Oplosbaarheid van nacl in warm water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Oplosbaarheid van nacl in warm water

Hallo,

De oplosbaarheid van NaCl in water bedraagt 35.9 %m/m. Delen we dit door de dichtheid van warm water (95graden): 35,9 / 0.962 = 37,3% m/V

Is 37,3 de oplosbaarheid bij 95 graden of moet deze anders berekend worden?

Gr,

Richard

Berichten: 817

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

op zich zou dat kloppen als die 39.5%m/m een constant getal was.

Echter de oplosbaarheid van stoffen in oa. water is afhankelijk van de temperatuur. Daarom twijfel ik er sterk aan of NaCl in alle omstandigheden met 39.5%m/m gaat oplossen.

Wat exact is je opgave? Is er een proefje geweest?

als er ergens een opgave staat is het vaak al duidelijker als je die eens letterlijk overtypt. Op die manier kan het wat duidelijk verschaffen over het gezochte eindresultaat.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12.262

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

Ik neem aan dat die 35.9 m/m% geldt bij 95 graden, en dan lijkt het me wel te kloppen.

Waar ik wel mn twijfels bij heb: als je 373 gram zout in een liter water van 95 graden gooit, is het volume daarna dan nog een liter?
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

ik vind overigens in meerdere bronnen dat de oplosbaarheid van NaCl in water bij 20°C 358.5g/l.

Nu een liter water bij 20° is geen kilo, dus dit is alleszins geen exacte 35.85%m/m.

Het zou me verbazen dat er amper tot geen verandering is in dit getal bij een verhoging tot 95°C

EDIT: typfoutje eruitgehaald
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 13

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

Oke ik snap het. Maar dan moet ik dus de oplosbaar heid weten in g/l bij 95 graden. Zijn hier tabellen voor?

Berichten: 817

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

enige dat ik zo dadelijk zou weten maakt gebruik van deze formule
\( ln(K) =- \frac{ \Delta G^0}{R \cdot T}\)
Daarnaast kan je vinden dat
\(K=[Na^+] \cdot [Cl^-]\)
aangezien er evenveel chloorionen als natriumionen uit een NaCl oplossing komen, kan je dus ook zeggen
\(K=[Na^+] \cdot [Na^+] \rightarrow K=[Na^+]^2 \)
Als je de concentratie aan Na ionen kent, weet je hoeveel mol er in die liter zat.

Als je weet hoeveel mol er zat, kan je met je molecuulmassa berekenen hoeveel gram NaCl er in dat water zat.

Bereken de massa van het water op 95°C zoals je dat reeds deed.

Tel daarbij de massa van het NaCl op, en je hebt de totale massa.

Met alle getalletjes die je net berekend hebt, kan je deze verhouding in ongeveer alle frequent voorkomende verhoudingen uitdrukken.

Hopelijk ben je hier wat mee. Aangezien ik twijfel of je die
\(\Delta G^0\)
hebt gekregen, hoop ik dat je ergens een K-waarde hebt opgekregen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 13

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

Ik heb geen dG gekregen nee. Ik las trouwens op http://www.sci-journal.org/reports/vol3no2/v3n2a5.html dat de oplosbaarheid in massaverhoudingen onafhankelijk is van de temperatuur. Er moet wel gecorrigeerd worden voor het volumetoename. Probleem is wel dat je niet de dichtheid weet van een verzadigde zoutoplossing bij hoge temperatuur zoals Benm zei.

Volgens mij kan ik dit omzeilen door een andere eenheid te nemen. nl. mol/l.

Bij deze eenheid kun je volgens mij het volume van de vloeistof nemen en dus niet het volume van de oplossing, zodat je zuiver met de dichtheid van water kan rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

Waar ik wel mn twijfels bij heb: als je 373 gram zout in een liter water van 95 graden gooit, is het volume daarna dan nog een liter?
Ligt eraan. 373 gram zout neemt namelijk ook een bepaalde hoeveelheid ruimte in beslag, dus het volume van de oplossing zal groter zijn. Echter kost het oplossen van NaCl energie. Die energie wordt aan het water onttrokken, zodat de temperatuur van het water daalt. Doordat de temperatuur lager wordt, zal de dichtheid van het water iets groter worden, en daardoor het volume iets afnemen. Maar 373 gram zout in slechts 1 liter water is best wel veel... Dus ga er maar vanuit dat het uiteindelijke volume groter is dan 1 liter.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oplosbaarheid van nacl in warm water

Dus ga er maar vanuit dat het uiteindelijke volume groter is dan 1 liter.
Het volume zal altijd toenemen. Het is NIET zo dat volume zout + volume water = volume zoutoplossing. Een en ander is voorzover ik weet niet te berekenen. Voor veel gebruikte stoffen zijn er tabellen verkrijgbaar. Daarin vind je niet altijd het resulterende volume, maar dat is eventueel te berekenen uit de resulterende dichtheid.

voor keukenzout:

http://us.mt.com/mt/ed/appEdStyle/Sodium_C...99200074129.jsp
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer