'stoppen' van magneetveld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

'stoppen' van magneetveld

[Ik heb ook een vraag over hetzelfde onderwerp, totaal andere toepassing maar dat doe ik dus maar even in dit topic.

Mod Phys: Verplaatst.]

Mijn vraag is magnetisme/een magnetisch veld te stoppen? Dus stel ik heb een hele sterke magneet is het dan mogelijk het dmv een bep. materiaal te stoppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: 'stoppen' van magneetveld

Ja dat heten mu metalen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 'stoppen' van magneetveld

Mu-metaal stopt het magneetveld niet, het wordt alleen omgeleid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: 'stoppen' van magneetveld

Mu-metaal stopt het magneetveld niet, het wordt alleen omgeleid.


Ok. Ik nam aan dat de topic starter een manier wilde hebben om het magneetveld ergens weg te houden. Je zou dus een doosje van mu metaal kunnen maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2

Re: 'stoppen' van magneetveld

Oke bedankt, hier kan ik waarschijnlijk wel wat mee.

We zijn op school namelijk bezig met innovatief project waar we een bep. productie techniek moeten verbeteren/aanpassen. Een van de mogelijkheden die we besproken hebben vereist een groot magnetisch veld.

Zodra we voor deze techniek kiezen zullen we dus moeten zorgen dat de directe omgeving geen last heeft van dit magnetische veld, dus een soort "doos/kamer" eromheen was ook onze eerste ingeving.

Ik wou even weten of dit eventueel technisch weleens haalbaar zou zijn, bedankt voor jullie hulp!

Reageer