waar de vloeistof en gasfase nietmeer te onderscheiden zijn)

Wat als je dan stelselmatig de druk gaat verhogen en de temperatuur constant houdt (onder de kritische temp)?
En wat als je stelselmatig de druk ver boven de kritische druk houdt, maar dan langzaam de temperatuur verhoogt ? Wanneer zal de stof dan overgaan naar de "gas"- fase?

Het valt me op dat in de meeste fasediagrammen men het kritische punt (geen onderscheid gas-vloeistof) tekent maar dat men op de grafiek dan stopt , terwijl je toch situaties kan hebben die verder gaan dan de kritische temperatuur en druk.

Mag ik dan bv gewoon vanaf het kritische punt een rechte tekenen naar boven (oneindig) en zeggen dat dat de scheiding is tussen vloeibaar en gas?

En wat als je de druk zo extreem hoog maakt, krijg je dan geen vaste stof? ookal zit je boven de kritische temperatuur?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2008 - 11:10

Het valt me op dat in de meeste fasediagrammen men het kritische punt (geen onderscheid gas-vloeistof) tekent maar dat men op de grafiek dan stopt , terwijl je toch situaties kan hebben die verder gaan dan de kritische temperatuur en druk.

Mag ik dan bv gewoon vanaf het kritische punt een rechte tekenen naar boven (oneindig) en zeggen dat dat de scheiding is tussen vloeibaar en gas?

Dat is omdat dat onderscheid in de meeste gevallen niet interessant is. Voorbij dat punt is er in de toestand geen waarneembaar verschil meer te ontdekken. Het is maar een kwestie van zaken willen benoemen of niet. Wikipedia geeft de "rechten" die jij bedoelt bijvoorbeeld wel, en geeft nog wel verschillende namen voor de gebieden onder, tussen of boven de rechten,
boven Tkr maar onder Pkr
boven Tkr en boven Pkr
onder Tkr maar boven Pkr :
575px_Phase_diag.svg_1_.png

En wat als je de druk zo extreem hoog maakt, krijg je dan geen vaste stof? ookal zit je boven de kritische temperatuur?

Nee. Dat is nou juist de crux van het verhaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

maxke

maxke

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 16:07

Ok,

hartelijk dank

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures