Springen naar inhoud

Zijn de ontslagvergoedingen ethisch correct

• Log in om te kunnen reageren

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 00:41

Ik vraag me af of de ontslagvergoedingen ethische correct zijn. Ik bedoel dan niet alleen de vergoedingen van bijvoorbeeld Maurice Lippens, maar ook die van de gewone man. Je maakt er een noodlijdend bedrijf het er niet makkelijker op, anderzijds wanneer je natuurlijk niets krijgt, en je bent "Jan Modal" (de gemiddelde mens), moet je uitkijken, of je komt in de marginaliteit terecht.

Als dit al gepost is, mijn excuses.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 06:59

Ethisch correct van wie? Degene die ontslagen wordt, de werkgever, de samenleving, de overheid? Is het ethisch correct een noodlijdend bedrijf te creŽren? Is het ethisch correct salaris te betalen? Is het ethisch correct winst te maken? Is het ethisch correct.....

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 21:58

Ethisch correct van wie? Degene die ontslagen wordt, de werkgever, de samenleving, de overheid? Is het ethisch correct een noodlijdend bedrijf te creŽren? Is het ethisch correct salaris te betalen? Is het ethisch correct winst te maken? Is het ethisch correct.....

Dat zijn allemaal de deelvragen, om de hoofdvraag op te lossen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 22:02

Dat zijn allemaal de deelvragen, om de hoofdvraag op te lossen.

Niet zolang niet duidelijk is wat "ethisch correct" betekent. Dus, aan jou dat eerst te omschrijven, anders valt er helemaal niks te beantwoorden.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 22:44

Nou ethisch betekent in het reine met je geweten, met andere woorden dat je daar later geen gewetenswroeging van krijgt.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2008 - 23:17

Nou ethisch betekent in het reine met je geweten, met andere woorden dat je daar later geen gewetenswroeging van krijgt.

Ah, in dat geval is het dus een persoonlijke vraag. Daar kan iedereen een antwoord op geven, maar veel discussie zal het ben ik bang niet opleveren. Als ik daar namelijk wel of niet een probleem mee zou hebben, hoeft daar verder geen enkele ethische overweging aan ten grondslag liggen.

Ik zou je er wel graag op willen wijzen dat ethiek als filosofisch gebied wel iets meer dan "in het reine met je geweten" betekent, zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethics

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2008 - 23:34

waarom vraag je dan wat ethiek betekent? :D
Verder wil ik wel eventjes zeggen dat er ook zoiets bestaat als universiŽle ethiek.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2008 - 08:01

waarom vraag je dan wat ethiek betekent? :D
Verder wil ik wel eventjes zeggen dat er ook zoiets bestaat als universiŽle ethiek.

Nou, om te begrijpen waar je naartoe wilt, ik kan dat wel voor je invullen, maar dat is dan weer niet in het reine met mijn geweten :D

Wat volgens mij nodig is, is het verhelderen vanuit welk oogpunt je de ontslagvergoeding precies wilt analyseren. Als ethisch correct is omschreven als "in het reine van het geweten", met wiens geweten? Er zijn vast werkgevers die er geen moeite mee hebben, net zoals er werknemers zullen zijn die er wel moeite mee hebben. En, wat als de maatschappij er als geheel baat bij heeft? Of juist niet? Daar ben ik benieuwd naar.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2008 - 17:50

Nou vanuit alle standpunten natuurlijk, alleen zo kan je een objectief beeld krijgen van zo'n kwestie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures