[scheikunde] molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] molariteit

Hallo, ik heb wat problemen met een vraagstukje, ik heb een antwoord gevonden, maar ben niet zeker of het juist is.

*Dit is het vraagstuk:

Zuren worden meestal aangekocht als zeer geconcentreerde oplossingen. Op de flessen worden o.a. de dichtheid

van de oplossing en de massa%concentratie vermeld.

HydrochloricAcid

HCl

37%

1,19 g/mL

Mg=36,5 g/mol

Betekent:

Een geconcentreerde HCl-oplossing heeft een dichtheid van 1,19 g/mL en bevat 37 massa% HCl.

Wat is nu de molaire concentratie van deze oplossing?

*Ik heb het volgende gedaan:

37 massa% betekent 37g HCl per 100g oplossing, dus 37g deel je door 36,5 g/mol en dan krijg je 1,0 mol HCl.

Aangezien de dichtheid 1,19g/mL is, kan je berekenen dat 37g 0,031 L nodig heeft (door vermeningvuldiging met (3700/119)).

De molaire concentratie of molariteit is dan:

M= n / V

= 1,0 mol / 0,031 L = 32 mol/L

Klopt dit?

Alvast bedankt,

Evelien

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] molariteit

Ik heb de getalletjes niet nagerekend, maar je werkwijze lijkt me correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 15

Re: [scheikunde] molariteit

Ok dan zal het wel kloppen waarschijnlijk, dankjewel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] molariteit

Ok dan zal het wel kloppen waarschijnlijk, dankjewel.
100 g oplossing = 100/1,19 = 84,03 mL oplossing.

100 g oplossing bevat 37 g HCl

er is dus 37 g HCl in 84,03 mL oplossing

37 g HCl = 1,0137 mol HCl

1 L = 1000 mL en bevat dus 1000/84,03 x 1,0137 = 12,063 = 12 mol/L.

Scheelt nogal wat met die 32. :D
Aangezien de dichtheid 1,19g/mL is, kan je berekenen dat 37g 0,031 L nodig heeft (door vermeningvuldiging met (3700/119)).
geen idee wat je hier precies doet. Maar hier moet de fout zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] molariteit

geen idee wat je hier precies doet. Maar hier moet de fout zitten.
Lijkt me ook. Daarnaast lijkt het me dat je dingen dooreen haalt.

ik zou het volgende doen:

Vooreest: Je %m concentratie. Die heb je juist geinterpreteerd. Dus door 37 massa% aan concentratie, wil het zeggen dat er in elke 100g mengsel, 37 grammen HCl zit.

MAW: er zit (100-37)g aan water in.

In iedere 100g van deze oplossing zit dus 37g HCl en 63g water.

Je berekent ook correct dat er +- 1mol HCl past in 37 gram. (Het is net iets meer, maar dat mag vast afgerond van de leerkracht).

Als we het bovenste nu nog eens verwoorden, krijgen we dus

per 100g oplossing krijgen we 1mol HCl

Nu gaan we die 100g eens moeten omvormen.

Kan je dit zelf eens doen? Als het spaak loopt kunnen we gerust wat verder helpen

Als je de vorige stap gedaan hebt, weten we dus hetvolgende

per .... ml oplossing zit er 1 mol HCl

Nu moet je weten dat een molaire concentratie uitgedrukt staat in mol/l (let op, die l = totale oplosing, niet per liter zuiver water).

maw: hoeveel keer moet ik die mililiters pakken, om een maatkolf van een liter te vullen?

of nog eens in andere woorden: Hoeveel keren heb dan die 1 mol HCl in mijn maatkolf gegoten?

Los deze vragen eens op, en het zal je vast lukken. Als het dan nog niet lukt, kunnen we gerust bijsturen :D

Edit: sorry klintersaas ;)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] molariteit

*slikt en kruipt weg in een hoekje*
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] molariteit

*slikt en kruipt weg in een hoekje*
Och, als dat de ergste fout is die je van je leven zult maken dan komt het nog wel goed met je hoor :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] molariteit

Tja, als je wilt helpen moet je het goed doen. Ik keek even vluchtig naar de werkwijze (massapercentage, molmassa, stofhoeveelheid, dichtheid,... oké, dat zit goed) zonder deftig op de getalletjes te letten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] molariteit

Maar het is juist in de werkwijze (tegen aan het eind weliswaar) dat ze de mist in gaat. Ik snapte die ene zin niet en ben het dus maar eens op eigen wijze na gaan rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] molariteit

Daarom ook "vluchtig". Enfin, ik zal de volgende keer mijn mond houden en nu terug ontopic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 15

Re: [scheikunde] molariteit

ToonB schreef:Lijkt me ook. Daarnaast lijkt het me dat je dingen dooreen haalt.

Als we het bovenste nu nog eens verwoorden, krijgen we dus

per 100g oplossing krijgen we 1mol HCl

Nu gaan we die 100g eens moeten omvormen.

Kan je dit zelf eens doen? Als het spaak loopt kunnen we gerust wat verder helpen

Als je de vorige stap gedaan hebt, weten we dus hetvolgende

per .... ml oplossing zit er 1 mol HCl

Nu moet je weten dat een molaire concentratie uitgedrukt staat in mol/l (let op, die l = totale oplosing, niet per liter zuiver water).

maw: hoeveel keer moet ik die mililiters pakken, om een maatkolf van een liter te vullen?

of nog eens in andere woorden: Hoeveel keren heb dan die 1 mol HCl in mijn maatkolf gegoten?
Dus per 100 g oplossing is er 1 mol HCl, en ik heb een dichtheid van 1,19g/mL, dan deel ik die 100g door de dichtheid:

100g/ (1,19g/1mL) = 84,03 mL

Dan zit er in 84,03 mL oplossing telkens 1 mol HCl

In 1 L oplossing gaat dan 11,90 keer die 84,03 mL, want 1L / (84,03 . 10-³ L) = 11,90

Is die 11,90 of afgerond 12 dan mijn antwoord? Want die heeft toch geen eigenlijk geen eenheden? Of moet ik die dan vermenigvuldigen met mijn 1 mol HCl en dan nog eens delen door die 1L oplossing, waardoor ik 12 mol/L krijg?

Berichten: 15

Re: [scheikunde] molariteit

Aangezien de dichtheid 1,19g/mL is, kan je berekenen dat 37g 0,031 L nodig heeft (door vermeningvuldiging met (3700/119)).
Om even dit te verduidelijken: Ik dacht dat ik van die 1,19 g uit mijn dichtheid 37g moest maken, vandaar:

1,19g * (3700/119) = 37g

en dan deed ik hetzelfde met het volume uit de dichtheid, namelijk:

(1*10-³) L * (3700/119) = 0,031 L

Op die manier dacht ik dacht er 37g HCl is per 0,031 L oplossing, maar dat had ik dus verkeerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] molariteit

Op die manier dacht ik dacht er 37g HCl is per 0,031 L oplossing, maar dat had ik dus verkeerd.
Mijn en ToonB's stappen duidelijk genoeg? Je ziet het verschil met jouw gedachtengang?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [scheikunde] molariteit

Mijn en ToonB's stappen duidelijk genoeg? Je ziet het verschil met jouw gedachtengang?


Ja, ik begrijp het helemaal nu, dankjulliewel :-)

Reageer