Afmetingen worm ifv tandwiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Afmetingen worm ifv tandwiel

Ik ben bezig met een project in Autodesk Inventor voor het vak Mechanica. Ik teken een van de stoommachines van de Titanic.

Zoals in de bijgevoegde afbeelding te zien is, komt hier een worm aan te pas.

Ik heb echter geen idee hoe ik die correct moet dimensioneren. Met trial en error ben ik wel een beetje in de buurt gekomen, maar na een aantal revoluties loopt hij toch niet meer correct :D

Hoe bepaal ik de afmetingen van de worm (3 omwentelingen) in functie van de afmetingen van het tandwiel?

De afmetingen van het tandwiel zijn;

diameter: 20,5

hoogte tand: 1

breedte tand: onder 1, boven 0,5 (trapezium vorm)

aantal tanden: 80

En heb ik het juist begrepen dat de ratio van omwenteling onafhankelijk is van de afmetingen:

als het tandwiel 1 maal roteert, dan roteert de worm evenveel keer als het aantal tanden?
Bijlagen
worm.JPG
worm.JPG (18.39 KiB) 283 keer bekeken
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afmetingen worm ifv tandwiel

Als het wormwiel eenmaal rondgaat, gaat de worm net zo vaak rond als het aantal tanden op het wormwiel.

Of anders gezegd, Als de worm 1 maal ronddraait, dan wordt het wormwiel 1 tand verder gedraaid. Er even vanuit gaande dat het een enkelgangige worm is.

Wat de afmetingen betreft, ik begrijp de vraag niet goed. De tandvorm van de worm (als je van tandvorm kunt spreken) is eigenlijk gelijk aan die van het wormwiel. Met dien verstande dat de worm rechte tandflanken heeft, terwijl het wormwiel een evolvente tandvorm zal hebben.

Reageer