[chemie] atoombouw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 20

[chemie] atoombouw

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de atoombouw.

Hoe kan je dat in je binas vinden of is daar een bepaalde formule voor?

Ik heb een tijdje in het ziekenhuis gelegen en loop daarom ook van vorig jaar nog een heel stuk achter.

Groetjes Daisy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] atoombouw

Wat wil je in BINAS opzoeken over atoombouw? Het hele verhaal stat er niet in,maar je kunt atoommassa's vinden, aantallen protonen, in de isotopenlijst ook nog aantallen neutronen, de (rust)massa's van protonen, neutronen en elektronen, een berg informatie, maar dat zou ik nog geen atoombouw noemen.

Wat noem jij "atoombouw" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [chemie] atoombouw

er staat in mijn boek:

Welke overeenkomsten en welk verschil in atoombouw hebben de boorisotopen,

maar ik weet neit waar ik dan naar moet zoeken

Berichten: 771

Re: [chemie] atoombouw

Voor zover ik de vraag snap denk ik niet dat je je BINAS of andere informatie nodig hebt

Weet je wat isotopen zijn?

Waarin verschillen isotopen onderling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] atoombouw

Waarin verschillen isotopen onderling?
(en vooral óók: waarin NIET)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [chemie] atoombouw

Isotopen zijn tog atomen met hetzelfde atoomnummer maar met verschillende atoommassa's.?

Ik heb al in mijn binas naar de isotopen gezocht, maar ik zie niets over atoombouw staan.

En in het register zie ook niet een punt wat atoombouw heet, maar ik snap dus echt niet waar ik

nou naar moet zoeken???

Berichten: 771

Re: [chemie] atoombouw

een kern bestaat zoals je weet uit protonenen uit neutronen

Je hebt net gezegd dat het atomen zijn met verschillend massagetal en zelfde atoomgetal

Wat is het verband tussen massagetal, atoomgetal , protonen en neutronen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] atoombouw

in tabel 99 vind je het periodiek systeem.

Boor is daar nummer 5.

Een booratoom heeft ALTIJD 5 protonen in de kern (en de daarbij behorende 5 elektronen in een wolk rond die kern)

5 is dus het atoomnummer van boor

Behalve protonen en elektronen bevatten atomen ook nog neutronen. Noem dat gemakshalve maar even eht plaksel van de atoomkern, dankzij die neutronen kunnen die positief geladen protonen, die elkaar afstoten, toch bij elkaar bljiven.

Een kern kan al eens makkelijk met een neutron meer of minder toe. Daar wordt de kern zwaarder of lichter van. Maar neit altijd stabieler.

Een booratoom kán dus een ander aantal neutronen hebben dan zijn buurman. Het zijn beiden booratomen, maar we zeggen dan dat het andere ISOTOPEN van boor zijn.

tabel 25 is een redelijk volledige isotopenlijst.

Kijk eens of je me na deze stoomcursus atoombouw wat kan vertellen over die boorisopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [chemie] atoombouw

ik kan in mijn binas niet vinden wat een atoomgetal is

dus het gaat erin principe om hoeveel protonen, elektronen en neutronen erin een atoom zitten en dat heet dus atoombouw???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] atoombouw

Tja, zo zou je het ook kunnen zien. Atoombouw is hoe een atoom is opgebouwd. De onderdelen van een atoom zijn daar een stukje van.

Ik vond deze powerpoint voor je. Een goed boek op je niveau zou beter zijn. ik heb geen idee op wat voor niveau je vragen over atombouw zou moeten kunnen beantwoorden.

http://www.digischool.nl/leermiddelen/Natuurkunde/Atoombouw/

kom gerust terug met vragen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [chemie] atoombouw

Ik zit in havo 4 en doe een NT profiel, maar ben een hele tijd ziek geweest.

Ik heb een half jaar in het ziekenhuis gelegen en loop- drm ook nog de helft van de derde klas achter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] atoombouw

Dan denk ik dat jij wel op mag houden waar die powerpoint over kernreacties begint. Kijk voor de zekerheid eens even goed waar je boek havo4 over gaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 189

Re: [chemie] atoombouw

In het periodiek systeem der elementen (Tabel v. Mendelejev) zijn de elementen gerangschikt volgens aantal protonen, en

bijgevolg (ook) volgens aantal elektronen (een element wordt in de tabel altijd neutraal weergegeven). Het aantal protonen (elektronen) wordt aangeduid met het atoomgetal, atoomnummer of rangnummer (ik heb de drie al gehoord 8-) ). Daarnaast heb je ook het massagetal of atoommassa. Dit vertegenwoordigt de massa van het atoomelement. Een massa van een atoom is zo goed als volledig gelijk aan de som van de massa's van de nucleonen/kerndeeltjes. De kerndeeltjes zijn de protonen (+) en de neutronen (neutraal). De massa van elektronen is ongeveer 1800 keer kleiner dan die van de nucleonen en mag daarom worden verwaarloosd. Zoals gezegd zitten de neutronen en protonen in de kern. De elektronen cirkelen rond de kern op een of meer schillen (vereenvoudigd voorgesteld weliswaar :D ). Zo moet je je een atoom ongeveer voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [chemie] atoombouw

het eerste hoofdstuk gaat over atoombouw en perodiek systeem

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [chemie] atoombouw

het eerste hoofdstuk gaat over atoombouw en perodiek systeem
Hoi Daisy_93, in je andere topic heb ik iets soortgelijks uitgelegd over ionen (zelfde aantal protonen en neutronen, alleen verschilt het aantal elektronen) wat heel erg lijkt op het verhaal van isotopen (zelfde aantal protonen en elektronen alleen verschillende hoeveelheid neutronen).

Ik snap alleen niet helemaal wat je met je quote wil zeggen en wat je nog onduidelijk is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer