[mechanica] vraagstuk statica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[mechanica] vraagstuk statica

Afbeelding

Een L-profiel is scharnierend opgesteld in het punt C. Tussen de punten A en B is er een kabel gespannen die over een wrijvingsloos wieltje in D gaat. In het punt B van het profiel werkt er een horizontale kracht Q met een grootte van 25 N. In het punt A werkt er een verticale kracht P met een grootte van 62 N. De hoogte H, van het L-profiel, bedraagt 2 m en de lengte L is 9 m groot. Bereken de grootte van de reactiekracht, in Newton, in het scharnierpunt C.

Hoever ik al ben:

- In het punt C werken 2 (onbekende) krachten op in een Fcx en een Fcy.

- In het punt D het wrijvingsloze wieltje bezorgt me nogal problemen. Werken hier dan twee krachten op in Fdx en Fdy?

- Moment tov A,B,C en D = 0 en som van x en y-componenten = 0

Nu heb je zoveel onbekenden, ik weet niet hoe ik het moet oplossen. Iemand tips?

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Staticaberekingen werkt heerlijk met plaatjes, kan je een plaatje geven?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 19

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] vraagstuk statica

L-profiel is massaloos?

punt C scharniert, dus ik zie niet wat een moment ertoe zou doen

wieltej is wrijvingsloos, en ik zie niet het nut van dit kabeltje in deze statische situatie (dat wordt anders zodra het profiel wat begint weg te zakken, daarvoor is eht kabeltje te kort, maar bij gebrek aan veercoëfficiënt van het kabeltje is daar toch geen rekenen aan)

Waarom klinkt het onzinnig om te zeggen: verplaats de krachten P en Q met hun aangrijpingspunten naar C en tel ze gewoon vectorieel op. De reactiekracht in het scharnierpunt is dan eenvoudigweg een even grote kracht in tegengestelde richting (of, voor de Vlaamse lezers, in tegengestelde zin).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: [mechanica] vraagstuk statica

van dat wieltje moet ge u niets aantrekken, je maakt gwn het L profiel vrij, zo heb je 2 trekkrachten van het touw die een andere zin hebbe maar uiteraard even groot zijn.

de nayer :-p

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] vraagstuk statica

zo heb je 2 trekkrachten van het touw die een andere zin hebbe maar uiteraard even groot zijn.
Wat is een andere 'zin' en even groot? Ze zijn niet even groot.
de nayer :-p
Wat? Ik kom uit Nederland dus ik ben niet bekend hiermee :D
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 228

Re: [mechanica] vraagstuk statica

dirkwb schreef:Wat is een andere 'zin' en even groot? Ze zijn niet even groot.

Wat? Ik kom uit Nederland dus ik ben niet bekend hiermee :D
de nayer zeg ik gwn omdat ik de persoon die de vraag stelt min of meer ken, of toch weet waar hij naar school gaat ;-)

en een andere richting bedoel ik , de ene gericht volges de x-as en de andere volges de y -as.

De krachten zijn van grootte gelijk omdat het touw langs beide kanten even hard aan het Lprofiel trekt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] vraagstuk statica

van dat wieltje moet ge u niets aantrekken, je maakt gwn het L profiel vrij, zo heb je 2 trekkrachten van het touw die een andere zin hebben maar uiteraard even groot zijn.
Wat hebben de trekkrachten van het touw ermee te maken? Alle krachten worden door het profiel toch ook al feilloos doorgegeven? Touw of geen touw maakt in deze statische situatie toch geen verschil?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Wat hebben de trekkrachten van het touw ermee te maken? Alle krachten worden door het profiel toch ook al feilloos doorgegeven? Touw of geen touw maakt in deze statische situatie toch geen verschil?
zonder trekkrachten van het touw kan je de evenwichtsvergelijkingen toch niet opstellen om de kracht in C te bepalen.

Berichten: 19

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Is de grootte van de trekkracht van het touw in het punt A dan gelijk aan Q en deze in het punt B gelijk aan P?

Dan is kracht in A (62-25)N naar boven gericht en kracht in B (62-25)N naar rechts, klopt dit?

Σ Fx=0

Fc = :D (37² + 37²) = 52.33N

Of klopt deze redenering helemaal niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Of P en Q via dat touw werken of via het profiel, dat maakt toch geen verschil?
velgrem.gif
velgrem.gif (5.88 KiB) 374 keer bekeken


Tussen de onderste en bovenste situatie is toch geen verschil qua krachten in C ?

Ik kan dat profiel verder op de gekste manieren met schoren of dwarsverbanden aanpassen, nog steeds geen verschil voor de kracht in C.

Ik zie nog steeds niet wat dat touw met dat wieltje daar zit te doen. In deze situatie en voor deze vraag gewoon helemaal niks volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Ik zie nog steeds niet wat dat touw met dat wieltje daar zit te doen.
Ik wel namelijk studenten in de war brengen :D (ook ik eventjes)

@snaps: kijk goed waar het touw aan bevestigd is.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 19

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Fc is dan :D (62²+25²) =66,85N

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] vraagstuk statica

studenten in de war brengen :D
Dan is het juist een geweldige ;) opgave, want dwingt tot begrip van de situatie :D .
Fc is dan :P (62²+25²) =66,85N
Volgens mij is dat al. Ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [mechanica] vraagstuk statica

Jan van de Velde schreef:Dan is het juist een geweldige ;) opgave, want dwingt tot begrip van de situatie :D .

Volgens mij is dat al. Ja.
Ik snap het toch nog niet echt volledig hoor waarom je dat wieltje en die kabel zomaar mag weglaten.

Zo zie ik het: Als je trekt aan P wordt er toch ook een trekkracht uitgeoefend in B omdat die kabel de kracht vrijwingloos een draaing van 90 graden geeft. En omgekeerd voor kracht Q.

Waarschijnlijk is dit een foute redenering, kan iemand me helpen het juist te redeneren?

Reageer