Kosten geneesmiddelen tegen kanker

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Kosten geneesmiddelen tegen kanker

Hey allemaal,

Ik zou graag in het kort informatie hebben over de kosten die gepaard gaan met de ontwikkeling van potentiele medicijnen tegen kanker. Ik las recentelijk een artikel over medicijnen tegen kanker, onder andere dat de testfase van zo'n medicijn ongeveer 500 miljoen dollar kost en dat hierdoor veel medicijnen niet aan deze fase toekomen en er een zeer beperkte selectie moet worden gemaakt. Klopt het dat hierdoor een kans is dat er daadwerkelijk al een medicijn is geweest, maar we dit zijn misgelopen omdat het niet getest is?

Graag zou ik hier in het kort geinformeerd over willen worden als dat niet teveel werk is.

Mvg,

DD
<3

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kosten geneesmiddelen tegen kanker

Er kan altijd al een 'medicijn' zijn geweest wat niet is getest, om wat voor reden dan ook. Tegenwoordig komen er steeds meer (gelukkig) kanker remmende medicijnen op de markt, zoals mono-clonale antilichamen (matuzemab e.d.). Deze zijn erg kostbaar en vaak dan ook een laatste redmiddel. Ondanks de hoge kosten is dit medicijn toch op de markt.

In een onderzoek zal er een library van verschillende stoffen zijn. Deze worden bijvoorbeeld in celkweek getest. Alle stoffen die een gewenst effect vertonen zullen zo verder worden onderzocht. Uiteindelijk zal er dan met dierproeven worden begonnen. Als deze ook goed doorlopen zijn dan volgt er verder (fase II tot fase IV) onderzoek.

Een stof zal nooit voortijdig worden stop gezet zonder dat daar aanwijsbare wetenschappelijke redenen voor zijn. Juist doordat onderzoek zo duur is, zal elk mogelijk positieve effect van een stof nader worden onderzocht en juist niet weggegooid worden met het predikaat 'te duur'.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer