Sobel toets

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Sobel toets

Hallo statistiekers,

Momenteel ben ik bezig met een afstudeeronderzoek en ik heb een conceptueel model waarin ik een mediator heb gedefinieerd. Ik heb een aantal regressieanalyses uitgevoerd en m.b.v. de sobel toets gekeken of de mediator een significant effect heeft op de relatie tussen de onafhankelijke en afhankelijke variabelen. Hieruit komt dat de sobel toets significant (p<0.05). De test statistic is bij mij 3,475. Ik heb wel het volgende gevonden: '+/- 1.96 are the critical values of the sobel test statistic ratio which contain the central 95% of the unit normal distribution'. Maar ik weet niet hoe ik mijn waarde (3,475) nu moet interpreteren.. Is dit nu een goede of slechte waarde?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten

Berichten: 1

Re: Sobel toets

Ha mede sobelteststresser,

aan de datum van je post te zien heb je hier misschien niet zoveel meer aan...anderen misschien.

De waarde van de sobel test statistic moet je zien als een z-waarde. Die +/- 1.96 kan je terug vinden in z-waarde tabellen. Meer dan 1.96 is heel betrouwbaar, het is de 95% maat. 2.58 is zelfs 99% betrouwbaar.

Maar dat was eigenlijk al te zien aan je p-waarde, die gaf immers ook aan zeer klein te zijn.

Succes!

Reageer