Openoffice razendsnel opstarten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Openoffice razendsnel opstarten

Als je in OpenOffice nooit gebruikt maakt van HSQLDB (database draaiend op Java (JRE)),

dan kun je het openen van OpenOffice razendsnel maken door het volgende te doen:

B.v. in OpenOffice writer, ga naar menu

Extra -> Opties... -> Geheugen.

Daar moet ingevuld zijn (of worden)

Aantal stappen 30

Gebruiken voor OpenOffice.org 128 MB

Opslagruimte per object 20,0 MB

Uit geheugen verwijderen na 00:10 uu:mm

Aantal objecten 20

en in Extra -> Opties... -> Java de "Java opties" uitvinken.

Op OK klikken en zie wat een enorm verschil in opstartsnelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Openoffice razendsnel opstarten

Dan heb je wel een hoop RAM-geheugen nodig of gaat hij in Linux dan gewoon je swap partitie aanspreken ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Openoffice razendsnel opstarten

Ik heb geen klachten over de opstartsnelheid van Open Office, dus ik ga er niet aan sleutelen.

Maar ben wel benieuwd wat je eventueel mist als je dat doet.

Berichten: 1.007

Re: Openoffice razendsnel opstarten

Zeer bedankt! Hij was eerst buitengewoon traag en nu niet meer. Dat vond ik wel een behoorlijk nadeel t.o.v. Microsoft Office. Wat vreemd dat men het geheugengebruik kunstmatig laag houdt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Openoffice razendsnel opstarten

Zeer bedankt! Hij was eerst buitengewoon traag en nu niet meer. Dat vond ik wel een behoorlijk nadeel t.o.v. Microsoft Office. Wat vreemd dat men het geheugengebruik kunstmatig laag houdt.


Dat is absoluut niet vreemd. OpenOffice is in eerste instantie gemaat voor Linux, en daar draait alles om beperkt geheugen gebruik.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Openoffice razendsnel opstarten

Als OpenOffice opvallend veel tijd nodig heeft om een document te openen, dan kan dat daaraan liggen dat het document nog met een andere printer verknoopt is, die niet met jouw computer verbonden is. Dat kan dus gebeuren als het document op een andere computer is gemaakt.

Afhankelijk van de OpenOfficeversie kun je dit verhelpen door bij

Extra / Opties...

(Laden/Opslaan) / Algemeen

"Printerinstellingen met het document laden" uit te vinken.

Printers zorgen wel vaker voor vertragingen in het systeem. B.v.

Als je op het bureaublad op "Deze computer" dubbelklikt kan het soms enkele seconden duren voordat de schijven worden getoond. De oorzaak is dat eerst naar o.a. printers wordt gezocht. Het kan dan gebeuren dat je moet wachten tot een tijdlimiet is verstreken, en pas dan worden de schijven en stations getoond.

Niet schokkend, maar wel volstrekt overbodig. Remedie:

Dubbelklik "Deze computer"

Extra / Mapopties...

Weergave

"Automatisch naar netwerkmappen en -printers zoeken" uitvinken.

Reageer