Springen naar inhoud

Factor en betrouwbaarheid analyse 

• Log in om te kunnen reageren

micasa001

micasa001

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2008 - 20:11

Momenteel ben ik al enige tijd aan het zoeken naar een antwoord op mijn laatste vragen die noodzakelijk zijn voor enkele van mijn opdrachten. Helaas heb ik slechts de uitleg van de aanduidingen weten te vinden, maar blijf steken op deze laatste punten. Hopende dat iemand mij verder kan verwijzen naar een site met uitleg zodat ik de antwoorden hierop kan vinden of mij hier verder ondersteunen.

Betreft:

1. Met een factor analyse met een vari max rotatie wordt een 2 dimensie structuur aangetroffen. Voor beide van de 2 dimensies wordt de score van de factor opgeslagen. Wat zal de sterkte zijn tussen deze 2 variabelen?
Antwoord: ....

2. Waarom maken onderzoekers soms gebruik van betrouwbaarheid analyses en daarnaast factor analyses?
Antwoord: dubbel checken

3. Wat hebben eigenwaarden en een factorlading met elkaar van doen?
Antwoord: som gekwadreerde factorlading van factor

4. Hoveel variabelen kunnen er max. bij een controle zijn bij een partiele correlatie
Antwoord: 3

Bij enkele vragen heb ik al wel antwoorden gevonden, maar wellicht dat ik deze foutief heb beantwoord.

Hopende op enige ondersteuning, alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 november 2008 - 20:32

[quote name='micasa001' post='464005' date='11 November 2008, 20:11']1. Met een factor analyse met een vari max rotatie wordt een 2 dimensie structuur aangetroffen. Voor beide van de 2 dimensies wordt de score van de factor opgeslagen. Wat zal de sterkte zijn tussen deze 2 variabelen?
Antwoord: ....[/quote]

Door de varimax-rotatie zijn de twee dimensies niet gecorreleerd. Dat betekent dus dat de relatie tussen de 2 variabelen niet sterk is (lees: geen relatie).

[quote name='micasa001' post='464005' date='11 November 2008, 20:11']2. Waarom maken onderzoekers soms gebruik van betrouwbaarheid analyses en daarnaast factor analyses?
Antwoord: dubbel checken[/quote]

Inderdaad is het een vorm van checken, maar er zit ook een verschil tussen de twee analyses. Bij een factoranalyse onderzoek je of een set variabelen bestaat uit verschillende dimensies. Met een betrouwbaarheidsanalyse kun je vervolgens vaststellen hoe goed die variabelen een bepaalde subdimensie meten.

[quote name='micasa001' post='464005' date='11 November 2008, 20:11']3. Wat hebben eigenwaarden en een factorlading met elkaar van doen?
Antwoord: som gekwadreerde factorlading van factor[/quote]

Bericht bekijken
4. Hoveel variabelen kunnen er max. bij een controle zijn bij een partiele correlatie
Antwoord: 3[/quote]

Ja.

micasa001

micasa001

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 20:49

Dank je wel Ferry voor je snelle reactie, kan ik weer verder mee.

Reactie van mij heeft wat langer geduurt, excusses daarvoor (krijg blijkbaar geen notificatie bij een antwoord op een bericht per mail).

Wederom bedankt,

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures