Springen naar inhoud

Universele godsbeeld

• Log in om te kunnen reageren

choppi1984

choppi1984

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 16:26

Hi all
I am new here and I am glad to join this forum and this is my first post, ik weet niet waarom ik hier begin, ik wou eigenlijk een topic in subforum filosofie plaatsen maar toen zag ik een aparte subsubforum voor Godsdienstfilosofie, terug naar de geschiedenis van de filosofie bij Ancient Egypt, Babylon, Phonecians en later hun beschaving overgenomen door de Grieken in ancient Turky (Ionia) in een tijd waarin de grote Griekse geleerden naar scholen in middel East gingen .. vind je dat de oorsprong van de filosofie eigenlijk ontologisch begon bij de religieuze mensen, die begonnen vragen te stellen over het geloof die ze aanhingen etc, de metafysische begrippen in de filosofie hadden ze dus hun oorsprong in de religies, en kwam tot stand door religieuze inspiratie of missie.

En natuurlijk is de filosofie in de loop van de tijd ontwikkeld en afgetakt tot verschillende specifieke domeinen, zoals het geval is bij de natuur en mens -wetenschappen.

God? ja, God of Godsbeeld is de titel van mijn topic.
Heeft God in alle culturen, zelfs nadat je het vertaalt naar alle talen, wat het eigenlijk in Nederlandse of Belgische of West Europese cultuur ? Wie heeft dit onderzocht?

Zie je dat het nu moeilijker is om universeel over God te praten?

Laten we het woord god of God door oorzaak vervangen, ik denk dat alle mensen een idee hebben van wat oorzaak is, dit is intuÔtief. Wij geloven dus allemaal in oorzaak die bijvoorbeeld het heelal als gevolg heeft veroorzaakt, of wij geloven in oorzaak die het leven of de mens heeft veroorzaakt, theoretisch kan ik ook denken dat ik altijd eeuwig zonder begin of einde bestaan en dit is op zich een oorzaak, dus als ik dit beweer dan geloof ik eigenlijk dat ik zelf de oorzaak ben, dit kun je ook over materie denken dat het zelf de oorzaak en gevolg is, ongeacht het nu of deze bewering filosofisch, logisch en wetenschappelijk waar of onwaar zijn. Wij hebben dus een gemeenschappelijke godsbeeld.

Begrijp je nu waarom ik in onderwerp beschrijving alle mensen geloven in God heb geschreven?

Met vriendelijke groetjes

Veranderd door choppi1984, 10 november 2008 - 16:27

Medicijn tegen egoisme staat op dezelfde lijn als kenins tegen onwetendheid.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 november 2008 - 16:45

Laten we het woord god of God door oorzaak vervangen ...

Dat ervaar ik als volstrekt onterecht. Een voorbeeld:
ik laat een bal vallen. De oorzaak van de val is, dat ik hem loslaat en de zwaartekracht.
Dat is niet identiek met welke god dan ook.

choppi1984

choppi1984

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 16:47

Heeft God in alle culturen, zelfs nadat je het vertaalt naar alle talen, wat het eigenlijk in Nederlandse of Belgische of West Europese cultuur ? Wie heeft dit onderzocht?

Sorry, dit is niet compleet.

Heeft God eigenlijk in alle culturen dezelfde betekenis als in Nederlandse of Belgische of West Europese cultuur ? Wie heeft dit onderzocht?

Zo beter

ik laat een bal vallen. De oorzaak van de val is, dat ik hem loslaat en de zwaartekracht.

Stop niet bij de zwartekracht, ga verder en je komt aan oorzaak die ik zelf bedoel, dus zwartekracht als onderdeel van universum of van materie en verandering enzovoorts.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 10 november 2008 - 17:48

Logisch beredeneerd ben jij de oorzaak, in dit geval ben jij (een) god.

Wat als men God niet zou vervangen door oorzaak maar door eerste oorzaak?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

choppi1984

choppi1984

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2008 - 18:01

Logisch beredeneerd ben jij de oorzaak, in dit geval ben jij (een) god.

Wat als men God niet zou vervangen door oorzaak maar door eerste oorzaak?

Ja ik denk eerste oorzaak is meer filosofisch dan alleen oorzaak, the point is dat wij , alle mensen, een gemeenschappelijke godsbeeld hebben waarin wij allemaal geloven, de eerste oorzaak.

Denk aan de vraag of bepaalde aspecten van de werkelijkheid onveranderlijk zijn, dus eeuwig kunnen bestaan, eens ze veranderen moet er een oorzaak plaats hebben gevonden, oorzaak is altijd vÚÚr de gevolg, daardoor dringt er een andere vraag in ons verstandelijke systeem of de causale oorzaken inderdaad bestaan buiten ons, of alleen zo geloven op basis van gewoonte ??

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 november 2008 - 23:28

... maar door eerste oorzaak?

Duits: Ursache --> oerzaak

wijsneus

wijsneus

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2008 - 21:00

Ik vind wel dat het geloven een persoonlijk gebeuren is.
Na een bijbelstudie met Jehova'sgetuigen zal je gaan denken:ik ga niet dienen voor een leger van een land,want er is maar ťťn koning.
Na een bijbelstudie met Mormonen zal je gaan denken:ik ga dienen voor een leger van een land,want er is maar ťťn koning en daar leer ik dan voor vechten.
Als wij nazaten zijn van een god of God en wij dus naar zijn wens of evenbeeld zijn geschapen,hebben wij het dus in ons om een (beetje) god te zijn.
Leer daar mee om te gaan en dan komen er mogelijkheden om mensen en misschien de mensheid te helpen in gelijkheid te leven.
Dat was en is ook de wens van de meeste goden,dus zal dat ook onze wens moeten worden of zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures