[scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8.614

[scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Ik kwam onlangs de vragen van de schiftingsronde van de Vlaamse Chemie Olympiade 2008 tegen op het internet en besloot me eraan te wagen.

De meeste opgaven vormden geen probleem, maar bij sommige stelde ik me een paar vraagjes. Ik zou ze hier even één voor één willen overlopen.
VCO_5_.png
VCO_5_.png (13.65 KiB) 713 keer bekeken
Opties B en C vallen onmiddellijk weg, daar het betreffende element fluor is. Ik begrijp optie A echter niet zo goed. Als met "buitenste hoofdschil" de L-schil wordt bedoeld (wat ik vermoed), is deze optie fout, aangezien dit element 7 elektronen op de L-schil bevat. Als men echter de p-orbitaal van de L-schil bedoelt, is dit antwoord wel juist (maar te voor de hand liggend).

Ik zou overigens sowieso D antwoorden, maar ik wilde de onduidelijk rond A even wegwerken. Iemand?

PS: Morgen vindt de schiftingsronde voor de Vlaamse Chemie Olympiade 2009 plaats. Ik ben benieuwd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 189

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Met hoofdschillen worden toch K, L, M, N etc. bedoeld. Dus D.

Berichten: 582

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Met hoofdschillen worden toch K, L, M, N etc. bedoeld. Dus D.
Inderdaad, bovendien is er één vacante positie in de buitenste hoofdschil (L) waardoor het element inderdaad makkelijker een negatief ion vormt.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Als ik me die orbitaal-theorieën enzo nog goed herinner, is hier een dwaalspoor opgezet.

enerzijds toont de opgave subschillen.

HOOFDschil 1, telt 1 subschil. De
\(1s^1\)
HOOFDscihl 2 telt 2 subschillen
\(2s^2\)
én
\(2p^5^\)
Het aantal elementen in de laatste hoofschil is dus zowel de 2 in de s-schil, als de 5 in de p-schil.

De vraag brengt je echter op een dwaalspoor, en probeert om subschillen en hoofdschillen te verwarren.

Het enige antwoord dat je rechstreekt uit die opgave kan afleiden is dus antwoord D, aangezien het antwoord op A, 7 zou moeten zijn.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Mijn vermoeden was dus juist. Alweer wat twijfel de wereld uit. Allen bedankt en op naar de volgende opgave:
VCO_12_.png
VCO_12_.png (4.94 KiB) 697 keer bekeken
Als ik het goed heb is geometrische isomerie hetzelfde als cis-trans-isomerie. Ik heb de vier structuurformules eens uitgetekend en kwam tot de conclusie dat C het correcte antwoord moet zijn. Organische chemie is echter al even geleden, dus het enige wat ik verlang is de bevestiging (of verbetering) van mijn antwoord.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Inderdaad, voor zover het mij bekend is, is Geometrische isomerie een andere naam voor Cis-trans isomerie.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 582

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Cis-trans-isomerie is inderdaad een vorm van geometrische isomerie. Daarnaast heb je ook nog optische isomerie.

C is inderdaad het correcte antwoord.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Wederom bedankt voor de bevestiging. Ik ken dus nog meer van organische chemie dan ik dacht. De volgende:
VCO_20_.png
VCO_20_.png (37.28 KiB) 694 keer bekeken
Na destillatie is de concentratie alcohol hoger dan de oorspronkelijke concentratie, dus opties A en B vallen weg. Ik neig naar D, aangezien het water uit de wijn achtergebleven zou moeten zijn in de rondbodemkolf en enkel de alcohol in het bekerglas zou moeten belanden. Ervaring met meerkeuzevragen heeft me echter geleerd dat je voorzichtig moet zijn met uitersten. C lijkt me dan weer een valstrik die verbonden is met de 50% in de opgave. Kortom: ik twijfel, maar ik zou D aangeduid hebben. Correct of niet?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

EDIT: had iets fout gelezen, en dus fout gedacht.

aangezien 50% reeds is overgedestilleerd, wilt het zeggen dat men destilleert bij een temperatuur t>100°C.

Er zal dus zowel water als alcohol verdampen.

Situatie D is dus al uitgesloten.

Aangezien ethanol bij een hoge temperatuur relatief meer gaat verdampen dan water (door zijn lager kookpunt), zal de concentratie naar alle waarschijnlijkheid stijgen.

Hierdoor zou ik voor C gaan. Dat de concentratie gelijk blijft, lijkt me sterk (aangezien ze niet bijde zelfde kookpunt hebben), en zakken kan zeker niet.

100% ethanol kan ook niet, want dat is geen 50% van het volume, en de opgave stelt dat er al 50% overgeheveld is.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 582

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Puur theoretisch zou het 100% moeten zijn... Praktisch lijkt me dat echter onmogelijk.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

enkel als men de temperatuur houdt tussen 78 en 99°C.

Het feit dat 50% reeds overgeheveld is, zou willen zeggen dat de temperatuur op 100°C of hoger ligt. In welk geval men geen 100% meer gaat bereiken.

Zo zou ik redeneren
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 582

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Nja, wat verstaat men onder "50% van de wijn gedestilleerd"? Dat 50% is overgeheveld, of dat 50% van de wijn in de ronde kolf reeds gedestilleerd is? Het eerste geval kan je theoretisch toch niet berekenen, tenzij die figuur het eindresultaat voorstelt (wat me sterk lijkt aangezien ze vermelden 'op dat ogenblik ...')?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

ToonB schreef:enkel als men de temperatuur houdt tussen 78 en 99°C.

Het feit dat 50% reeds overgeheveld is, zou willen zeggen dat de temperatuur op 100°C of hoger ligt. In welk geval men geen 100% meer gaat bereiken.
Ben je zeker dat dit de correcte interpretatie is? Ik dacht dat men hiermee bedoelde dat reeds 50% van de alcohol in het bekerglas zat.
Puur theoretisch zou het 100% moeten zijn... Praktisch lijkt me dat echter onmogelijk.
Praktisch is dat inderdaad onmogelijk, maar daarom stond er in de opgave ook "bij benadering".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Helaas ben ik niet 100% zeker.

Dit is hoe ik het zou interpreteren, maar of dat ook werkelijk met 100% zekerheid is wat men bedoelt met die vraag, kan ik je helaas niet verzekeren.

Het staat vast dat het C of D is.

Mijn interpretatie zou leiden tot C wegens uitsluitsel van de rest, maar dat het net 24% is lijkt me get.

D zou inderdaad een theoretisch antwoord zijn, waarbij de rest handig /2 en *2 is gedaan. Er heerst onzekerheid over de vraag zou ik zeggen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] vlaamse chemie olympiade

Laten we maar naar de volgende vraag gaan:
VCO_21_.png
VCO_21_.png (147.74 KiB) 695 keer bekeken
Dit is de eerste vraag waarvan ik vermoed dat de oplossing voorkennis vergt die ik niet bezit. Ik moet het antwoord schuldig blijven. Kan iemand mij vertellen welk antwoord verwacht wordt en hoe dat te beredeneren valt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer