Springen naar inhoud

Contactoppervlak bij wrijving


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 10 mei 2005 - 12:41

Bij een proefje schoot ik twee blokjes van dezelfde massa met een veer af over een tafel ingesmeerd met zeepsop. Het ene blokje had een twee keer groter contactoppervlak dan de ander. Natuurlijk schoot ik ze met de zelfde kracht af. In theorie zouden ze even ver moeten komen, maar het blokje met het grotere contactoppervlak kwam bijna twee keer zo ver.

Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor?

ps Zou luchtwrijving zo'n groot verschill kunnen geven? Het blokje dat minder ver kwam had namelijk wel een twee keer groter vooroppervlak. De blokjes wogen beiden ongeveer een halve kilo en gingen niet echt hard. Ik denk het dus niet...

Alvast Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 mei 2005 - 12:47

Schoot je ze echt met dezelfde kracht af, of met dezelfde snelheid?
Dat maakt nl. nogal wat verschil.

#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2005 - 12:48

Gingen ze ook beide met dezelfde snelheid?

Hoe vaak heb je de proef uitgevoerd?

Waren de blokjes van hetzelfde materiaal?

Normaal gesproken geldt dat de rol/schuif wrijving onafhankelijk is van het oppervlak van een object.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2005 - 15:41

Je maakt eigenlijk de aanname dat de wrijving lineair afhankelijk is van de druk die door het blok wordt uitgeoefend, en die is denk ik fout. Bij vast op vast materialen klopt dit wel maar als er een vloeistof tussen zit kan dit sterk afwijken. Het kleine blokje geeft natuurlijk een grotere drukkracht, als de wrijvingskracht niet lineair afhankelijk is van de drukkracht (zoals nu waarschijnlijk het geval is) valt de wrijvingskracht in het algemeen hoger uit (er zijn maar weinig vloeistoffen die andersom werken) en remt het blokje dus sneller af. Wat ook zou kunnen zijn is dat door de hogere druk bij het kleine blokje de zeepsoplaag lokaal (met name voorraan de hoekpunten) lokaal verbroken wordt en het blokje dus contact heeft met de ondergrond (dit hoeft natuurlijk niet continu het geval te zijn). Luchtweerstand kun je trouwens wel uitsluiten, die is veels te laag.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures