Relatie tussen acné en citroenzuurcyclus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Relatie tussen acn

Goeiemiddag!

Mijn naam is David, en ik ben een 17 jarige scholier uit Den Haag. Op mijn 16e kreeg ik last van acne en dit nam ernstige vormen aan. Ik moest uiteindelijk naar een dermatoloog die mij het middel roaccutane voorschreef wat ik voor een half jaar moest slikken. Dit is een heel zwaar middel met erngstige bijwerkingen, elke dag hoofdpijn, last van me nieren, blaas. En vooral ernstige depressies en zelfmoordneigingen. Ik ben nu klaar met het medicijn, maar deze periode heeft mij er wel toe aangezet om een oplossing te vinden voor acne, ik wilde acne uitvinden. Precies weten hoe het zat, want hoeveel theorieën er ook zijn, geen dermatoloog kan hier 1 duidelijke oorzaak voor geven. Niemand blijkt precies te weten hoe het zit.

Dit zijn mijn bevindingen:

--

In het algemeen wordt gestelt dat er geen relatie is tussen voeding en acné. Acne vulgaris, normale acné, komt vooral in de pubertijd voor. Heel veel mensen met acné zijn dan ook in de pubertijd.

Een theorie over acne en pubertijd is dan ook, dat de hormonen die in de pubertijd worden gemaakt de oorzaak zijn van het groter worden van de talgklieren. Het groter worden van talgklieren heeft tot gevolg dat er meer talg wordt afgescheiden en dat deze dikker van samenstelling is. Hetgeen het gevolg is dat een porie sneller verstopt en er een onzuivere huid ontstaat, met zwarte comedonen(mee-eters) en puistjes. Op deze bekende theorie hoef ik denk ik niet in te gaan.

Echter denk ik dat hormonen zélf niet de oorzaak kunnen zijn van het groter worden van de talgklieren, het is onlogisch dat bepaalde hormonen dit effect hebben. Onlogisch ervan uitgaande dat ons systeem zo is, dat een directe fout als deze niet zou kunnen bestaan. Er zijn ook mensen in de pubertijd zonder acne.

Een logischere theorie voor mij is(en hier komt het), dat een tekort aan het Co-Enzym A zou voortkomen uit de hormoon balans, die uit balans is. Het lichaam streeft naar evenwicht, maar geeft ook een hogere prioriteit aan de synthese van hormonen, hierdoor zou de synthese van Co-Enzym A gedeeltelijk achterwege kunnen blijven en ontstaat er een tekort.

Co-Enzym A is essentieel voor het verloop van de citroenzuurcyclus. De citroenzuurcyclus is het proces wat de afbraak van o.a. eiwitten en vetten(potentieel talg) regelt. In deze cyclus wordt het begin product via omwegen omgevoord tot het zelfde beginproduct, en tussendoor ontstaat hier L-Appelzuur. Een zuur wat ook in appels en appelsap voorkomt, de naam zegt het al.

Ik ga er dus van uit dat het niet goed werken door de citroenzuurcyclus het groter worden van de talgklieren tot gevolg kan hebben. Omdat niet goed afgebroken vetten, afschuiding van deze vetten via de huid kan veroorzaken. De huid is een belangrijk oorgaan wat het lichaam gebruikt om afval producten uit het lichaam te krijgen.

Aanwijzingen wat deze theorie bewijst zijn de volgende:

- Chris Gibson een internet-marketier, heeft het boek: ''Acne free, in three days'', in zijn boek beschrijft hij dat je 3 dagen lang nix moet eten behalve appels(waar dus het L-Appelzuur in zit) om van je acne af te komen. Velen hebben hier succes in gehad, niet alleen verzonnen verhaaltjes op zijn website, maar ook ik heb wel degelijk effect gemerkt. Ook het drinken van citroensap zou kunnen helpen.

- Vilantea, een supplement met vitamine B5, gaat uit van het princiepe dat een tekort van Co-Enzym A verholpen kan worden met vitamine B5. Vitamine B5 is verantwoordelijk voor de synthese van Co-Enzym A. Hoge hoeveelheiden B5 innemen zou het lichaam dwingen meer Co-Enzym A aan te maken. Uit verhalen blijkt ook wel dat mensen die dit proberen, wel degelijk effect merken; minder vette huid.

Het bedrijf dat Vilantea op de markt brengt, meent dat dit product minstens zo effectief is als (Ro)accutane(een vorm van vitamine A die de talgproductie stopt, maar ernstige bijwerkingen kent en ook beschadiging aan het lichaam, met name de lever, kan brengen.)

--

Ik hoor graag meningen over deze theorie, op het internet kan ik geen sites vinden die verband leggen tussen de citroenzuurcyclus en acne.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Relatie tussen acn

Echter denk ik dat hormonen zélf niet de oorzaak kunnen zijn van het groter worden van de talgklieren, het is onlogisch dat bepaalde hormonen dit effect hebben. Onlogisch ervan uitgaande dat ons systeem zo is, dat een directe fout als deze niet zou kunnen bestaan. Er zijn ook mensen in de pubertijd zonder acne.
In meerdere onderzoeken is er een causaal verband aangetoond tussen geslachtshormonen en de groei

van talgklieren en productie van talg. Dat is -een beetje banaal gezegd- dus gewoon zo.

Er zijn hypotheses dat acné helemaal geen 'fout' is maar evolutionair relevant; puberale acné geeft het

signaal af dat het lichaam in tijden is van verandering en van volwassen wording. Het ontstaan en verdwijnen

van acné vulgaris lijkt samen te vallen met de ontwikkeling van de prefrontale cortex die betrokken is

bij emoties, beslissingen nemen, impulsiviteit e.d. Acné zou dan (moeten) voorkomen dat er gepaard wordt met

iemand met een immature prefrontale cortex wat de overlevingskansen van het nageslacht bevordert. Het is

immers beter voor het kind om een vader en moeder te hebben die verantwoordelijkheid dragen en goede beslissingen

kunnen nemen.

Dat sommige mensen tijdens de puberteit geen acné hebben is duidelijk geen argument. Niet iedereen die rookt

krijgt longkanker, maar het causale verband tussen roken en longkanker is er wel degelijk.
Daviha schreef:Een logischere theorie voor mij is(en hier komt het), dat een tekort aan het Co-Enzym A zou voortkomen uit de hormoon balans, die uit balans is. Het lichaam streeft naar evenwicht, maar geeft ook een hogere prioriteit aan de synthese van hormonen, hierdoor zou de synthese van Co-Enzym A gedeeltelijk achterwege kunnen blijven en ontstaat er een tekort.

Co-Enzym A is essentieel voor het verloop van de citroenzuurcyclus. De citroenzuurcyclus is het proces wat de afbraak van o.a. eiwitten en vetten(potentieel talg) regelt. In deze cyclus wordt het begin product via omwegen omgevoord tot het zelfde beginproduct, en tussendoor ontstaat hier L-Appelzuur. Een zuur wat ook in appels en appelsap voorkomt, de naam zegt het al.

Ik ga er dus van uit dat het niet goed werken door de citroenzuurcyclus het groter worden van de talgklieren tot gevolg kan hebben. Omdat niet goed afgebroken vetten, afschuiding van deze vetten via de huid kan veroorzaken. De huid is een belangrijk oorgaan wat het lichaam gebruikt om afval producten uit het lichaam te krijgen.
Je zegt dus:

Inbalans hormonen zorgt voor tekort van Coenzym A. Dit leidt tot de verminderde productie van Acetyl-CoA.

Dit zou dan zorgen dat de citroenzuurcyclus niet goed werkt waardoor talgklieren groter worden.

Die laatste stap snap ik niet helemaal. Hoe leg jij de link tussen het niet goed werken van de citroenzuurcyclus

en het groter worden van talgklieren? De citroenzuurcyclus is namelijk niet zozeer betrokken bij de afbraak

van vetten, maar bij het genereren van energie; vetzuren worden afgebroken tot glycerol en 3 vrij vetzuren.

Deze vrij vetzuren gaan dan de b-Oxidatie in waarin ze worden afgebroken tot Acetyl-CoA. Deze zorgt

dan voor energie in de citroenzuurcyclus. Als er een tekort aan Coenzym A is, zal er volgens mij alleen

minder Acetyl-CoA worden gevormd waardoor er minder energie uit de citroenzuurcyclus kan worden gehaald.

Maar het klinkt wel interessant. Ik ging even zoeken en vond dit:
In summary, this study demonstrates that the enzymes important in regulating cholesterol and fatty acid metabolism, HMG-CoA reductase and acetyl-CoA carboxylase, respectively, are active in isolated human apocrine glands, sebaceous glands, and hair follicles, and enzyme activities are modulated by phosphorylation state. The enzyme responsible for this phosphorylation, the AMP-activated protein kinase, is also active within the lipogenic apocrine and sebaceous glands. Measurement of relevant kinetic parameters and means of regulation suggest that they are identical to those enzymes isolated from other species and human sources. Furthermore, it appears that both apocrine and sebaceous glands can sequester exogenous cholesterol and could potentially take up dietary fatty acids. These findings may have implications for the control of axillary odor and acne.
Bron: The Activity of HMG-CoA Reductase and Acetyl-CoA Carboxylase in Human Apocrine Sweat Glands, Sebaceous Glands, and Hair Follicles Is Regulated by Phosphorylation and by Exogenous Cholesterol

Cheryl D W Smythe, Michael Greenall* and Terence Kealey

Ze zeggen dus dat het dieet tóch van invloed kan zijn op het ontstaan van acné.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Relatie tussen acn

Ik heb nu geen zin om de bijbehorende artikelen op pubmed op te zoeken, dus je zult het met mijn beweringen moeten doen:

* Het is niet zo: "Er is geen relatie tussen acne en voeding" maar zo: "Er is geen goed wetenschappelijk onderzoek waarin een éénduidige relatie tussen voeding en acne gebleken is". Zie je het verschil?

* Comedonen zijn niet zozeer een ophoping van talg door overproductie, maar een verstopping doordat de verhoorning in de uitvoergang van de haarfollikel verstoord is. Verhoorning is het proces waarin een huidcel zich omvormt tot hoornlaag. Vitamine A-zuur remt de productie van talg, maar remt ook de verhoorning, en remt ook de ontsteking (= in de huid komen van witte bloedcellen).

* Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat de citroenzuurcyclus verstoord is, want dat zorgt voor de energie-voorziening in alle cellen (spieren, hart, hersenen, lever). Dat zou voor meer problemen zorgen dan alleen acne.

* De volgende redenering vind ik niet zo helder:
Echter denk ik dat hormonen zélf niet de oorzaak kunnen zijn van het groter worden van de talgklieren, het is onlogisch dat bepaalde hormonen dit effect hebben. Onlogisch ervan uitgaande dat ons systeem zo is, dat een directe fout als deze niet zou kunnen bestaan. Er zijn ook mensen in de pubertijd zonder acne.
Ik ben het eens met de tegenargumenten van Anusthesist, kort samengevat 1) Het blijkt zo te zijn, 2) Het zou evolutionair voordelig kunne zijn voor de soort, dat onbesuisde jongelingen als zodanig herkenbaar zijn. 3) Een enkeling zonder acne ontkracht het mechanisme niet. Een 4e redenering zou kunnen zijn: misschien wordt de hoeveelheid geslachtshormonen wel zo hoog, dat er een evenwicht ontstaat tussen het gunstig effect van geslachtshormonen op vruchtbaarheid, en het negatieve effect: acne.

* In een appel zitten zoveel spullen, dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat het appelzuur het gunstige effect levert. Bovendien laat je door het eten van appels allerlei andere voedingsmiddelen liggen. Wat niet uitsluit dat extra co-enzym A een gunstig effect op acne heeft.

Met groet, Gesp

Reageer