[wiskunde (lineaire algebra) ] basis matrices

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[wiskunde (lineaire algebra) ] basis matrices

Ik ben eerstejaarsstudent wiskunde, en ben pas begonnen het vak Lineaire Algebra te volgen. Bij de volgende vraag stuitte ik op een probleem:

Laat \(A\) een \((n\times n)\)-matrix zijn, \(I\) de \((n\times n)\)-eenheidsmatrix en \(O\) de \((n\times n)\)-nulmatrix.

Als \(A^2=O\), laat zien dat \(I - A\) inverteerbaar is.

Zo onderhand heb ik de eerste drie hoofdstukken van 'Linear Algebra' van Fraleigh & Beauregard doorgespit, maar ik heb ze weinig behulpzaam gevonden bij het oplossen van dit probleem(pje). Nu lijkt het me dat voor deze matrix \(A\) een of andere eigenschap af te leiden is, maar hoe of wat precies is mij niet duidelijk. Ik hoop dat iemand me een duw(tje) in de juiste richting kan geven?

Er zijn nog een aantal deelvragen volgend op deze vraag, die ik zelf hoop te kunnen beantwoorden als ik eenmaal dit probleem heb opgelost. Zo niet, dan laat ik nog van me horen. :D
Who else?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde (lineaire algebra) ] basis matrices

Wat ik altijd instructief vind, is even naar het probleem kijken in n=2.

Zij
\(A=\left(\begin{array}{cc}a&b\\c&d\end{array}\right)\)
dan
\(A^2=\left(\begin{array}{cc}a^2+bc&ac+dc\\ab+bd&bc+d^2\end{array}\right)=\left(\begin{array}{cc}0&0\\0&0\end{array}\right)\)
waaruit volgt
\(a=-d\)
en
\(a^2=-bc\)
Dus we krijgen
\(A=\left(\begin{array}{cc}a&b\\c&-a\end{array}\right)\)
waarbij geldt
\(a^2=-bc\)
.

Bedenk dat een matrix inverteerbaar is dan en slechts dan als de determinant van nul verschilt.

Kijk nu naar
\(det(I-A)=det\left(\begin{array}{cc}1-a&b\\c&1+a\end{array}\right)=(1-a)(1+a)-bc=1-a^2-bc=1-a^2+a^2=1\neq 0\)
dus I-A is inverteerbaar.

Nu nog voor algemene n (disclaimer: ik zeg niet dat deze methode per se bruibaar is voor algemene n, maar misschien helpt het je) :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -